El Rocío del barón Davillier y Gustave Doré

  1. Michael D. Murphy 1
  2. J. Carlos González Faraco 2
  1. 1 University of Alabama, Tuscaloosa
    info

    University of Alabama, Tuscaloosa

    Tuscaloosa, Estados Unidos

    ROR https://ror.org/03xrrjk67

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Revista Exvoto: para el fomento y la difusión del conocimiento de la devoción popular a Santa María del Rocío que se venera en su Santuario de Almonte (Huelva)

ISSN: 2253-7120

Year of publication: 2015

Year: 5

Issue: 4

Pages: 161-182

Type: Article

More publications in: Revista Exvoto: para el fomento y la difusión del conocimiento de la devoción popular a Santa María del Rocío que se venera en su Santuario de Almonte (Huelva)

Abstract

This article presents and interprets a brief text that Baron de Davillier devoted to the Romeria del Rocío of 1862, which he attended in the company of the renowned painter and illustrator, Gustave Doré. This text is but a small part of a much more extensive work that was published as a book in 1874 and that included more than 300 drawings by Doré, including one depicting El Rocío. First, this book is situated in the context of the rich travel literature about the Spain of the nineteenth century that was characterized by a romantic vision of Spanish culture, especially that of Andalusia. After some biographical background about Davillier and Doré, the content of their account is presented focusing on their chapter on Seville and its festivals. Finally, the perspective adopted by both writer and artist in describing El Rocío is analyzed comparing it with the text published in 1858 about El Rocio by another Frenchman, Antoine de Latour

