Hands in the darkPalaeolithic rock art in Gorham’s Cave (Gibraltar)

  1. María D. Simón-Vallejo 1
  2. MIguel Cortés-Sánchez 1
  3. Geraldine Finlayson 2
  4. Francisco Giles-Pacheco 2
  5. Joaquín Rodríguez-Vidal 3
  6. Lydia Calle Román 1
  7. Eudald Guillamet
  8. Clive Finlayson 2
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Gibraltar Museum
  3. 3 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revista:
SPAL: Revista de prehistoria y arqueología de la Universidad de Sevilla

ISSN: 1133-4525 2255-3924

Ano de publicación: 2018

Número: 27

Páxinas: 15-28

Tipo: Artigo

DOI: 10.12795/SPAL.2018I27.14 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: SPAL: Revista de prehistoria y arqueología de la Universidad de Sevilla

Resumo

The work in the inner area of Gorham’s Cave, Gibraltar, has added to the Palaeolithic art located in the cave. Although work continues on the surveying and the study of the evidence found up to now, we present here a preview consisting of a representation of a red deer, and also a hand stencil, alongside numerous marks which have been found scattered throughout the inner cave. In this paper we present new data on the Upper Palaeolithic rock art in Gorham’s Cave (Gibraltar) including direct dating of a hand stencil. Situating this dating in the archaeological context of the stencil, we conclude that it is associated with the Solutrean technocomplexe. This is particularly significant in the light of recent reviews which put European hand stencils in the context of the Early or Initial Upper Palaeolithic. In this context, the Gorham data opens the discussion on the systematic chronological correlation of all hands in negatives of European Palaeolithic rock art.

