Reactivar la democracia, un desafío ético y educativoreflexiones urgentes a partir de la obra de John Dewey

  1. Luzón Trujillo, Antonio 1
  2. González Faraco, Juan Carlos 2
  1. 1 Universidad de Granada, España
  2. 2 Universidad de Huelva, España
Journal:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

ISSN: 0210-1963

Year of publication: 2019

Issue Title: El futuro de la bioética

Volume: 195

Issue: 792

Type: Article

DOI: 10.3989/ARBOR.2019.792N2013 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Abstract

This article proposes a rereading of John Dewey with the intention of analyzing and proposing some solutions to the current crisis of representative or liberal democracy. This crisis is related to contradictory globalizing processes that, on the one hand, nourish a futuristic utopia entrusted to technological progress, and on the other, regresses to the nostalgic, emotional and tribal. This rereading focuses on some foundational works of Dewey, but especially on Democracy and Education and other educational texts. The article develops a series of arguments that revolve around the idea of «creative democracy», which Dewey developed in his maturity, as a valuable reference for a desirable reactivation of democracy, understood as an ethical ideal.

Bibliographic References

  • Álvarez Junco, J. (2016). Dioses útiles. Naciones y nacionalismos. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Apple, M. W. y Beane, J. A. (comps.) (1997). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.
  • Atkinson, J. C. (2017). Countering the Neos: Dewey and a Democratic Ethos in Teacher Education. Democracy & Education, 25 (2), pp. 1-11. Disponible en: https://democracyeducationjournal. org/home/vol25/iss2/2/
  • Barnés, D. (1929). Prólogo. En: Dewey, J. (1899/1929). La escuela y la sociedad (3.ª ed.). Madrid: Francisco Beltrán, pp. 5-15.
  • Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
  • Bauman, Z. (2017). Retrotopía. Barcelona: Paidós.
  • Bauman, Z. y Lyon, D. (2013). Vigilancia líquida. Barcelona: Austral.
  • Bellatalla, L. (2016). Democracy and Education: perché? Espacio, Tiempo y Educación, 3 (2), pp. 17-30.
  • Beltrán Llavador, F. (2004). Un encuentro con John Dewey. Cuadernos FIES, 1, pp. 2-5.
  • Bernstein, R. (2010). Filosofía y democracia: John Dewey. Barcelona: Herder.
  • Cadrecha Caparrós, M. A. (1990). John Dewey: Propuesta de un modelo educativo. I. Fundamentos. Aula Abierta, 55, pp. 61-87.
  • Camps, V. (1990). Ética y democracia. Una ética provisional para una democracia imperfecta. Revista del Centro de Estudios Constitucionales, 6, pp. 25-35.
  • Castillo, R. del (2003). Introducción. El amigo americano. En Dewey, J. (1930/2003). Viejo y nuevo individualismo. Barcelona: Paidós, pp. 9-52.
  • Chanial, Ph. (2006). Une foi commune : démocratie, don et éducation chez John Dewey. Revue du MAUSS, 28, pp. 205-250.
  • Dewey, J. (1897/1997). Mi credo pedagógico. León: Universidad de León. Disponible en http://presencias.net/educar/ ht1050b.html
  • Dewey, J. (1899/1929). La escuela y la sociedad (3.ª ed.). Madrid: Francisco Beltrán.
  • Dewey, J (1910/1989). Cómo pensamos. Barcelona: Paidós.
  • Dewey, J. (1916/1995). Democracia y educación. Madrid: Morata.
  • Dewey, J. (1927/2004). La opinión pública y sus problemas. Madrid: Morata.
  • Dewey, J. (1930/2003). Viejo y nuevo individualismo. Barcelona: Paidós.
  • Dewey, J. (1935/1996). Liberalismo y acción social. Valencia: Fundación Alfonso el Magnánimo.
  • Dewey, J. (1938/2004). Experiencia y educación. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Dewey, J. (1938/2006). La démocratie créatrice. La tâche que nous attend. Revue du MAUSS, 28, pp. 251-256.
  • Dewey, J. (1939/1965). Libertad y cultura. México: Uteha.
  • Dewey, J. (2009). Democracia y escuela. Madrid: Editorial Popular.
  • Fukuyama, F. (2019). Identidad. La demanda de dignidad y las políticas de resentimiento. Barcelona: Ediciones Deusto / Editorial Planeta.
  • Geneyro, J. C. (1991). La democracia inquieta: E. Durkheim y J. Dewey. Barcelona: Anthropos.
  • Giroux, H. (2006). La escuela y la lucha por la ciudadanía. México: Siglo XXI.
  • Good, J. y Garrison, J. (2010). Dewey, Hegel, and Causation. The Journal of Speculative Philosophy, 24 (2), pp. 101-120.
  • González Monteagudo, J. (2001). John Dewey y la pedagogía progresista. En: Trilla, J. (coord.). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona: Graó, pp. 15-40.
  • Gordon, M. y English, A. R. (2016). John Dewey’s Democracy and Education in an Era of Globalization. Educational Philosophy and Theory, 48 (10), pp. 977- 980.
  • Guichot, V. (2003). Democracia, ciudadanía y educación. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Guttman, A. (2001). La educación democrática: Una teoría política de la educación. Barcelona: Paidós.
  • Han, B.-Ch. (2012). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder.
  • Han, B.-Ch. (2013). La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder.
