Análisis de Vídeo-lecciones en MOOC enfocados en la formación pedagógica de docentes en Educación SuperiorUn estudio de caso

  1. Edna Manotas Salcedo
  2. Amor Pérez Rodríguez
  3. Paloma Contreras Pulido
Zeitschrift:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Datum der Publikation: 2018

Ausgabe: 7

Seiten: 248-259

Art: Artikel

DOI: 10.30827/DIGIBUG.54132 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Zusammenfassung

The purpose of this research is analyzing a group of video-lectures in Online Massive Courses (MOOC), which are focused on the pedagogical development of Higher Education faculty. Method: The content analysis of one hundred and four video-lectures contained in three courses of Miriada X was made. This process had two phases, the first one was to design and implement an instrument to characterize the beginning, progress and closure of the video-lectures as a communication unit and, the second one consisted in the organization, transcription and codification of these video-lectures to determine trends and patterns. Results: It was evidenced a basic use of audiovisual tools and the tendency to design clearly expository classes, showing absence of elements of storytelling. Conclusions: These results are relevant to the instructional design of audiovisual resources for massive courses and to configure creative proposals for the design of online learning environments, especially focused on faculty development.

Bibliographische Referenzen

  • Allen, K. (2015). Que muestra el último estudio sobre los MOOC’s? Revista de Educación virtual. Recuperado de https://bit.ly/1GrPlQO
  • Area, M. (2000). ¿Que ́ aporta internet al cambio pedagógico en la educación superior? En R. Pérez (Coord): Redes multimedia y diseños virtuales. Congreso Internacional de Comunicación, Tecnología y Educación llevado a cabo en la Universidad de Oviedo.
  • Bransford, J., Brown, A., y Cocking, R. (Eds.). (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. Estados Unidos: National Academy Press.
  • Calvo, M., Rodríguez, C., y Fernández, E. (2016) ¿Cómo son los MOOC sobre educación? un análisis del cursos de temáticas pedagógica que se ofertan en castellano. Digital Education Review. Recuperado de https://bit.ly/2LbBtUI
  • Cáceres, M., Lara, L., Iglesias, C., García, R., Bravo, G., Cañedo, C., y Valdés, O. (2013). La formación pedagógica de los profesores universitarios. Una propuesta en el proceso de profesionalización del docente. Revista Iberoamericana De Educación, 33(1), 1-15. Recuperado de https://bit.ly/2Knm8EH
  • Goel, A., y Chauhan, J. (2015). An Analysis of Video Lecture in MOOC. CEUR Workshop Proceedings. 1356. Charalambos, V. (2000). Constructivism versus objectivism: implications for interaction, course design, and evaluation in distance education. International Journal of Educational Telecommunications, 6(4), 339-62.
  • Charalambos, V., y Glass, G.(2007). Teacher Professional Development and ICT: Strategies and Models. Yearbook of the National Society for the Study of Education. doi: 106. 87 102. 10.1111/j.1744-7984.2007.00116.x
  • Chehaybar, E. (2006). La percepción que tienen los profesores de educación media y superior y superior sobre su formación y su práctica docente. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 219-259.
  • Dabner, N., Davis, N., y Zaka, P. (2012). Authentic project-based design of professional development for teachers studying online and blended teaching. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 12 (1). Recuperado de http://bit.ly/2h3pLka
  • Dede, C. (2004). Preface. In C. Charalambos y G. V. Glass (Eds.), Online professional development for teachers. Greenwhich, CT: Information Age Publishing.
  • Gikandi, J. (2011). Achieving meaningful online learning through effective formative assessment. En G.Williams, P. Statham, N. Brown, B. Cleland (Eds.), Changing Demands, Changing Directions, 452-454. Proceedings ascilite Hobart.
  • Glance, D., Forsey, M. y Riley, M. (2013). The pedagogical foundations of massive open online courses. First Monday, 18 (5). doi: 10.5210/fm.v18i5.4350
  • González, R. (2005). La formación de los profesores de ingeniería. En: González Tirados y otros (eds.) Formación del Ingeniero, Objetivos, Métodos y Estrategias. Madrid: ICE Universidad Politécnica de Madrid, 419-443.
  • Ho, A., Chuang, I., Reich, J., Cody, A., Whitehill, J., Northcutt, C., Williams, J., Hansen, J., Lopez, G., y Petersen, R. (2015). HarvardX and MITx: Two Years of Open Online Courses. Working paper, 10. doi: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2586847
  • Igartua, J.(2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.
  • Jobe, W., Öslund, C., y Svensson, L. (Enero, 2014). MOOCs for Professional Teacher Development. En SITE Society for Information Technology and Teacher Education International Conference. Congreso. Washington D.C. Recuperado de https://bit.ly/2lLN6qU
  • Krippendorff, K. (2013). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. 2nd Edition. SAGE Publications. 51
