Lectura y aprendizaje informal en YouTubeEl booktuber

  1. Arantxa Vizcaíno-Verdú 1
  2. Paloma Contreras Pulido 2
  3. María-Dolores Guzmán-Franco 1
  1. 1 Universidad de Huelva
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    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universidad Internacional de La Rioja
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    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2019

Issue Title: Medios móviles emergentes. Convergencia comunicativa en el nuevo escenario mediático

Issue: 59

Pages: 95-104

Type: Article

DOI: 10.3916/C59-2019-09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Abstract

The digital era has perpetuated new pedagogies of collective participation in networks that requires reflection in the conventional education area, because of YouTube, as audiovisual platform of outstanding international recognition, concentrates an extensive repertoire of informal learning practices among young people. In this case, the research focuses on a form of literary expression driven by the new Booktube community, which is dedicated to the recommendation of books and the promotion of reading by focusing their messages through the videoblog format. This aspect, closely popularized in the platform, allow us to deepen new youth practices outside classroom that refer to the promotion of books and critical and judicious expression on aspects related to content, formats, genres and authors in a context supported by the media ecology. In order to deepen the reasons why youth reads currently, we developed a literature review starting with the transmedia literacy concept evaluating narrative and aesthetic competences and applying a content analysis and a case study that collects channels of two Spanish booktubers with high impact and community: Javier Ruescas and Fly like a Butterfly. Results discern an affinity space linked to the opinion of peers that promotes reading and writing, and the ability to interpret, describe, compare and reflect about the literary context.

Funding information

Este trabajo se ha elaborado en el marco de Alfamed (Red Interuniversitaria Euroamericana de Investigación en Competencias Mediáticas para la Ciudadanía), con el apoyo del Proyecto I+D+I Coordinado «Competencias mediáticas de la ciudadanía en medios digitales emergentes (smartphones y tablets): prácticas innovadoras y estrategias educomunicativas en contextos múltiples» (EDU2015-64015-C3-1-R) (MINECO/FEDER), y de la Red de Educación Mediática del Programa Estatal de Investigación Científica-Técnica de Excelencia, Subprograma Estatal de Generación de Conocimiento (EDU2016-81772-REDT), financiados por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) y Ministerio de Economía y Competitividad de España

Funders

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