La educación del futuroperspectiva del alumnado. Validación de una escala

  1. Conde Vélez, Sara 1
  2. Boza Carreño, Ángel 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Apertura: Revista de Innovación Educativa

ISSN: 2007-1094 1665-6180

Year of publication: 2019

Issue Title: Validación de estrategias en la innovación para el aprendizaje

Volume: 11

Issue: 2

Pages: 86-103

Type: Article

DOI: 10.32870/AP.V11N2.1518 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Apertura: Revista de Innovación Educativa

Abstract

This article presents a study which aims to validate and optimize a scale of evaluation of the education of the future from the perspective of the students. To this end, we took a sample of 431 students on different degree courses at the University of Huelva (Spain). An ad hoc scale designated ‘Future education’ was drawn up for data collection, designed to assess the beliefs of students on the education of the future. Then the instrument was validated by Cronbach’s alpha and the unidimensionality of the different subscales conducting a factorial analysis of principal components was assessed. The results corroborate that the proposed dimensions (context, teachers, methodology, students and competences) are unifactorial. The skills to be acquired in the future are strongly linked to life in virtual environments.

Bibliographic References

  • Anguita, R.; García, S.; Villagrá, S. y Jorrín, I. (2009). Wikis y aprendizaje colaborativo: lecciones aprendidas (y por aprender) en la facultad de educación. Red U -Revista de Docencia Universitaria. Número Monográfico V. Número especial dedicado a WIKI y educación superior en España (II parte), en coedición con Revista de Educación a Distancia (RED). Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/M12/12-Anguita.pdf
  • Aparici, R. (2000). Trece mitos sobre las nuevas tecnologías de la información y de la comunicación. Tabanque, 14, 19-26. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=127589
  • Área, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista Educación, 352, 77-97. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.mec.es/re352/re352_04.pdf
  • Arenas, F. J.; Domingo, M. A.; Molleda, G.; Ríos, M. A. y Ruiz, J. C. (2009). Aprendizaje interactivo en la educación superior a través de sitios web. Un estudio empírico. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 127-145. Recuperado de: http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n35/11.pdf
  • Barberà, E. (2008). Calidad de la enseñanza 2.0. RED, Revista de Educación a Distancia. Número monográfico VII. Número especial dedicado a la evaluación de la calidad en entornos virtuales de aprendizaje. Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/M7/
  • Bauerová, D. y Sein-Echaluce, M. L. (2007). Herramientas y metodologías para el trabajo cooperativo en red en la Universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 69-83. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/dcfichero_articulo?codigo=2484205&orden=0
  • Boza, A. y Toscano, M. O. (2011). Buenas prácticas en integración de las TIC en educación en Andalucía: dos estudios de caso. Trabajo presentado en el VI Congreso Virtual AIDIPE. Recuperado de: http://www.uv.es/aidipe/congresos/Ponencia_VIICongresoVirtual_AIDIPE.pdf
  • Cabero, J. (2011). Enseñanza presencial, virtual y b-learning. Recuperado de:
  • http://tecnologiaedu.us.es/dipro2/images/stories/m1/presentaciones/presentacion_1/page_01.htm
  • Cano González, Rufino. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias. ¿Cómo lograrlo? REIFOP, 12(1), 181-204. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2956810
  • Correa, R. I. (2011). TICs: entre el mesianismo y el prognatismo pedagógico. (En imprenta).
  • Dans, E. (2008). ¿Pero qué diablos es una red social? Recuperado de: http://www.enriquedans.com/2008/10/%C2%BFpero-que-diablos-es-una-red-social.html
  • Del Moral, E. y Villalustre, L. (2007). Herramientas de la Web 2.0 y desarrollo de proyectos colaborativos en la escuela rural. Aula Abierta, 35, 105-116. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2780976
  • Díez Gutiérrez, E. J. (2006). El uso de webquest en la docencia universitaria: el aprendizaje colaborativo en red-entorno WQ. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 5(2), 397‐407. Recuperado de: http://relatec.unex.es/article/view/269
