El balcón: aprendiendo a leer la imagen

  1. Maria Victoria Galloso Camacho
Zeitschrift:
Discurso & Sociedad

ISSN: 1887-4606

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 13

Nummer: 2

Seiten: 225-239

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Discurso & Sociedad

Zusammenfassung

The analysis of multimodal speech provides a new model in the field of discourse analysis for the research which focusses on the study of language in combination with more resources. In this work, the analysis of multimodal speech (O'Halloran, 2012) is approached by the study of a corpus of 18 photographs of an Andalusian street at parties, concentrating on the communicative value of the balcony in our societies. This article analyses an Andalusian street throughout eighteen photographs. The first part tackles issues of visual communication and its importance and the need to establish strategies to master media abilities understood as the new literacy and, at the same time the idea of balconies as a medium to build dialogues in the community. It goes on with a description of the main ornamental and architectural features of the series of selected images and its communicative implications; and, last but not least, the conclusions which highlight the need to open up studies dealing with the visual network we interpret daily in the sociolinguistic arena.

Bibliographische Referenzen

  • Aguaded, I. y Rodríguez. A. (1995). “La imagen de la imagen”, Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 4.
  • Asociación Internacional de Lingüística Aplicada (1992). “Problems and Prospects” Language teaching in the Twenty-first Century, AILA-Review.
  • Breva, E. (2010). “El medio exterior, más allá de una decision intuitive”. Zer, 15-29: 271-288.
  • Chartier, R. (2010). “Aprender a leer, leer para aprender”, Nuevo mundo, mundos nuevos, 10.
  • Eco, U. (1995. Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen.
  • Estatuto de Autonomía para Andalucía 2007. Artículo 10, apartado 3, punto 3.
  • García-Ruiz, R., Ramírez García, A. y Rodríguez Rosell, Mª del M. (2014). “Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora.” Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 43: 15-24.
  • Gil, I.J. (2012). “Trasferencia de elementos arquitectónicos entre España y el Nuevo Mundo: Estudio tipológico y constructivo comparado entre los balcones de madera de las islas Canarias y los de la Habana Vieja”. En Anuario de Estudios Atlánticos. Las Palmas de Gran Canaria: Cabildo de Gran Canaria, 58.
  • Halliday, M. A. K. (2004). An Introduction to Functional Grammar. (3rd ed, revised by C. M. I. M Matthiessen ). London: Arnold.
  • Hug, T. (2013). “Competencia mediática y alfabetización visual. Hacia consideraciones más allá de las alfabetizaciones.” Razón y palabra, 82.
  • Játiva, J. (2005). “Nueva Orleans: música y arquitectura”. Lars: cultura y ciudad: 20-25.
  • Jewitt, C. (2009). “An Introduction to Multimodality”, en C. Jewitt (ed.) The Routledge Handbook of Multimodal Analysis: 14-27.
  • Kress, G. y van Leeuwen, T. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design. (2nd ed). London: Routledge.
  • Morant, R. y Martín, A. (2013). “El lenguaje de los balcones.” Signa, 22: 497-519.
  • Morant, R. y Martín, A. (2014). “Mensajes amorosos en el pavimento”. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 58: 134-162.
  • Morant, R. y Martín, A. (2014). “La escritura sobre el pavimento callejero: los mensajes de felicitación”. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, LXIX, 1: 133-154.
  • Murani. B. (1985). Diseño y comunicación visual. Barcelona. Gustavo Gili.
  • O’Halloran, K. L. (2012). “Análisis del discurso multimodal”, ALED, 12 (1): 75-97
  • O’Toole, M. (2010). The Language of Displayed Art. (2nd ed). London and New York: Routledge.
  • Prensky, M. (2001). “Digital Natives, Digital Immigrants Part 1", On the Horizon, 9: 1-6.
  • Pérez, A. y Delgado, Á. (2012). “De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores”, Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación Comunicar, 39: 26-34.
  • Saga, M. y Fernández, B. (2017). “Leer la ciudad. La imagen de la ciudad”, URBS: Revista de estudios urbanos y ciencias sociales, 7, (1): 125-136.
  • Sánchez, M. (2001). Morfogénesis del objeto de uso. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano.