Propuesta de diseño de instrumento para analizar vídeo-lecciones en MOOC

  1. Manotas Salcedo, Edna Margarita 1
  2. Pérez Rodriguez, Amor 2
  3. Contreras Pulido, Paloma 2
  1. 1 Universidad del Norte
    info

    Universidad del Norte

    Barranquilla, Colombia

    ROR https://ror.org/031e6xm45

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Alteridad: revista de educación

ISSN: 1390-8642 1390-325X

Year of publication: 2019

Issue Title: Innovación educativa. Posibilidades y retos de las prácticas abiertas en la sociedad digital

Volume: 14

Issue: 1

Pages: 53-64

Type: Article

DOI: 10.17163/ALT.V14N1.2019.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Alteridad: revista de educación

Abstract

This article carried out the process of construction and validation of an instrument to assess the structure of video lectures from MOOC. The tool is divided in the parts of the class: opening, core and closure for check how each part contribute to the narrative sequence. The aim of the study is based on the need to made proposals for the production of videos for massive on line courses because the trend is to replicate the traditional teaching models of information transfer. The design process and the theoretical supports that frame of the questions are explained, as well as the result of the assessment of the experts and the piloting of the instrument. In the end, the article offers perspectives for the design of video-lessons and to have instruments that allow teachers and instructional designers of virtual courses to make a checklist to the Storytelling tips and audiovisual narrative that reinforce the discourses contained in the video-lessons. The results of the analysis identified progress and limitations in the construction of the resources. Based on the findings, reflections are offered on how these resources could be improved. It concludes with a proposal to use the instrument to open new lines of research that support the video lessons production and to give ideas about how use resources of the television streaming like Netflix, in  the pedagogical sequences in on- line courses.

