La Web 2.0 en la universidad de HuelvaEstilos de uso educativo

  1. Boza Carreño, Ángel 1
  2. Conde Vélez, Sara 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Any de publicació: 2017

Volum: 28

Número: 3

Pàgines: 879-896

Tipus: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2017.V28.N3.50501 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista complutense de educación

Resum

The work presented below focuses on the analysis of styles of education use that students make use of the Web 2.0 in order to promote the knowledge and benefits of these and make proposals that favor the incorporation and use of tools Web 2.0. For data collection an ad hoc scale on a sample of 403 students from different courses at the University of Huelva is applied. For the treatment of the data, a multiple correspondence analysis is made. From the results, three styles of educational use are identified among students of the University of Huelva: 1) Style focused on individualistic and autonomous work; 2) Style focused on the utility and positive aspects of the Web 2.0; and 3) Style focused on the impact of the Web 2.0 and difficulties encountered. It is undeniable that the use of the Web 2.0 enables positives aspects.

Referències bibliogràfiques

  • Benzecri, J.P. (1979). Sur le calcul des taux d’ inertie dans l’ analyse d’ un questionnaire, addendum et erratum a. Les Cahiers de l’ Analyse des Donnees, 4(3), 377-378.
  • Boza, A. y Conde, S. (2015). Formación, actitud, uso e impacto de la Web 2.0 en educación superior: validación de una escala. Cultura y Educación, 27(2), 372-406, DOI: 10.1080/11356405.2015.1034531
  • Boza, A., Tirado, R. y Guzmán, M.D. (2010). Creencias del profesorado sobre el significado de la tecnología en la enseñanza: influencia para su inserción en los centros docentes andaluces. RELIEVE, 1(16), 1-24. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v16n1/RELIEVEv16n1_5.htm
  • Boza, A., Toscano, M.O. y Méndez, J.M. (2009). El Impacto de los proyectos TIC en la Organización y los Procesos de enseñanza-aprendizaje en los centros educativos. RIE, 1(27), 263-289.
  • Cabero, J., Marín, V. y Infante, A. (2011). Creación de un entorno personal para el aprendizaje: Desarrollo de una experiencia. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 38, 1-13. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec47/pdf/Edutec-e_n47_Cabero.pdf
  • Cavas, B., Cavas, P., Karaoglan, B. y Kisla, T. (2009). A study on science teachers’ attitudes toward information and communication technologies in education. The Turkish Online Journal of Educational Technology, Tojet. Recuperado de http://www.tojet.net/articles/v8i2/822.pdf
  • Dabbagh, N. y Reo, R. (2011). Impact of Web 2.0 on Higher Education. En D. W. Surry, R.
  • M Gray y J. R. Stefurak (2011). Technology Integration in Higher Education: Social and Organizational Aspects (pp.174-187). Hershey, PA: IGI Global.
  • Díez, E. (2012). Modelos socioconstructivistas y colaborativos en el uso de las TIC en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación, 358, 175-196.
  • Fombona, J. y Pascual, M.A. (2011). Las tecnologías de la información y la comunicación en la docencia universitaria. Estudio de casos en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Educación XX1, 2, 79-110. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/revistasuned/index.php/educacionXX1/article/view/246
  • Fuentes, J., Ortega, J. y Lorenzo, M. (2005). Tecnofobia como déficit formativo investigando la integración de las TIC en centros públicos de ámbito rural o urbano. Educar, 36, 169-180. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1399856
  • Lebart, L., Morineau, A., y Piron, M. (1995). Statistique Exploratoire Multidimensionnelle. París: Dunod.
  • Pérez Ríos, J. (2003). ¿Cómo usa el profesorado las nuevas tecnologías? Granada: Ed. Universitario.
  • Redecker, C., Ala-Mutka, K., Bacigahpo, M., FERRARI, A. y Punie, Y. (2009). Learning 2.0: The Impact of Web 2.0 Innovations on Education and Training in Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. DOI: 10.2791/33043
  • Salgado, M. C., González, M.J y Zamarra, M.M. (2013). Innovación y aplicación tecnológica en el ámbito de la Educación Superior Universitaria. El empleo de los blogs en las Universidades Españolas. Historia y Comunicación Social, número especial (18), 613-625. Recuperado de http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44353
  • Sangrà, A. y González Sanmamed, M. (Ed.) (2004). La transformación de las universidades a través de las TIC: discursos y prácticas. Barcelona: Ediuoc.
  • Sipilä, K. (2010). The impact of laptop provision on teacher attitudes towards ICT. Technology, Pedagogy and Education. 19(1), 13-16. http://dx.doi.org/10.1080/14759390903579257
  • Suárez Guerrero, C. (2009). Estructura didáctica virtual para Moodle. Didáctica, Innovación y Multimedia, 13. Recuperado de http://ddd.uab.cat/record/47808
  • Tejedor, F.J., García, A. y Prada, S. (2009). Medidas de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar, 33, 115-124.