Ecos de la mitología griega en la serie de televisión "Juego de tronos"

  1. Regla Fernández Garrido 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Tonos digital: revista de estudios filológicos

ISSN: 1577-6921

Year of publication: 2019

Issue: 37

Type: Article

More publications in: Tonos digital: revista de estudios filológicos

Abstract

This paper deal s with the acclaimed TV series Games of Thrones , which belongs to the genre of epic fantas y, as well as the literary saga. Three of its most important constituents are addressed: the abduction of a woman (Lyanna Stark) as the war’s motif, the epic hero ( em bodied by Jon Snow ) and the violation of the sacred duty of hospitality ( represented by the episodes of the Red Wedding and the Mutiny at Craster’s Keep ) . Their impact on the plot is highlighted. Moreover, we analyze the common features this elements share with some Greek myths narrated or mentioned in different Graeco - Roman literary works , especially epic and tragic ones.

Funding information

evidente. Podemos señalar aquí el paralelo con la vida del héroe Heracles: la naturaleza humana de este héroe es destruida cuando es incinerado en una pira en el monte Eta, y ello permite su apoteosis y su subida al Olimpo para disfrutar de la feliz vida de los dioses.

Funders

Bibliographic References

  • Adrados, F. R. – Fernández Galiano, M. Gil, L. – Lasso de la Vega, J.S. (1984). Introducción a Homero. Barcelona: Labor.
  • Benveniste, E. (1969). Le vocabulaire des institutions indo-européennes, vol. 1. Économie, parenté, société. Paris: Les éditions de Minuit.
  • Bonnefoy, Y. (1997). Diccionario de las mitologías y de las religiones de las sociedades tradicionales y del mundo antiguo, vol. II. Barcelona: Destino.
  • Bréton, J. (2017). “Jon Snow: le nouveau roi Arthur de Game of Thrones”. TV Series (en ligne) 12, mis en ligne de 20 septembre 2017.
  • Castro, A. (2016). “De hobbits, tronos de hierro y vikingos: Desarrollo narrativo y cronológico de la fantasía épica”. Tonos digital 31.
  • De Paco Serrano, D. (2003). La tragedia de Agamenón en el teatro español del s. XX. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Gutiérrez Bautista, O. D. (2011). “Palabra creadora y visión poética del mundo. Los comienzos de la fantasía épica en C.S. Lewis”. Revista Ocnos, 7, 29-41.
  • Harrauer, C. – Hunger, H. (2008). Diccionario de Mitología griega y romana (trad. española). Barcelona: Herder.
  • Rank, O. (1961). El mito del nacimiento del héroe (trad. española). Barcelona: Paidós.
  • Ruiz de Elvira y Sierra, M. R. (1974). “Los Pelópidas en la literatura clásica (historia de un mito de infanticidio)”. CFC, 7, 1974, 249-303.
  • Séchan, L. – Lévêque, P. (1966). Les grandes divinités de la Grèce. Paris: E. de Boccard.
  • Sturli, V. (2017). “Edipo tragico, Edipo precario. Successione, eredità e immaginario della crisi in Game of Thrones”. Between 7 n.14.