Información de financiamento

This study is sponsored by Proyects HAR2013-44269-P and HAR2016-77789-P from the Spanish Ministerio de Economía y Competitividad.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Aubert, A.; Brumm, A. and Huntley, J. (2018): “Early dates for ‘Neanderthal cave art’ may be wrong”. Journal of Human Evolution 1-3. in press. https://doi.org/10.1016/j.jhevol.2018.08.004
  • Baffier, D. and Girard, M. (1992): “La Grande Grotte d´Arcy-sur-Cure (Yonne), nouveau sanctuaire paléolithique. Résultats préliminaires”. Revue Archeologique de l’Est et du Centre-Est 43(2): 195-205.
  • Balbín Berhmann, R. de; Bueno Ramírez, P.; Alcolea González, J.J.; Barroso Bermejo, R.; Aldecoa Quintana, A.; Giles Pacheco, F.; Finlayson, J.C. and Santiago Pérez, A. (2000): The engravings and Palaeolithic paintings from Gorham´s Cave, in: Finlayson, C.; Finlayson, G. and Fa, D (eds.), Gibraltar during the Quaternary. The southernmost part of Europe in the last two million years, pp. 179-196. Gibraltar, Government Heritage Publications Monographs 1.
  • Bicho, N.; Cascalheira, J. and Gonçalves, C. (2017): “Early Upper Paleolithic colonization across Europe: Time and mode of the Gravettian diffusion”. PLoS ONE 12(5): e0178506. https://doi.org/ 10.1371/journal.pone.0178506
  • Cantalejo, P.; Maura, R.; Espejo, M. M.; Ramos, J.; Medianero, J.; Aranda, A. y Durán, J. J. (2006): La Cueva de Ardales: Arte prehistórico y ocupación en el Paleolítico Superior. Estudios, 1985-2005. Málaga, CEDMA.
  • Clottes, J. (ed) (2003): Return to Chauvet cave: excavating the birthplace of art. London, Thames & Hudson.
  • Clottes, J. and Courtin, J. (1994): La grotte Cosquer. Peintures et gravures de la cavernes engloutie. París, Seuil.
  • Clottes, J.; Courtin, J. and Valladas, H. (1996): “La grotte Cosquer revisité”. INORA 15: 1-4.
  • Cortés-Sánchez, M.; Marreiros, J.M.; Simón-Vallejo, M.D.; Gibaja-Bao, J.F. and Bicho, N. (2013): Reevaluación del Gravetiense en el sur de Iberia, in C. de las Heras, Lasheras, J.A., Arrizabalaga, A. and Rasilla, M. de la (eds.), Pensando el Gravetiense: nuevos datos para la región cantábrica en su contexto peninsular y pirenaico. Monografías del Museo de Altamira 23, pp. 73-85. Madrid, Museo Nacional y Centro de Investigación de Altamira.
  • Finlayson, C.; Finlayson, G. and Fa, D (eds.) (2000): Gibraltar during the Quaternary. The southernmost part of Europe in the last two million years. Gibraltar, Gibraltar Government Heritage Publications Monographs 1.
  • Finlayson, C.; Giles, F.; Rodríguez-Vidal, J.; Fa, D.; Gutiérrez-López, J.M.; Santiago-Pérez, A; Finlayson, G.; Allué, E.; Baena, J.; Cáceres, I.; Carrión, J.S.; Fernández, Y.; Gleed-Owen, C.P.; Jiménez, F.J.; López, P., López, J.A.; Riquelme, J.A., Sánchez, A.; Giles, F.; Brown, K.; Fuentes, N.; Valarino, C.A.; Villalpando, A.; Stringer, C.; Martínez, F. and Sakamoto, T. (2006): “Late survival of Neanderthals at the southernmost extreme of Europe”. Nature 443: 850-853. Doi:10.1038/nature05195
  • Fortea, J. (2002): “Trente-neuf dates C14-AMS pour l’art pariétal paléolithique des Asturies”. Préhistoire, Art et Sociétés, 57: 7-28.
  • Fortea, J. (2005): La plus ancienne production artistique du Paléolithique ibérique, in: Actas del Simposio Pitture paleolitiche nelle Prealpi venete: Grotta di Fumane e Riparo Dalmieri, pp. 89-99. Verona, Museo Civico di Storia Naturale di Verona MTSN.
  • Fortea, J. (2007): “39 edades 14CAMS para el arte paleolítico rupestre en Asturias”, Excavaciones Arqueológicas en Asturias 1999-2002, nº 5, pp. 91-102.
  • Foucher, P., San Juan-Foucher, C. and Rumeau, Y. (eds) (2007): La Grotte de Gargas. Un siègle de découvertes. Saint-Laurent-de-Neste, Communauté de communes du canton de Saint-Laurent-de-Neste.