Bibliographic References

  • ADAME Y MUÑOZ, S.: «Feria del Rocío», en ÁLVAREZ MIRANDA V. (ed.) Glorias de Sevilla. En armas, letras, ciencias, artes, tradiciones, monumentos, edificios, caracteres, costumbres, estilos, fiestas y espectáculos. Sevilla, Carlos Santigosa Editor, parte III, 1849, pp. 95-101.
  • CANTERO, P.: Tras el Rocío, gran Fiesta de Andalucía: Aproximaciones antropológicas sobre un culto festivo. Colección Cuadernos de Almonte. Almonte, Centro de Estudios Rocieros, 2002.
  • CANTERO, P.: «El culto a la Virgen», en RODRÍGUEZ BECERRA, S. (ed.): Proyecto Andalucía. Antropología. Religión. Sevilla: Ediciones Comunitarias (Grupo Hércules), tomo 6, 2005, pp. 54-90.
  • DAVILLIER, Le Baron Charles de: L'Espagne. Illustrée de 309 gravures dessinées sur bois par Gustave Doré. París, Librairie Hachette, 1874. (Viaje por España. Madrid, Ediciones Castilla, 1957. Con prólogo y notas de Arturo del Hoyo y un estudio crítico-biográfico de Antonio Buero Vallejo. Traducción al español de Isabel Gil de Ramales),
  • DORÉ, G.: Dore's Spain: All 236 Illustrations from Spain, Mineola, New York, Dover Publications (Dover Pictorial Archives Series), 2004.
  • FERNÁNDEZ NAVARRO, A.: Realidad y Fabulación de Sevilla a través de los Textos de Viajeros Franceses del siglo XIX: Laborde, Mérimée, Gautiery Davillier. Tesis Doctoral, Universidad de Sevilla, 2009.
  • FORD, R.: Hand-Bookfor Travellers in Spain and Readers at Home. Describing the Country and Cities, "The Natives and Their Manners; with Notices on Spanish History. Part I. Containing Andalucía, Ronda and Granada, Murcia, Valencia, Catalonia, and Estremadura: with Travelling Maps and a Copious Index. London, John Murray. [Manual para viajeros por España y lectores en casa: observaciones generales sobre el país y sus ciudades, costumbres de sus habitantes, su religión y sus leyendas, las bellas artes, la literatura, los deportes, la gastronomía y diversas noticias sobre la historia de España. 1845. Madrid, Ediciones Turner, 1982. Traducción al español de Jesús Pardo, revisada por Bernardo Fernández.
  • GONZÁLEZ FARACO, J.C. y MURPHY, M.D.: El Rocío de Antoine de Latour. Exvoto 4(3), 2014, pp 253-281.
  • G0NZÁLEZ TROYANO, A.: «Los viajeros románticos y la seducción "polimórfica" de Andalucía», en la imagen de Andalucía en los viajeros románticos y homenaje a Gerald Brenan. Málaga, Diputación Provincial de Málaga, 1987, pp. 11-20.
  • GRAÑA, C.: «La fiesta nacional y la decadencia española», en MURPHY, M. D. y GONZÁLEZ FARACO, J. C. (eds.): Añorando a Andalucía hasta la muerte. Biografía, textos y notas para un homenaje al sociólogo César Graña. Huelva, Fundación Odón Betanzos. Colección Biblioteca Ligustina, 3 (III Encuentro de Poetas y Escritores del Entorno de Doñana), 1988.
  • GRAÑA, C, y GRAÑA, M. (eds.): On Bohemia: The Code of the Self-Exiled. New Brunswick, Transaction Publishers, 1990.
  • LATOUR, A.: La Baie de Cadix: Nouvclles études sur l'Espagne . París, Michel Lévy Fréres, Libraires-Éditeurs, 1858. [La Bahía de Cádiz. Nuevos estudios sobre España, Diputación de Cádiz, 1986. Traducción al español de Inmaculada Díaz Narbona y Lola Bermúdez Medina].
  • LÓPEZ BURSOS, Mª A.: Huelva, la orilla de las tres carabelas. Relatos de viajeros de habla inglesa. Siglos XIX y XX. Sevilla, Junta de Andalucía, Consejería de Comercio, Turismo y Deporte, 2009.
  • LÓPEZ ONTIVEROS, A.: «La conformación del mito de Doñana según la literatura viajera». Ería, 73/74, 2007, pp. 337-349.
  • MADOZ, P.: «Almonte», en Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar. Madrid, vol. 3, 1848, pp. 171-173.
  • MARTÍNEZ AMORES, J. C.: «Una contribución al estudio de la iconografía rociera: acerca de tres grabados de la Virgen del Rocío». Exvoto, 4 (3), 2014, 151-165.
  • MÉNDEZ RODRÍGUEZ, L.: La imagen de Andalucía en el arte del siglo XIX. Sevilla, Centro de Estudios Andaluces, 2008.
  • MURPHY, M. D. y GONZÁLEZ FARACO, J. C.: «Religiosidad popular y paisaje: La Romería del Rocío en la producción y transmisión cultural de imágenes paisajísticas de Doñana», en Antonio LÓPEZ ONTIVEROS, J. N. y ORTEGA N. (coords.): Representaciones culturales del paisaje. Y una excursión por Doñana. Madrid, Editorial Universidad Autónoma de Madrid, Colección Estudios, 2006, pp. 317-350.
  • MURPHY, M. D. y GONZÁLEZ FARACO, J. C.: «El Rocío de Gerald Brenan: una autoetnografía epistolar». Gazeta de Antropología, 31 (l), 2015. Disponible en: http://www.gazeta-antropologia.es/
  • PADILLA DÍAZ DE LA SERNA, S.: Sal y Sol de Andalucía. La difusión nacional de El Roclo desde el siglo XIX hasta 1961. Huelva, Hergué Editorial, 2010.
  • PALACIOS BERNAL, C.: «Le voyage Espagne de Davillier et Doré. Estudios Románicos, 16/17, 2007-2008, pp. 815-826.
  • SAZATORNIL RUÍZ, L.: «El barón Davillier: hispanista, anticuario y viajero por España. En CABAÑAS, M., LÓPEZ-YARTO A. y RINCÓN W. (eds.): El arte y el viaje. Madrid, CSIC (Biblioteca de Historia del Arte, 19), 2011, pp. 353-368.
  • SERRANO, M.M.: Viajes y viajeros por la España del siglo XIX. Geocrítica, 98, 1993. Disponible en: http://www.ub.edu/geocrit/ge098.htm
  • SOLER PASCUAL, E.: «El trabuco romántico. Viajeros franceses y doleros españoles en Ia Andalucía del siglo XIX», en M. Bruña Cuevas et coords.) La cultura del otro: español en Francia, francés en España. La culture de l´autre: espagnol en France, français en Espagne. Sevilla, Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 2006, pp. 687-699.