Factores que influyen en el proceso de formación de los judokas olímpicos

  1. Andrés Robles Rodríguez 1
  2. Manuel Tomás Abad Robles 2
  3. José Robles Rodríguez 2
  4. Francisco Javier Giménez Fuentes-Guerra 2
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad de Huelva. Facultad de Ciencias de la Educación (España)
Zeitschrift:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 19

Nummer: 74

Seiten: 259-276

Art: Artikel

DOI: 10.15366/RIMCAFD2019.74.006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Zusammenfassung

With the aim of analizing the factors that have an influence on the sports training process of the olympic Spanish judokas, a semistructured interview of 52 questions grouped in 6 aspects was carried out: Sports Context, Social Context, Training Process, Psychological Condition, Technical-Tactical Condition and Physical Conditon). The results show that olympic judokas began practising judo at the age of 6.90 ± 3.02 years. Specifically, women started at the age of 6.80 ± 2.88, and men slightly later, at the age of 7 ± 3.42 years. 95% (n=19) of them were mainly influenced by a relative. Moreover, it is to be highlighted that none of the interviewees won a medal in low categories. For 75% (n=15) of the olympic judokas, it is very important that technical-tactical training, physical condition training and psychological aspects be synchronised in an integrated way.

Informationen zur Finanzierung

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Abalde, N., y Pino, R. (2016). Evaluación de la autoeficacia y de la autoestima en el rendimiento deportivo en Judo. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 109-113.
  • Acosta, E. (2012). Iniciación y Formación Deportiva: Una reflexión siempre oportuna. U.D.C.A. Actualidad y Divulgación Científica, 15, 57-65.
  • Álvarez, P. R., Pérez-Jorge, D., González, M. E., y López, D. (2014). La formación universitaria de deportistas de alto nivel: análisis de una compleja relación entre estudios y deporte. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26, 94-100.
  • Amenabar, B., Sistiaga, J. J., y García, E. (2008). Revisión de los distintos aspectos de la influencia de los padres y las madres en la práctica de la actividad física y deporte. Apunts: Educación Física y deportes, 93, 29-35.
  • Anderson, J. C., Funk, J. B., Elliot, R., y Smith, P. H. (2003). Parental support and pressure and children’s extracurricular activities: relationships with amount of involvement and affective experience of participation. Journal of Applied Developmental Psychology, 24, 241-257.
  • Anguera, M. T. (2008). Evaluación de programas desde la metodología cualitativa. Acción Psicológica, 5(2), 87-101.
  • Avelar, B., y Figuereido, A. (2009). La iniciación a los deportes de combate: interpretación de la estructura del fenómeno lúdico luctatorio. Revista de Artes Marciales Asiáticas, 4(3), 44-57.
  • Baker, J., Horton, S., Roberston-Wilson, J., y Wall, M. (2003). Nurturing sport expertise: Factors influencing the development of elite athlete. Journal of Sport Sciences and Medicine, 2, 1-9.
  • Bonicht, J. (2007). Evolución de la fuerza muscular en el tren superior en sucesivos combates de judo. Universidad de Granada.
  • Callister, R., Callister, R. J., y Staron, R. S. (1991). Physiological chracteristics of elite judo athletes. International Journal Sport Medicine, 12, 106-203.
  • Capetillo, R. (2011). Factores sociales que influyen en la formación deportiva de adolescentes. Revista Lúdica Pedagógica, 16(2), 39-48.
  • Carratalá, V. (2000). La iniciación al judo. III Jornadas internacionales de Judo. Málaga: Unisport.
  • Chirosa, L. J., Chirosa, I. J., y Padial, P. (2000). Efecto del entrenamiento integrado sobre la mejora de la fuerza de impulsión en un lanzamiento en suspensión en balonmano. Revista Motricidad, 6, 155-174.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominals scales. Educational and Psychological Measurement, 20, 37-46.
  • Côté, J., Baker, J., y Abernethy, B. (2003). From play to practice: A developmental framework for the acquisition of expertise in team sport. En J. Starkes y K. A. Ericsson (Eds.), Recent Advances in Research on Sport Expertise (pp. 89-114). Champaign: Human Kinetics.
  • Díaz, P., y Romero, R. (2007). Deporte de Alto Rendimiento. Gerencia, ciencia y tecnología. Tunja: Indeportes Boyacá.
  • Ferreira, T., Gomes, J. C., Borges, H., Routen, A., y Almeida, A. (2015). Elite coaches’ views on factors contributing to excellence in orienteering. Cultura, Ciencia y Deporte, 10, 77-86.
