Análisis del "clickbaiting" en los titulares de la prensa española contemporánea / Estudio de casoDiario "El País" en Facebook

  1. García Serrano, Jesús 1
  2. Romero-Rodríguez, Luis M. 2
  3. Hernando Gómez, Ángel 1
  1. 1 Universidad de Huelva (España)
  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos (España) /ESAI Business School, Universidad Espíritu Santo (Ecuador)
Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2019

Issue: 25

Pages: 197-212

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.63724 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

The quality of digital journalism is currently at risk due to the extreme competence for attracting traffic from the social networks. Thus, it is becoming increasingly more frequent to include appealing headlines, which are sometimes not rigorous enough, as bait (clickbaiting). This fact could result in a distortion of reality and can contribute to a process of general misinformation. This research analyses, both quantitatively and qualitatively, and in an exploratory way, the appearance of the clickbaits in the Facebook fan page of Elpais.com in n=167 informative units. The study reveals the existence of some sort of clickbait in more than half of the sample -which, moreover, goes against the journal's policy-, especially that of the omissive kind, an item for which a new subcategorization has been established. In the same way, a significant lack of concordance has been detected between the information contained in some headlines and that included in the rest of the article.

Funding information

Este trabajo se ha elaborado en el marco de Alfamed (Red Interuniversitaria Euroamericana de Investigación en Competencias Mediáticas para la Ciudadanía), con el apoyo del Proyecto I+D+I Coordinado “Competencias mediáticas de la ciudadanía en medios digitales emergentes (smartphones y tablets): practicas innovadoras y estrategias educomunicativas en contextos múltiples” (EDU2015-64015-C3-1-R) (MINECO/FEDER), y de la “Red de Educación Mediática” del Programa Estatal de Investigación Científica-Técnica de Excelencia, Subprograma Estatal de Generación de Conocimiento (EDU2016-81772-REDT), financiados por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) y Ministerio de Economía y Competitividad de España.

Funders

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