La autorreflexión inicialuna estrategia para la mejora de la práctica docente

  1. Juan Manuel Méndez Garrido 1
  2. Sara Conde Vélez 1
  1. 1 Universidad de Huelva, España
Zeitschrift:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Datum der Publikation: 2018

Titel der Ausgabe: Prácticas formativas en educación

Ausgabe: 21

Nummer: 1

Seiten: 17-31

Art: Artikel

DOI: 10.6018/REIFOP.21.1.270591 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Zusammenfassung

This article presents a study whose main objective is to know the reflections of students at the beginning of the course to improve the teaching practice of university teachers through the initial self - reflection. The questionnaire becomes an initial self-reflection document exploring the assessments students make about it. To do this, a questionnaire is applied to open-ended questions to students of the subject of Research Methods and Diagnosis in Social Education, which reflects on the following applies ; reflection on the work process; reflections on the attitude of teachers and other suggestions. For the treatment of qualitative data analysis is done by organizing the information obtained in the different categories established. The contributions obtained in each of the sections the common elements will be selected by expressing a parenthetical phrase and including the number of times it is repeated. In assessing the objectives values obtained by each of them. The results reveal the initial self-reflection as a useful tool for teachers, which can be taken into account in the design of the classes will be added

Bibliographische Referenzen

  • Aguaded, J.I. y Tirado, R. (2008). Los centros TIC y sus repercusiones didácticas en primaria y secundaria en Andalucía. Educar, 41, 61-90.
  • Ávila, J. y Conde, S. (2013). Modificación del alumnado que cursa Tutoría y Orientación en Educación Infantil. Tendencias Pedagógicas, 22, 211-228.
  • Bailey, K.M. (2006). Language teacher supervision. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
  • Biggs, J. y Tang, C. (2007). Teaching for quality learning at university: what the student does (3nd ed.). Phildelphia, Pa.: Society for Research into Higher Education. Open University Press.
  • Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1998). Métodos de Investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • Carter, B.A. (2008). Teacher-learners’ voices: Not the same old song. Innovation in Language Learning and Teaching, 2(1), 33-46.
  • Correa, E. (2015). La alternancia en la formación inicial docente: vía de profesionalización. Educar, 51(2), 259-275. doi:10.5565/rev/educar.712.
  • De-Juanas, A. y Beltrán, J. (2014). Valoraciones de los estudiantes de ciencias de la educación sobre la calidad. 17(1), 59-82.
  • Devine, D., Fahie, D. y McGillicuddy, D. (2013). What is ‘good’ teaching? Teacher beliefs and practices about their teaching. Irish Educational Studies, 32, 83–108. doi:10.1080/03323315.2013.773228.
  • Doménech, F. y Fortea, M.A. (2015). Validez Factorial de un Cuestionario para Evaluar la Percepción Inicial de los Estudiantes Universitarios sobre la Evaluación de los Aprendizajes. Electronic Journal of research in Educational Psychology, 13(3), 569-586.
  • Entwistle, N. (2007). Research into student learning and university teaching. BJEP Monograph Series II, Student Learning and University Teaching, 1, 1-18.
  • Gibbs, G. (Ed.) (1994). Improving Student Learning. Theory and Practice. Oxford: The Oxford Centre for Staff Development.
  • Gil, J. (2017). Rasgos del profesorado asociados al uso de diferentes estrategias metodológicas en las clases de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 35(1), 175-192.
  • Gun, B. (2011). Quality self-reflection through reflection training. ELT Journal, 65(2) 126-135.
  • Haigh, A. (2010). Enseñar bien es un arte. Madrid: Narcea.
  • Imbernón, F. (Coord) (2002). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado. Reflexión y experiencias de investigación. Barcelona: GRAÓ.
  • Koutrouba, K. (2012). A profile of the effective teacher: Greek secondary education teachers’ perceptions. European Journal of Teacher Education, 35(3), 359-374. doi:10.1080/02619768.2011.654332.
  • Larrivee, B. (2008). Development of a tool to assess teachers’ level of reflective practice. Reflective Practice, 9, 341-360.
  • Liu, S., Keeley, J. y Buskist, W. (2015). Chinese College Students’ Perceptions of Characteristics of Excellent Teachers. Teaching of Psychology, 42(1), 83-86. doi:10.1177/0098628314562684.
  • Loughran, J. (2011). On becoming a teacher educator. Journal of Education for Teaching, 37(3), 279-291.
  • Louis, K.S., Marks, H.M. y Kruse, S. (1996). Teachers’ professional community in restructuring schools. American Educational Research Journal, 33(4), 757-798.
  • Ramsden, P. (1992). Learning to teach in higher education. London: Routledge.
  • Martín, C. Prieto, T. y Lupión, T. (2014). Profesorado de ciencias en formación inicial ante la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias: ¿perfil innovador o tradicional? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(1), 149-163.
  • Martín, C., Prieto, T. y Jiménez, A. (2015). Tendencias del profesorado de ciencias en formación inicial sobre las estrategias metodológicas en la enseñanza de las ciencias. Estudio de un caso en Málaga. Enseñanza de las Ciencias, 33(1), 167-184.
  • Mena, J., Sánchez, E. y Tillema, H. (2011). Promoting teacher reflection: what is said to be done. Journal of Education for Teaching, 37, 21-36.
  • Meng, L., Muñoz, M.A. y Wu, D. (2015). Teachers’ perceptions of effective teaching: a theory-based exploratory study of teachers from China. Educational Psychology, (ahead-of-print), 1-20. doi:10.1080/01443410.2015.1008402.
  • Peng, W.J., McNess, E., Thomas, S., Wu, X.R., Zhang, C., Li, J.Z. y Tian, H.S. (2014). Emerging perceptions of teacher quality and teacher development in china. International Journal of Educational Development, 34(1), 77-89. doi:10.1016/j.ijedudev.2013.04.005.
  • Ramos, F. (2012). Patroneando un barco a la deriva: Mejorando la preparación de los maestros de los colegios católicos durante el primer año a través de la autorreflexión. Estudios Sobre Educación. ESE, 22, 73-91.
  • Reoyo, N., Carbonero, M.Á., Martín, L.J. (2017) Características de eficacia docente desde las perspectivas del profesorado y futuro profesorado de Secundaria. Revista de Educación, 376, 62-96.
  • Richards, J.C. y Lockhart, C. (1996). Reflective Teaching in Second Language Classrooms. New York: Cambridge University Press.
  • Serrano, R. y Pontes, A. (2015). Expectativas ante la formación inicial entre el alumnado del Máster de Profesorado de Enseñanza Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 489-505. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.203471.
  • Ward, J.R. y Mccotter, S.S. (2004). Reflection as a visible outcome for preservice teachers. Teaching and Teacher Education, 20(3), 243-257.
  • Zhu, X. (2011). Student teachers’ reflection during practicum: plenty on action, few in action. Reflective Practice, 12, 763-775.