Bibliographic References

  • AGUADED, I., & MEDINA-SALGUERO, R. 2015. Criterios de calidad para la valoración y gestión de MOOC. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 119-143. Recuperado de https://bit.ly/2teQte0
  • AMBROSE, S., BRIDGES, M., DI PIETRO, M., LOVETT, M., NORMAN, M., & MAYER, R. 2010. How Learning Works. 7 research-based principles for smart teaching. Estados Unidos: Jossey-Bass.
  • ANDERSON, C. 2016. Charlas Ted. España: Gestión 2000.
  • Atapattu, T., & Falkner, K. Abril de 2016. A framework for topic generation and labeling from MOOC discussions. En Proceedings of the Third ACM Conference on Learning Scale, 201-204.
  • BARTOLOMÉ, A., & STEFFENS, K. 2015. ¿Son los MOOC una alternativa de aprendizaje? Comunicar 44, 91-99. http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-10
  • BRAVO, L. 1996. ¿Qué es el vídeo educativo? Comunicar, 6, 100-105. Recuperado de https://bit.ly/2H8AbY0
  • BIGGS, J. 2006. Calidad del Aprendizaje Universitario. España: Narcea.
  • CLARK, D. 4 de Abril de 2013. MOOCs: taxonomy of 8 types of MOOC. [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://goo.gl/UGb84y
  • CORTES, D. 2015. Videos educativos en los Cursos Masivos, Abiertos y en Línea (MOOC). Una propuesta de análisis desde la Teoría Cognitiva del Aprendizaje Multimedia. Tesis de postgrado. México: Universidad de Guadalajara.
  • CHAUHAN, J., & GOEL, A. 2015. An Analysis of Video Lecture in MOOC. ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, 35. Recuperado de https://goo.gl/hFVwjA
  • CHIAPPE, A., HINE, N., & MARTÍNEZ, J. 2015. Literatura y práctica: una revisión crítica acerca de los MOOC. Comunicar, 44, 09-18. https://doi.org/https://doi.org/10.3916/C44-2015-01
  • DÍAZ-BARRIGA, F., & HERNÁNDEZ, G. 2010. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista. México: McGraw Hill.
  • DOWNES, S. Febrero 3 de 2007. What connectivisme is? [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://bit.ly/2JdgXql
  • EDUTREN febrero de 2017. Storytelling. Edutren. Recuperado de https://bit.ly/2JkqAmg
  • EVANS, B., BAKER, R., & DEE, T. 2016. Persistence Patterns in Massive Open Online Courses (MOOCs). The Journal of Higher Education, 87(2) 206-242. https://doi.org/10.1080/00221546.2016.11777400
  • FINK, D. 2008. Una guía auto-dirigida al diseño de cursos para el Aprendizaje Significativo. Estados Unidos: Jossey-Bass.
  • GARCÍA, A., RIVERA, N., & RAMÍREZ, M.S. 2014. MOOC: principales problemáticas que enfrenta un equipo de Team Teaching. Memorias del Encuentro Internacional de Educación a Distancia, 3(3) Recuperado de https://bit.ly/2JLIEWr
  • GÉRTRUDIX, M., RAJAS, M., & ÁLVAREZ, S. 2017. Metodología de producción para el desarrollo de contenidos audiovisuales y multimedia para MOOC. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 183-203. https://doi.org/10.5944/ried.20.1.16691
  • GIANNAKOS, M., SAMPSON, D., KIDZINSKI, L., & PARDO, A. 2016. Enhancing Video-Based Learning Experience through Smart Environments and Analytics, SE@ VBL@1 (6). Recuperado de https://bit.ly/2lnrdxT
  • GUO, P., KIM, J., & RUBIN, R. marzo 4 de 2014. How video production affects student engagement: an empirical study of MOOC videos. Conferencia llevada a cabo en ACM conference on Learning. Estados Unidos. http://dx.doi.org/10.1145/2556325.2566239
  • HANSCH, A., HILLERS, L., MCCONACHIE, K., NEWMAN, C., & SCHMIDT, J. 2015. Video and Online Learning: Critical Reflections and Findings from the Field. HIIG Discussion Paper Series, 2, 6-31. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2577882
  • KOUMI, J. 2006. Designing vidueo and multimedia for open and flexible learning. Designing Video and Mu ltimedia for Open and Flexible Learning, 1, 1-237. http://dx.doi.org/10.4324/9780203966280.
  • LAASER, W., & TOLOZA, E. 2017. The Changing Role of the Educational Video in Higher Distance Education. The International Review of Research in Open And Distributed Learning, 18(2). http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v18i2.3067
  • LANG, J. 2016. Small Changes in Teaching: The First 5 Minutes of Class. [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://bit.ly/2tSosau
  • LEAL, D. 24 de febrero 2014. ¿MOOC o no MOOC? [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://bit.ly/2I7E7cb
  • MARTA-LAZO, C., VALERO-ERRAZU., D., & GABELAS BARROSO, J. A. 2018. Uso de Twitter en los MOOC: Nuevas formas de interacción juvenil y su influencia en el aprendizaje. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1333-1352. http://dx.doi.org/10.4324/9780203966280.10.4185/RLCS-2018-1309.
  • MARQUÉS, P. 1999. Los vídeos educativos: tipología, funciones y orientaciones para su uso. Recuperado de https://goo.gl/JaF9n5
  • MOHAMED, F., AMINE, C. & SCHROEDER, U. 2014. The State of Video-Based Learning: A Review and Future Perspectives. International Journal on Advances in Life Sciences, 6(3-4), 122-135. Recuperado de https://goo.gl/SWRP1m
  • OSUNA-ACEDO, S., MARTA-LAZO, C. & FRAU-MEIGS, D. 2018. From sMOOC to tMOOC, learning towards professional transference. ECO European Project. [De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo ECO]. Comunicar, 55, 105-114. https://doi.org/10.3916/C55-2018-10
  • RAPOSO, M., MARTÍNEZ, E., & SARMIENTO, J. 2015.Un estudio sobre los componentes pedagógicos de los cursos online masivos. Comunicar, 44, 27-35. https://doi.org/10.3916/C44-2015-03
  • RAMÍREZ, T. 2004. Cómo hacer un Proyecto de Investigación. Venezuela: Panapo.
  • ROMERO, Luis Miguel. La desinformación en la nueva aldea global. Comunicación. Estudios venezolanos de la comunicación,(159), 2012, p. 52-55.
  • ROMERO-RODRÍGUEZ, Luis-Miguel; TORRES-TOUKOUMIDIS, Ángel; AGUADED, Ignacio. Ludificación y educación para la ciudadanía. Revisión de las experiencias significativas. Educar, 2017, vol. 53, no 1, p. 109-128.
  • SIEMENS, G. 2005. Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3-10. Recuperado de https://bit.ly/1YMDmrf
  • TABUENCA, B., KALZ, M., & LÖHR, A. 2017. MoocCast: Evaluating Mobile Screencast for Online Courses. Universal Access in the Information Society. ISSN 1615-5297. https://doi.org/10.1007/s10209-017-0528-x.
  • TORRES, A. 6 de febrero de 2017. Los últimos minutos de la clase magistral. [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://bit.ly/2jSrhXS
  • VAN DER SLUIS, F., GINN, J., & VAN DER ZEE, T. Abril de 2016. Explaining student behavior at scale: the influence of video complexity on student dwelling time. En Proceedings of the 3d 2016 ACM Conference on Learning at Scale. Edinburgo, Reino Unido.
  • VELETSIANOS, G., & SHEPHERDSON, P. 2015. Who studies MOOCs? Interdisciplinarity in MOOC research and its changes over time. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(3). http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v16i3.2202
  • ZAPATA-ROS, M. 2015. Calidad en enseñanza abierta online universitaria: del aula virtual al MOOC. Campus Virtuales, 4(2), 86-107. Recuperado de https://bit.ly/2tnX0Co