  • Forteza, A. (2009). Treinamento Desportivo. Carga, estrutura e planejamento (2ª ed.). São Paulo: Editorial Phorte.
  • Franchini, E., Del Vecchio, F. B., Ferreira, U. y Candau, R. (2015). Specificity of performance adaptations to a periodized judo training program. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 8(2), 67-72.
  • Gallo, L., Gobbi, S., y Ayala, C. (2013). Parâmetros e princípios da programação de Exercício Físico. En F. Gomes, S. Gobbi, J. Costa y L. Gobbi (Eds.), Exercício Físico no Envelhecimento Saudável e Patológico. Curitiba: Editora CRV.
  • García, J. M. (2004). Análisis diferencial entre los paradigmas experto-novatos en el contexto del alto rendimiento deportivo en judo. Tesis Doctoral. Universidad de Castilla la Mancha, Toledo.
  • García, J. M., Campos, J., Lizaur, P., y Pablo, C. (2003). El talento deportivo. Formación de élites deportivas. Madrid: Gymnos.
  • García-Moya, I., Moreno, C., Rivera, F., Ramos, P., y Jiménez-Iglesias, A. (2011). Iguales, familia y participación en actividades deportivas organizadas durante la adolescencia. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 153-158.
  • Giménez, F. J. (2003). La formación del entrenador en la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Gimeno, F., Buceta, J. M., y Pérez-Llantada, M. C. (2007). Influencia de las variables psicología en el deporte de competición: evaluación mediante el cuestionario. Características psicología relacionadas con el rendimiento deportivo. Psicothema, 19(4), 667-672.
  • Gimeno, F., y Guedea, J. A. (2001). Evaluación e intervención psicológica en la «promoción» de talentos deportivos en judo. Revista de Psicología del deporte, 10(1), 103-125.
  • Goetz, J. P., y Lecompte, M. D. (1984). Etnography and qualitative desing in educational research. Orlando (Florida): Academic Press, inc.
  • Güllich, A. (2007) Training – Support – Success: Control-related assumptions and empirical findings. Saarbruücken: University of the Saarland.
  • Hernández, J. G. (2007). Herramientas aplicadas al desarrollo de la concentración en el alto rendimiento deportivo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 7(1), 61-70.
  • Landis, J. R., y Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159-174.
  • Leonard, W. M. (1996). The odds of transiting from one level of sports participation to another. Sociology of Sport Journal, 13, 288-299.
  • Lorenzo, A. (2001). Hacia un nuevo enfoque del concepto de talento deportivo. Revista de Entrenamiento Deportivo, 15(2), 27-33.
  • Lorenzo, A., y Calleja, J. (2010). Factores condicionantes del desarrollo deportivo. Bizkaia: Diputación Foral de Bizkaia. Dirección General de Deportes.
  • Lorenzo, A., y Sampaio, J. (2005). Reflexiones sobre los factores que pueden condicionar el desarrollo de los deportistas de alto nivel. Apunts. Educación Física y Deportes, 80(2), 63-70.
  • MacNamara, A., Button, A., y Collins, D. (2010). The role of psychological characteristics in falicitating the pathway to elite performance part 1: Identifying mental skills and behaviors. The Sport Psychologist, 24, 52-73.
  • Mahamud, J., Tuero, C., y Márquez, S. (2005). Características psicológicas relacionadas con el rendimiento: comparación entre los requerimientos de los entrenadores y la percepción de los deportistas. Revista de Psicología del Deporte, 14(2), 237-251.
  • Méndez, A. (1998). El pensamiento táctico en el judo: un proceso generado desde la etapa inicial mediante el juego. Lecturas: Educación Física y Deportes, 11.
  • Molina, J., y Castarlenas, J. (2002). Bases para una propuesta para la enseñanza del Judo en el contexto escolar. En J. Castarlenas y J. Molina (Eds.), El Judo en la Educación Física Escolar (pp. 29-44). Barcelona: Hispano Europea.
  • Moreno, J. A., y Cervelló, E. (2004). Influencia de la actitud del profesor en el pensamiento del alumno hacia la educación física. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades SOCIOTAM, 14(1), 33-51.
  • Mujika, I. (2010). Intense training: the key to optimal performance before and during the taper. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2, 24-31.
  • Osipov, A., Kudryavtsev, M., Struchkov, V., Kuzmin, V., Bliznevsky, A., y Plotnikova, I. (2016). Expert analysis of the competitive level of Young russian judo athletes who train for active attack fighting. Journal of Physical Education and Sport, 16(4), 1153-1158. DOI:10.7752/jpes.2016.04185