  • Gambier, H.; Beaubal, D.; Airvaux, C.; Aujoulat, J.; Baratin, N. and Buisson-Catil, J. (2007): “New hominid remains associated with Gravettian parietal art (Les Garennes, Vilhonneur, France)”. Journal of Human Evolution 53: 747-750. doi:10.1016/j.jhevol.2007.07.003
  • García-Díez, M. and Garrido, D. (2013): “La cronología de las manos en el arte Paleolítico”, in en C. de las Heras Martín, J.A. Lasheras Corruchaga, Á. Arrizabalaga Valbuena, M. de la Rasilla Vives (eds.), Pensando el Gravetiense: nuevos datos para la región cantábrica en su contexto peninsular y pirenaico. Monografías del Museo Nacional y Centro de Investigación de Altamira, nº 23, pp. 517-525. Madrid. Ministerio de Cultura.
  • García-Diez, M.; Garrido, D.; Hoffmann, D.L.; Pettitt, P.B.; Pike, A.W.G. and Zilhão, J. (2015): “The chronology of hand stencils in European Palaeolithic rock art: implications of new U-series results from El Castillo Cave (Cantabria, Spain)”. Journal of Anthropological Sciences 93: 1-18. DOI: 10.4436/JASS.93004
  • González, C. (2003): El conjunto parietal paleolítico de la Galería inferior de La Garma (Cantabria). Avance de su organización interna, in: Balbín, R. and Bueno, P. (eds), El arte prehistórico desde los inicios del siglo XXI. Primer Symposium Internacional de Arte prehistórico de Ribadesella, pp. 201-222. Ribadesella, Asociación Cultural Amigos de Ribadesella.
  • Groenen, M. (2012): Recorridos por la Cueva de El Castillo. En busca de la mirada del Paleolítico, in: VV.AA., Arte sin artistas. Una mirada al Paleolítico (Catálogo de exposición), pp. 372-393. Alcalá de Henares, Museo Arqueológico de la Comunidad de Madrid.
  • Hoffmann, D.L.; Utrilla, P.; Bea, M.; Pike, A.W.G.; García-Diez, M.; Zilhão, J. and Domingo, R. (2017): U-series dating of Palaeolithic rock art at Fuente del Trucho (Aragon, Spain). Quaternary International 432 (2017) 50-58. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2015.11.111
  • Hoffmann, D.L.; Standish, C.D.; García-Diez, M.; Pettitt, P. B.; Milton, J. A.; Zilhão, J.; Alcolea-González, J. J.; Cantalejo-Duarte, P.; Collado, H.; de Balbín, R.; Lorblanchet, M.; Ramos-Muñoz, J.; Weniger, G.-Ch. and Pike, A. W. G. (2018a): “U-Th dating of carbonate crusts reveal Neandertal origin of Iberian cave art”. Science 359 (6378): 912-915. doi: 10.1126/science.aap7778.
  • Hoffmann, D.L.; Standish, C.D.; Pike, A.W.G.; García-Diez, M.; Pettitt, P.B.; Angelucci, D.E.; Villaverde, V.; Zapata, J.; Milton, J.A.; Alcolea-González, J.J.; Cantalejo-Duarte, P.; Collado, H.; de Balbín, R. and Lorblanchet, M. (2018b): Dates for Neanderthal art and symbolic behaviour are reliable. Nature Ecology & Evolution 2: 1044-1045. https://doi.org/10.1038/s41559-018-0598-z
  • Jurado, V.; Fernández-Cortés. A.; Cuezva, S.; Laiz, L.; Cañaveras, J.C.; Sanchez-Moral, S. and Saiz-Jiménez, C. (2009): The fungal colonisation of rock-art caves: experimental evidence. Naturwissenschaften 96(9): 1027-1034.
  • Lasheras, J.A. (2003): El Arte Paleolítico de Altamira, in Lasheras JA (coord) Redescubrir Altamira, pp. 65-91. Madrid, Turner.
  • Lorblanchet, M. (1995): Les grottes ornées de la préhistoire. Nouveaux regards. Paris, Errance.
  • Lorblanchet, M.; Cachier, H. and Valladas, H (1989): “Datation des chevaux ponctués du Pech Merle”. INORA 12: 2-3.
  • Moure, A. and González, M. (1992): “Datation 14C d´une zone décorée de la Grotte Fuente del Salín en Espagne”. INORA 3: 1-2.
  • Mussi, M. (2002): Earliest Italy. An overview of the Italian Paleolithic and Mesolithic. New York, Kluver Academic/Plenum Publishers.
  • Pearce, D.G. and Bonneau, A., 2018. Trouble on the dating scene. Nature Ecology & Evolution 2: 925-926. https://doi.org/10.1038/s41559-018-0540-4
