Satisfacción de los internos de centros penitenciarios con el programa deportivo educativo de baloncesto desarrollado por la Fundación Real Madrid

  1. Ortega, G. 1
  2. Abad, M.T. 2
  3. Giménez, F.J. 2
  4. Durán, L.J. 3
  5. Franco, J. 1
  6. Jiménez, A.C. 3
  7. Robles, J. 2
  1. 1 Fundación Real Madrid
  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  3. 3 Universidad Politécnica de Madrid
    info

    Universidad Politécnica de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03n6nwv02

Journal:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Year of publication: 2017

Volume: 17

Issue: 3

Pages: 143-148

Type: Article

More publications in: Cuadernos de psicología del deporte

Abstract

Sport and physical activity have, increasingly, a very important role in the life of prisons, being used normally in order to facilitate the process of reintegration of prisoners. In this sense, the objectives of this study were: to analyze the degree of satisfaction of prisoners with educational sports basketball program carried out by the Real Madrid Foundation, and highlight the most relevant results of its application. To this end, a questionnaire to 267 inmates out of a total of 21 prisons in Spain was administered. Among the most outstanding results, stands the fact that, in general, respondents were very satisfed with the educational sports program conducted. In addition, the found data showed that the vast majority of inmates felt they had learned a lot in relation to the sport developed (basketball) and worked with educational values.

Bibliographic References

  • Andrews, J. P. y Andrews, G. J. (2003). Life in a secure unit: the rehabilitation of young people through the use of sport. Social Science & Medicine, 56, 531-550.
  • Castillo, J. (2005). Deporte y reinserción penitenciaria. Madrid: Estudios sobre Ciencias del Deporte. Serie de Investigación. Ministerio de Educación y Ciencia. Consejo Superior de Deportes (Icd – nº 39).
  • Chamarro, A. (1993). Deporte y ocio para la reinserción de reclusos: la experiencia del centro penitenciario de Pamplona. Revista de Psicología del Deporte, 2(2), 87-97.
  • Chamarro, A., Blasco, T. y Palenzuela, D. L. (1998). La práctica de ejercicio en las prisiones: Factores asociados a la iniciación y el mantenimiento. Revista de Psicología del Deporte, 7(2), 69-93.
  • Devís-Devís, J., Martos-García, D., Valencia-Peris, A. y Peiró-Velert, C. (en prensa). La profesionalización de los educadores deportivos en prisiones europeas. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte.
  • García, D., Devís, J. y Sparkes, A. (2009). Sport and physical activity in high security spanish prison: Etnographic study of multiple meaning. Sport Education and Society, 14(1), 77-96.
  • Hagan, J. (1989). Role and signifcance of sport/recreation in the penal system. Prison Service Journal, 75, 9-11.
  • Ortega, G., Giménez, F.J., Jiménez, A.C., Franco, J., Durán, L.J., y Jiménez, P.J. (2012). Iniciación al valorcesto. Madrid. Fundación Real Madrid.
  • Palacios, A., Manrique, J. C. y Torrego, L. (2015). Determinantes de la satisfacción con un programa no competitivo de actividades físicodeportivas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 125-134.