  • Lambert, C. (2012). Twilight of the lecture. En: Harvard Magazine. Recuperado de https://bit.ly/2NdULe6
  • Lee, V. (2010). Program Types and Protypes. En K. Gillespie, D. Robertson., y W. Bergguist (Eds.), Guide to Faculty Development, Second Edition. (pp. 21-34). Jossey Bass.
  • Lei, C., Yeung, Y., Kwok, T., Lau, R., y Ang, A. (2016) “Leveraging videos and forums for small-class learning experience in a MOOC environment," 2016 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE), Bangkok, 409-411.
  • León, J., y Correa, E. (2011). La imagen y su papel en la narrativa audiovisual. Universidad de Medellín. Imago. Recuperado de https://bit.ly/1HcPzAp
  • Literat, I. (2015). Implications of massive open online courses for higher education: mitigating or reifying educational inequities? Higher Education Research y Development, 34 (6), 1164- 1177.
  • Lovegrove, E., Mackness, J., Roberts G., y Waite, M. (2013). Liminal Participants and Skilled Orienteers: Learner Participation in a MOOC for New Lecturers. Merlot Journal of Online Learning and Teaching 9 (2). Recuperado de https://bit.ly/2tHNTNX
  • Lowenthal, P. (2008). Online Faculty Development and Storytelling: an Unlikely Solution to improving teacher quality. Merlot Journal of Online Learning and Teaching, 4 (3), 349- 356. Recuperado de https://bit.ly/2KBoLib
  • Martínez, A., y De Castro, A. (2012). Transformar para educar. Barranquilla, Colombia: Editorial Universidad del Norte
  • Mackness, J., Mak, S., y Williams, R. (2010). The ideals and reality of participating in a MOOC. Proceedings of the 7th International Conference on Networked Learning, 266-274.
  • Merrill, D. (2002). First Principles of Instruction. ETRyD 50, (3),. 43–59.
  • Monney, K. (2010). Working with a Faculty Development Committee. En K. Gillespie, D. Robertson y W. Bergguist (Eds.), Guide to Faculty Development, Second Edition, 53-6
  • Montiel, G. (2009). Formación docente a distancia en línea. Un modelo desde la matemática educativa. Innovación Educativa, 9 (46), 89-95.
  • Moscoso, F. y Hernández, A. (2015). La formación pedagógica del docente universitario: un reto del mundo contemporáneo. Revista Cubana de Educación Superior, 34(3), 140-154.
  • Padilla, A., López., M y Rodríguez, A. (2015). La formación del docente universitario. Concepciones teóricas y metodológicas.. Revista Universidad y Sociedad, 7(1), 86-90.
  • Rama, C. (2008). Tipología de las tendencias de la virtualización de la educación superior en américa latina. Revista diálogo educacional, 8 (24), 341-355.
  • Rangel, A. (2007). Aportaciones metodológicas para el análisis de la práctica pedagógica a través del video. En Casanova (Presidencia). XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. Conferencia llevada a cabo en la UNAM, México.
  • Raposo, M., Martínez, E., y Sarmiento, J. (2015). Un estudio sobre los componentes pedagógicos de los cursos online masivos. Comunicar, 22 (44), 27-35.
  • Rose, K. (2009). Student Perceptions of the Use of InstructorMade Videos in Online and Face-to-Face Classes. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 5 (3). Recuperado de http://bit.ly/2IGAPwL
  • Ross, J., Sinclair, C., Knox, J., Bayne, N., y Macleod, H. (2014). Teacher experiences and academic identity: The missing components of MOOC pedagogy. Journal of Online Learning and Teaching, 10 (1), 57-69. Recuperado de http://bit.ly/2NdWMqG
  • Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6ta edición) México : McGraw Hill.
  • Silva, I., y Salgado, I. (2014). Utilización de MOOCs en la formación docente: ventajas, desventajas y peligros. Profesorado Revista de curriculum y formación del profesorado, 18 (1), 155-166. Recuperado de http://bit.ly/2Nb1HZr
  • Stevens, E., Dunlap, J., Bates, B., Lowenthal, P., Wray, M., y Switzer, T. (2005). Faculty development attitudes and motivators. Paper presented at the annual meeting of the Northern Rocky Mountain Educational Research Association, Jackson, WY
  • Singh, M. (2014). The Potential of the UNESCO Guidelines for the Recognition, Validation and Accreditation of the Outcomes of Non-Formal and Informal Learning for Continuing Higher Education in Latin America”. En Betti, Maurizio; Kachele Mónica; Mousalli, Gloria y Rivas, Francklin. Aprendizaje a lo largo de la vida: Realidades, Desafíos y Oportunidades de la Educación Superior en América Latina. Chile, 14 – 47.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14.
  • Vivian, R., Falkner, K., y Falkner, N. (2014). Addressing the challenges of a new digital technologies curriculum: MOOCs as a scalable solution for teacher professional development. Research In Learning Technology 22 (1). Recuperado de http://bit.ly/2lJVyXl
  • Villalobos, A., y Melo, Y. (2008). La formación del profesor universitario: Aportes para su discusión. Recuperado de http://bit.ly/2tJkcvE
  • Winslett, G. (2014). What Counts as Educational Video?: Working toward Best Practice Alignment between Video Production Approaches and Outcomes. Australasian Journal of Educational Technology, 30(5), 487-502.