  • Duart, J. M., Salomón, L. y Lara, P. (2006). La Universitat Oberta de Catalunya (UOC): innovación educativa y tecnológica en educación superior. RIED, 9(1-2), 315-344. Recuperado de: http://www.academia.edu/298454/La_Universitat_Oberta_De_Catalunya_UOC_Innovaci%C3%B3n_Educativa_Y_Tecnol%C3%B3gica_En_Educaci%C3%B3n_Superior
  • Echeverría, B. (2005). Competencia de acción de los profesionales de la orientación. Madrid: ESIC.
  • Fombona, J. y Pascual, M. A. (2011). Las tecnologías de la información y la comunicación en la docencia universitaria. Estudio de casos en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Educación XX1, 14(2), 79-110. https://doi.org/10.5944/educxx1.14.2.246
  • Fumero, A. y Roca, G. (2007). Web 2.0. Fundación Orange. Recuperado de:
  • http://fundacionorange.es/areas/25_publicaciones/WEB_DEF_COMPLETO.pdf.
  • García, A. (2009). Redes sociales y aprendizaje a través de las presentaciones on-line. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10(1). Recuperado de:
  • http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_10_01/n10_01_garcia_manzano.pdf
  • Gimeno, A. y García, J. (2009). Wikis y el nuevo estudiante de lenguas extranjeras. Red U-Revista de Docencia Universitaria. Número Monográfico V. Número especial dedicado a WIKI y educación superior en España (II parte), en coedición con Revista de Educación a Distancia (RED). Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/M12/7-GimenoGarcia.pdf
  • López, A. B.; González, I. & de León, C. (2015). Exploratory factor analysis to construct a model of university teaching evaluation indicators. Culture and Education, 27, 337-371. http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1035546
  • Lozano, J. M. (2008). La Web 2.0. Avances de Supervisión Educativa, 8. Recuperado de:
  • http://adide.org/revista/images/stories/pdf_8/ase08_m03.pdf?phpMyAdmin=BJkT-tBEqKxal12hom7ikt6vVu2
  • Marqués, P. (2007). La web 2.0 y sus aplicaciones didácticas. Recuperado de:
  • http://www.peremarques.net/web20.htm.
  • Martín, M. A. y Alonso, L. (2009). La Universidad de Extremadura y su compromiso pedagógico con la educación virtual: los wikis como expresión de la web 2.0. Revista de Docencia Universitaria. Monográfico (V). Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/M11/3-MartinAlonso.pdf
  • O'Reilly, T. (2005). Qué es Web 2.0. Patrones del diseño y modelos del negocio para la siguiente generación del software. Recuperado de: http://conceptemc2.org/gnu-web2.0.pdf
  • O’Reilly, T. & Battelle, J. (2009). Web Squared: Web 2.0 five years on. Recuperado de:
  • http://www.web2summit.com/web2009/public/schedule/detail/10194
  • Peña, I., Córcoles, C. P. y Casado, C. (2006). El profesor 2.0: docencia e investigación desde la Red. UOC Papers, 3. Recuperado de: http://www.uoc.edu/uocpapers/3/dt/esp/pena_corcoles_casado.pdf
  • Pérez Sanz, A. (2010). Escuela 2.0. Educación del siglo XXI. Recuperado de:
  • http://www.ite.educacion.es/images/stories/congreso/presentacion_escuela20_sep_2010.pdf
  • Proyecto Tunning Educational Structures in Europe (2003). Universidad de Deusto: Bilbao.
  • Santos, R.; Carramolino, B.; Rodríguez, H. y Rubia, B. (2009). La wiki-webquest: Una actividad colaborativa en la asignatura de “Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación”. Red U-Revista de Docencia Universitaria, Número Monográfico V. Número especial dedicado a wiki y educación superior en España (II parte), en coedición con Revista de Educación a Distancia (RED). Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/M12/13-Santos.pdf
  • Selwyn, N. (2009). Faceworking: exploring students education-related use of Facebook. Learning, Media and Technology, 34(2), 157-74.
  • Selwyn, N. & Gouseti, A. (2009). Schools and Web 2.0: A critical perspective. Educatio Siglo XXI, 27(2), 147-165.
  • Suárez-Rodríguez, J. M.; Pérez-Sanz, A.; Boza, A. y García-Valcárcel, A. (2012). Educación 2.0. Horizontes de la innovación en educación, en C. Jiménez-Fernández, J. L. García-Llamas, B. Álvarez-González y J. Quintanal (comps.), Investigación y educación en un mundo en red. Madrid: McGraw-Hill.
  • VanDeursen, A; VanDijk, J. y Peters, O. (2017). Habilidades digitales relacionadas con el medio y el contenido: la importancia del nivel educativo (Medium and content related digital skills: The importance of education level of attainment). Panorama Social, 25, 137-152. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6371393