Baloncesto y emocionesUna revisión sistemática

  1. Pedro Sáenz-López Buñuel 1
  2. Víctor Hugo Duque Ramos 2
  3. Bartolomé Jesús Almagro Torres 1
  4. Cristina Conde García 1
  1. 1 Universidad de Huelva, España;
  2. 2 Universidad de Antioquia, Colombia
Zeitschrift:
E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte

ISSN: 1885-7019

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 16

Nummer: 1

Seiten: 73-84

Art: Artikel

Andere Publikationen in: E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte

Zusammenfassung

Sport is an activity in which emotions reach a high intensity and importance. However, there is little evidence of this relationship. In the present work, a systematic review of the research articles that relate basketball and emotions was carried out with the objectives of describing the topics published in this line, analyzing the importance of emotions in this sport and proposing lines of research in this subject. We searched the Web of Science (WoS) database from 2008 to 2017 using the following keywords: "basketball" and "emotion". After the systematic review of each document, 22 articles were selected that were categorized to analyze their content. Among the results, it is highlighted that the majority focused on athletes, competition and performance. More than a dozen emotional variables have been studied, with special focus on leadership or emotional state. The relative scarcity of research on the subject is confirmed. It is proposed to increase the number of researches, especially in the training categories and in coaches

Informationen zur Finanzierung

Grupo de Investigación EMOTION. Universidad de Huelva

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Al-Yaaribi, A., Kavussanu, M., y Ring, C. (2016). Consequences of prosocial and antisocial behavior for the recipient. Psychology of Sport and Exercise, 26, 102-112. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2016.06.012.
  • Altfeld, S., Langenkamp, H., Beckmann, J., y Kellmann, M. (2017). Measuring the effectiveness of psychologically oriented basketball drills in team practice to improve self-regulation. International Journal of Sports Science and Coaching, 12(6), 725-736. https://doi.org/10.1177/1747954117738891
  • Ato, M., López, J.J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511.
  • Beniscelli, V., Tenenbaum, G., Schinke, R. J., y Torregrosa, M. (2014). Perceived distributed effort in team ball sports. Journal of Sports Science, 32(8), 710-721. doi: 10.1080/02640414.2013.853131
  • Bisquerra, R., y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 10, 61-82.
  • Blanchard, C. M., Amiot, C. E., Perreault, S., Vallerand, R. J., y Provencher, P. (2009). Cohesiveness, coach’s interpersonal style and psychological needs: Their effects on self-determination and athletes’ subjective well-being. Psychology of Sport and Exercise, 10(5), 545-551. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2009.02.005.
  • Botzung, A. (2010). Component neural systems for the creation of emotional memories during free viewing of a complex, realworld event. Frontiers in Human Neuroscience, 4, 1-10. https://doi.org/10.3389/fnhum.2010.00034
  • Cantón, E. y Checa, I. (2012). Los estados emocionales y su relación con las atribuciones y las expectativas de autoeficacia en el deporte. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 171-176.
  • Conde, C., Sáenz-López, P., y Moreno-Murcia, J. A. (2013). Un estudio de casos sobre la transmisión de un clima tarea en el deporte / A case study on the transmission of a task climate in sport. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13(50), 329-344.
  • Chawansky, M. (2010). Letters to a young baller: Exploring epistolary criticism. Qualitative Inquiry, 16(9), 721-727. https://doi.org/10.1177/1077800410374184
  • Damasio, A. R. (2001). El error de Descartes. Barcelona: Crítica. Davidson, R. J. (2012). El perfil emocional de tu cerebro. Claves para modificar nuestras actitudes y reacciones. Barcelona:
  • Destino. Doron, J., y Bourbousson, J. (2017). How stressors are dynamically appraised within a team during a game: An exploratory study in basketball. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 27(12), 2080-2090. https://doi.org/10.1111/sms.12796
  • Fernández-Ríos, L., y Buela-Casal, G. (2009). Standards for the preparation and writing of Psychology review articles. International Journal of Clinical and Health Psychology, 9(2), 329-344. https://doi.org/10.1016/S1697-2600(13)70007-3
  • Ferrer, L. (2013). Procedimiento de identificación de las emociones positivas adecuadas para revertir el estrés asociado a los tiros libres en el baloncesto. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 8(1), 16-34.
  • Fransen, K., Alexander Haslam, S., Steffens, N. K., Vanbeselaere, N., De Cuyper, B., y Boen, F. (2015). Believing in «Us»: Exploring leaders’ capacity to enhance team confidence and performance by building a sense of shared social identity. Journal of Experimental Psychology: Applied, 21(1), 89-100. https://doi.org/10.1037/xap0000033
  • Furley, P., y Schweizer, G. (2014). The Expression of Victory and Loss: Estimating Who’s Leading or Trailing from Nonverbal Cues in Sports. Journal of Nonverbal Behavior, 38(1), 13-29. https://doi.org/10.1007/s10919-013-0168-7
  • Furley, P., y Schweizer, G. (2016). In a Flash: Thin Slice Judgment Accuracy of Leading and Trailing in Sports. Journal of Nonverbal Behavior, 40(2), 83-100. https://doi.org/10.1007/s10919-015-0225-5
  • Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Editorial Kairós. Kraus, M. W., Huang, C., y Keltner, D. (2010). Tactile Communication, Cooperation, and Performance: An Ethological Study of the NBA. Emotion, 10(5), 745-749. https://doi.org/10.1037/a0019382
  • Lavega, P., March, J., y Filella, G. (2013). Juegos deportivos y emociones. Propiedades psicométricas de la escala GES para ser aplicada en la Educación Física y el Deporte. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 151-165.
  • Magnusen, M. J. (2010). Differences in strength and conditioning coach self-perception of leadership style behaviors at the National Basketball Association, Division I-A, and division II levels. Journal of Strength and Conditioning Research, 24(6), 1440-1450. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181d682fa
  • Marchesi, A. (2007). Sobre el bienestar de los docentes. Competencias, emociones y valores. Madrid: Alianza.
  • Martin, J. J. (2008). Multidimensional self-efficacy and affect in wheelchair basketball players. Adapted Physical Activity Quarterly, 25(4), 275-288. https://doi.org/10.1123/apaq.25.4.275
  • Martínez, J. Á. C. (2016). Factores determinantes en la enseñanza-aprendizaje del deporte desde la perspectiva emocional. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 12(2), 119-128.
  • Maxwell, J. P., Visek, A. J., y Moores, E. (2009). Anger and perceived legitimacy of aggression in male Hong Kong Chinese athletes: Effects of type of sport and level of competition. Psychology of Sport and Exercise, 10(2), 289-296. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2008.07.010
  • Mesagno, C., Harvey, J. T., y Janelle, C. M. (2012). Choking under pressure: The role of fear of negative evaluation. Psychology of Sport and Exercise, 13(1), 60-68. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2011.07.007
  • Miguel, M. C. N., Brandão, M. R. F., y Souza, V. H. (2009). Jogadores de basquetebol de alto rendimento e a vivência de emoções pré-competitivas. Motriz-Revista de Educacao Fisica, 15(4), 749-758.
  • Montero, I. y León, O.F. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2(3), 503-508. http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-53.pdf
  • Mora, F. (2013). Neuroeducación. Madrid: Alianza Editorial. Mujica, F., Orellana, N. y Concha, R. (2018). Atribución emocional en el taller de baloncesto escolar de una escuela pública en Chile: Análisis de contenido. Revista Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(1), 31-42.
  • Neely, K. C., McHugh, T. L. F., Dunn, J. G. H., y Holt, N. L. (2017). Athletes and parents coping with deselection in competitive youth sport: A communal coping perspective. Psychology of Sport and Exercise, 30, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.01.004
  • Oriol, X., Gomila, M., y Filella, G. (2014). Regulación emocional de los resultados adversos en competición: estrategias funcionales en deportes colectivos. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(1), 63-72.
  • Piñar, M. I., Cárdenas, D., Alarcón, F., Escobar, R., Estévez, F., y Torre, E. (2009). Characteristics of the dimensions and subdimensions of young basketball players’ personalities. Revista de Psicologia del Deporte, 18(Suppl 1), 415-419.
  • Punset, E. (2010). Viaje a las emociones. Las claves que mueven el mundo: la felicidad, el amor y el poder de la mente. Barcelona: Destino.
  • Ros, A., Moya-Faz, F. J., y Garcés, E. J. (2013). Inteligencia emocional y deporte: situación actual del estado de la investigación. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 105-112. http://scielo.isciii.es/pdf/cpd/v13n1/art10.pdf
  • Sánchez, M.; Collado, J.A. (2016). Factores determinantes en la enseñanza-aprendizaje del deporte desde la perspectiva emocional. e-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 12(2), 119-128.
  • Sarrazin, P., Vallerand, R. J., Guillet, E., Pelletier, L. G., y Cury, F. (2002). Motivation and dropout in female handballers: a 21month prospective study. European Journal of Social Psychology, 32, 395-418.
  • Serna, J., Muñoz, V., Lavega, P., March-Llanes, J., Sáez-de-Ocáriz, U., e Hileno, R. (2017). Influence of motor tasks on the players’ moods in basketball. Revista de Psicología del Deporte, 26 (Suppl 1), 37-44.
  • Soldevilla, A., Filella, G., Ribes, R., y Agulló, M. J. (2007). Una propuesta de contenidos para desarrollar la conciencia y la regulación emocional en la Educación Primaria. Cultura y Educación, 19(1), 47-59.
  • Torrents, C., Mateu, M., Planas, A., y Dinusova, M. (2011). Posibilidades de las tareas de expresión corporal para suscitar emociones en el alumnado. Revista de Psicologia del Deporte.
  • Uphill, M., Groom, R., y Jones, M. (2014). The influence of in-game emotions on basketball performance. European Journal of Sport Science, 14(1), 76-83. https://doi.org/10.1080/17461391.2012.729088
  • Urrútia, G., y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica (Barcelona), 135(11), 507-511.
  • Velasquez, M. T. V., y Rojas, N. G. (2007). Regulación emocional en nadadores en proceso de formación deportiva, categoría infantil. Avances en Psicología Latinoamericana, 25(2), 112-125.
  • Villamón, M., Job, I., Valenciano-Valcárcel, J., y Devís-Devís, J. (2012). Estudio comparativo de cinco revistas de Ciencias del Deporte indizadas en WoS. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 281-287.
  • Villani, D., Caputo, M., Balzarotti, S., y Riva, G. (2017). Enhancing self-efficacy through a blended training: A pilot study with basketball players. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 15(2), 160-175. https://doi.org/10.1080/1612197X.2015.1079921.