  • Pettit, P.; Arias, P.; García-Díez, M.; Hoffmann, D., Castillejo, A.M.; Ontañón-Peredo, R; Pike, A. and Zilhão, J. (2015): Are hand stencils in European cave art older than we think? An evaluation of the existing data and their potential implications, in Behrmann, R., Bueno-Ramirez, P. and Bahn, P. (eds.) Prehistoric art as prehistoric culture. Studies in Honour of Rodrigo de Balbín, pp. 145-155. Archaeopress. Oxford, British Archaeological Reports.
  • Pettitt, P. and Pike, A. W. G. (2007): “Dating European cave art: progress, prospects, problems”. Journal of Archaeological Method and Theory 14: 27-47. https://doi.org/10.1007/s10816-007-9026-4
  • Pigeaud, N.; Rodet, R.; Devèse, T.; Dufayet, C.; Trelohan-Chauvet, E.; Betton, J.P. and Bonic, P. (2006): “Palaeolithic cave art in West France: an exceptional discovery: the Margot Cave (Mayenne)”. Antiquity 80 (309). http://www.antiquity.ac.uk/projgall/pigeaud/index.html
  • Pike, A. W. G.; Hoffmann, D.L.; García-Diez, M.; Pettitt, P.B.; Alcolea, J.; De Balbín, R.; González-Sainz, C.; de las Heras, C.; Lasheras, J.A.; Montes, R. and Zilhão (2012): “U-Series Dating of Paleolithic Art in 11 Caves in Spain”. Science 336: 1409-1413. DOI: 10.1126/science.1219957
  • Pons-Branchu, E.; Bourrillon, R.; Conkey, M.W.; Fontugne, M.; Fritz, C; Gárate, D.; Quiles, A.; Rivero, O.; Sauvet, G.; Tosello, G.; Valladas, H. and White, R. (2014): “Uranium-series dating of carbonate formations overlying Paleolithic art: interest and limitations”. Bulletin de la Société préhistorique française 2: 211-224. doi : 10.3406/bspf.2014.14395
  • Reimer, P.J.; Bard, E.; Bayliss, A.; Beck, J.W.; Blackwell, P.G.; Bronk Ramsey, C; Buck, C.E.; Cheng, H.; Edwards, L.; Friedrich, M.; Grootes, P.M.; Guilderson, T.P.; Haflidason, H.; Hajdas, I.; Hatté, C.; Heaton, T.J.; Hoffmann, D.L.;, Hogg, A.G.; Hughen, K.A.; Kaiser, K.F.; Kromer, B.; Manning, S.W.; Niu, M.; Reimer, R.W.; Richards, D.A.; Scott, E.M.; Southon, J.R.; Staff, R.A.; Turney, C.S.M. and Plicht J. van der (2013): “IntCal13 and MARINE13 radiocarbon age calibration curves 0-50000 years cal BP”. Radiocarbon 55(4): 1869-1887. https://doi.org/10.2458/azu_js_rc.55.16947
  • Ripoll, S.; Ripoll, E. and Collado, H. (1999): Maltravieso: el santuario extremeño de las manos. Memoria del Museo de Cáceres 1. Cáceres, Museo de Cáceres.
  • Sahly, A (1966): Les mains mutilées dans l´art préhistorique. Toulouse, Maison Tunisienne.
  • Sánchez Moral, S.; Cuezva, S.; García Antón, E.; Fernández Cortés, Á.; Elez, J.; Benavente, D.; Cañaveras, J.C.; Jurado, V.; Rogerio Candelera, M. A. and Sáiz-Jiménez, C. (2014): Microclimatic monitoring in Altamira Cave: Two decades of scientific projects for its conservation. The Conservation of Subterranean Cultural Heritage 18: 139-144.
  • Simón-Vallejo, M.D.; Cortés-Sánchez, M.; Finlayson, J.C.; Giles, F.; Santiago, A.; Gutiérrez, J. M. and Rodríguez, J. (2005): GI.R.A. project. Prospección y estudio de las manifestaciones artísticas prehistóricas de Gibraltar, in Hernández, M.S. and Soler, J.A. (eds.), Arte Rupestre en la España mediterránea, pp. 277-284. Alicante, Diputación de Alicante.
  • Simón-Vallejo, M.D.; Cortés-Sánchez, M.; Finlayson, J.C.; Giles, F. and Rodríguez-Vidal, J. (2008): “Arte paleolítico de Gorham´s Cave (Gibraltar)”. Saguntum 41: 9-22.
  • Utrilla, P.; Baldellou, V.; Bea, M.; Montes, L. and Domingo, R.(2014): La Fuente del Trucho. Ocupación, estilo y cronología, in: Corchón, Mª.S. and Menéndez, M. (eds.), Cien años de arte rupestre paleolítico. Centenario del descubrimiento de la cueva de la Peña de Candamo (1914-2014), pp. 117-130. Salamanca, Universidad de Salamanca.
  • Valladas, H.; Cachier, H.; Maurice, P.; Bernaldo de Quirós, F.; Clottes, J.; Cabrera Valdés, V.; Uzquiano, P. and Arnold, M. (1992): “Direct radiocarbon dates for prehistoric paintings at the Altamira, El Castillo and Niaux caves”. Nature 357: 68-70. doi:10.1038/357068a0