  • Palao, J. M., Ortega, E., Calderón, A., y Abraldes, J. A. (2008). Características del proceso de formación deportiva en el atletismo español. Estudio descriptivo Campeonatos de España de la Juventud (años 1997 y 2003). Murcia: Diego Marín.
  • Pazo, C. L. (2010). El proceso de formación de los jugadores españoles de fútbol de alta competición. Tesis Doctoral. Universidad de Huelva.
  • Piñar, M. I., y Cárdenas, D. (2010). La competición como herramienta formativa. Diferentes propuestas en minibasket. Wanceulen E.F. Digital, 7.
  • Pion, J., Segers, V., Fransen, J., Debuyck, G., Deprez, D., Haerens, L., …Lenoir, M. (2015). Generic anthropometric and performance characteristics among elite adolescent boys in nine different sports. European Journal of Sport Science, 15(5), 357-366. http://dx.doi.org/10.1080/17461391.2014.944875
  • Regnier, G. M., Salmela, J. H., y Russell, S. T. (1993). Talent detection and development of sport. En R. N. Singer, M. Murphey, y L. K. Tennant (Eds.), Handbook of Research on Sport Psychology. New York: MacMillan.
  • Robles, A., Robles, J., Giménez, F. J., y Abad, M. T. (2016). Validación de una entrevista para estudiar el proceso formativo de judokas de élite. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(64), 723-738. Doi: http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.64.007
  • Robles, J. (2003). La enseñanza del judo mediante una metodología activa. Una propuesta de entrenamiento integrado. Lecturas: Educación Física y deportes. Revista Digital, 64.
  • Ruiz, G., y Salinero, J. J. (2011). El entrenador de alto nivel en triatlón: entorno próximo y cualidades fundamentales para el rendimiento. International Journal of Sport Science, 23(7), 113-125.
  • Ruiz, R. (2007). Características de liderazgo en el deporte del judo. Revista de Psicología del Deporte, 16(1), 9-24.
  • Ruiz, R. (2008). Aportaciones del análisis subdimensional del cuestionario de personalidad BFQ para la predicción del rendimiento en judokas jóvenes de competición. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(1), 5-29.
  • Sáenz-López, P., Giménez, F. J., Sierra, A., Sánchez, M., Ibáñez, S. y Pérez de Rueda, R. (2006). La formación del jugador de baloncesto de alta competición. Huelva: Wanceulen.
  • Sánchez-Miguel, P. A., Leo, F. M., Sánchez-Oliva, D., Amado, D., y García-Calvo, T. (2013). The Importance of Parents’ Behavior in their Children’s Enjoyment and Motivation in Sports. Journal of Human Kinectics, 36, 169-177.
  • Santos, L., Fernández-Río, J., Almansba, S., Sterkowicz, S., y Callan, M. (2015). Perceptions of top-level Judo coaches training and performance. International Journal of Sports & Coaching, 10(1), 145-158.
  • Sava, M. A., y Ciuntea, M. L. (2013). Study on the opinion of romanian coaches regarding the psychological factor in judo training. Sport & Society, 13, 78-82.
  • Schumacher, Y. O., Mroz, R., Mueller, P., Schmid, A., y Ruecker, G. (2006) Succes in elite cycling: A prospective and retrospective analysis of race results. Journal of Sports Sciences, 24(11), 1149-1156.
  • Serra, J. R., Zaragoza, J., y Generelo, E. (2014). Influencias de “otros significativos” para la práctica de actividad física en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(56), 735-753.
  • Singer, R. N., y Janelle, C. M. (1999). Determining sport expertise: From Genes to Supremes. International Journal of Sport Psychology, 30, 117-150.
  • Terrisse, A. (1996). Analyse de la transposition didactique du Judo: evolution du ‘savoir combattre’ dans l’enseignement du Judo à l’école à travers la Revue EPS de 1950 a 1993. Revue Française de Pédagogie, 116, 65-76.
  • Terrisse, A., Quesada, Y., Sauvegrain, J., y Hiegel, P. (1995). Le Savoir Combattre: Essai d’Élucidation. Revue EPS, 252, 26-29.
  • Thomas, J. R., y Nelson, J. K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo.
  • Torregrosa, M., Sánchez, X., y Cruz, J. (2004). El papel del psicólogo del deporte en el asesoramiento académico – vocacional del deportista de elite. Revista de Psicología del Deporte, 13(2), 215-228.
  • Weiss, M. R., y Stuntz, C. P. (2004). A little friendly competition: peer relationships and psychosocial development in youth sport and physical activity contexts. En M. R. Weiss (Ed.), Developmental Sport and Exercise Psychology: a lifespan perspective (pp. 35-66). Morgantown: FIT.
  • Wylleman, P., y Lavallee, D. (2003). A developmental perspective on transitions faced by athletes. En M. Weiss (Ed.), Developmental Sport Psychology. Morgantwon, WV: Fitness Information Techonology.