  • Han, B.-Ch. (2014). En el enjambre. Barcelona: Herder.
  • Han, B.-Ch. (2015a). Psicopolítica. Barcelona: Herder.
  • Han, B.-Ch. (2015b). El aroma del tiempo. Un ensayo filosófico del arte de demorarse. Barcelona: Herder.
  • Han, B.-Ch. (2017). La expulsión de lo distinto. Barcelona: Herder.
  • Hegel, G. W. F. (1821/1968). Filosofía del Derecho (5.ª ed). Buenos Aires: Editorial Claridad.
  • Honneth, A. (1998). Democracy as Reflexive Cooperation. John Dewey and the Theory of Democracy Today. Political Theory, 26 (6), pp. 763-783.
  • Hook, S. (2000). John Dewey. Semblanza intelectual. Barcelona: Paidós.
  • Horkheimer, M. (1969). Crítica de la razón instrumental. Buenos Aires: Sur.
  • Igelmo, J., Fuentes, J. L. y Jover, G. (2017). Tres lecturas de John Dewey desde las teorías de la desescolarización. Crónica. Revista científico profesional de la Pedagogía y Psicopedagogía, 2, pp. 25-37.
  • Jover, G. (2010). Readings of the Pedagogy of John Dewey in Spain in the Early Twentieth Century. Reconciling Pragmatism and Transcendence. En: Bruno-Jofré, R., Johnston, J. S., Jover, G. y Thröhler, D. (eds.). Democracy and the Intersection of Religion and Traditions. The Reading of John Dewey’s Understanding of Democracy and Education. Montreal: McGill-Queen’s University Press, pp. 79-130.
  • Jover, G. y García Fernández, A. (2015). Relectura de la educación por competencias desde el pragmatismo de John Dewey. Education in the Knowledge Society, 16 (1), pp. 32-43.
  • Jover, G. y Pozo, M. M. del (2013). Presencia e influencia de John Dewey en la pedagogía española del primer tercio del siglo XX. Rassegna di Pedagogia, 71 (1-2), pp. 55-74.
  • Jover, G., Ruiz-Valdepeñas, M. A. y Thoilliez, B. (2010). La obra de John Dewey en su tránsito por España durante el primer tercio del siglo XX. Dos ejemplos de recepción editorial. Edetania, 37, pp. 33-56.
  • Klenner, A. (2002). En torno a la filosofía del derecho de Hegel: cuestiones y objeciones. Polis. Revista Latinoamericana, 3. Disponible en http://polis.revues. org/7735
  • Lledó, E. (2014). Los libros y la libertad (4.ª ed.). Barcelona: RBA.
  • Luzuriaga, L. (1968). Ideas pedagógicas del siglo XX. Buenos Aires: Losada.
  • Nubiola, J. y Sierra, V. (2001). La recepción de Dewey en España y Latinoamérica. Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 6 (13), pp. 107-119.
  • Nussbaum, M. C. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid: Katz editores.
  • Pereyra, M. A (1979). El principio de actividad en John Dewey y en la Institución Libre de Enseñanza: Un estudio comparado. Revista Española de Pedagogía, 37 (144), pp. 79-94.
  • Popkewitz, Th. (2003). Dewey y Vygotsky: ideas en espacios históricos. En: Popkewitz, Th., Franklin, B. y Pereyra, M. A. (comps.). Historia cultural y educación. Ensayos críticos sobre conocimiento y escolarización. Barcelona: Pomares, pp. 359-400.
  • Popkewitz, Th. (2008). Inventing the Modern Self and John Dewey. New York: Palgrave.
  • Putnam, H. y Putnam, R. (1993). Education for Democracy. Educational Theory, 43 (4), pp. 361-376.
  • Quay, J. (2016). Not ‘democratic education’ but ‘democracy and education’: Reconsidering Dewey’s oft misunderstood introduction to the philosophy of education. Educational Philosophy and Theory, 48 (10), pp. 1013-1028.
  • Rader, M. (1975). Ética y democracia. Navarra: Verbo Divino.
  • Rawls, J. (1996). El liberalismo político. Barcelona: Crítica.
  • Ríos, F. de los (1926/1976). El sentido humanista del socialismo. Madrid: Castalia.
  • Rogacheva, Y. (2016). The Reception of John Dewey’s Democratic Concept of School in Different Countries of the World. Espacio, Tiempo y Educación, 3 (2), 65-87.
  • Rorty, R. (2000). Introducción. En: Hook, S. (ed.). John Dewey. Semblanza intelectual. Barcelona: Paidós, pp. 11-17.
  • Rubio Carracedo, J. (2009). Educar ciudadanos: el planteamiento republicano-liberal de Rousseau. En: Rubio Carracedo, J., Rosales, J. M. y Toscano, M. (coords.). Democracia, ciudadanía y educación. Madrid: Akal, pp. 277-296.
  • Sarofian-Butin, D. W. (2017). Democracy Dies in Dualisms. A Response to “Dewey and Democracy”. Democracy & Education, 25 (2). Disponible en: https:// scholarworks.merrimack.edu/soe_facpub/97/
  • Sartori, G. (2007). ¿Qué es la democracia? Madrid: Taurus.
  • Sousa Santos, B. de (2006). Globalización y democracia. Archipiélago, 73-74, pp. 111-125.
  • Steiner, G. (2008). Los libros que nunca he escrito. Madrid: Siruela.
  • Steiner, G. (2012). La idea de Europa (4.ª ed.). Madrid: Siruela.
  • Steiner, G. y Ladjali, C. (2005). Elogio de la transmisión. Maestros y alumnos. Madrid: Siruela.
  • Tolentino Mendonça, J. (2017). Pequeña teología de la lentitud. Barcelona: Fragmenta Editorial.
  • Vaamonde Gamo, M. y Nubiola, J. (2016). El legado feminista de John Dewey. Espacio, Tiempo y Educación, 3 (2), pp. 281-300.
  • Waddington, D. I. (2008). John Dewey: Closet Conservative? Paideius, 17 (2), pp. 51-63.