Factores psicológicos asociados a la formación y al rendimiento en judokas de elite

  1. Robles-Rodríguez, Andrés
  2. Abad-Robles, Manuel Tomás 1
  3. Robles-Rodríguez, José
  4. Giménez Fuentes-Guerra, Francisco Javier 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Aldizkaria:
JUMP: Journal of Universal Movement and Performance

ISSN: 2695-6713

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 27-37

Mota: Artikulua

DOI: 10.17561/JUMP.N1.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: JUMP: Journal of Universal Movement and Performance

Laburpena

The process of training athletes from the moment they start until they reach the elite will depend on biological, psychological, perceptive-cognitive and social aspects. The main aim of this study has been to analyze the importance that psychological factors have in the formative process of the Spanish elite judokas that have represented Spain in the Olympic Games held in the 21st century (Sydney 2000, Athens 2004, Beijing 2008, London 2012, and Rio 2016). This period covers five Olympic Games and 25 judokas (15 women and 10 men). The final sample that could be accessed was 20 athletes (80% of the total population) distributed as follows: women (n=12, 60%) and men (n=8, 40%). The research instrument was a semi-structured interview. The conclusions of this work highlight, first of all, the great importance of psychological aspects in the training process according to the opinion of the athletes themselves. In this sense, the most important psychological contents to reach the elite, according to the interviewees, are perseverance, constancy, the capacity for sacrifice and self-confidence. Motivation is also valued in a very necessary way, especially at the beginning to achieve practice habits and avoid premature abandonment.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Citas Abernethy, B., Thomas, K. T. & Thomas, J. T. (1993). Strategies for improving understanding of motor expertise (or mistakes we have made and things we have learned!). En J. L. Starkesm y F. Allard (Eds.), Cognitive issues in motor expertise (pp. 317-356). Amsterdam: Elsevier Science.
  • Acosta, E. (2012). Iniciación y Formación Deportiva: Una reflexión siempre oportuna. U.D.C.A. Actualidad y Divulgación Científica, 57-65.
  • Baker, J. & Hortonb, S. (2004). A review of primary and secondary influences on sport expertise. High Ability Studies, 15, 211-228.
  • Balague, G. (2005). Periodization of Psychological Skills Training: Preparing for the Horizontal Jumps. En R. Vernacchia y T. Statler (Eds.), The Psychology of High-Performance Track and Field. Mountain View, CA: Tafnews Press.
  • Buceta, J. M. (1998). Psicología del entrenamiento deportivo. Madrid: Dykinson.
  • Buceta, J. M. (1999). Intervención psicológica en el entrenamiento deportivo: estrategias para optimizar el funcionamiento de jugadores de baloncesto en sesiones de ensayo repetitivo. Revista de Psicología del Deporte, 8, 39-52.
  • Capetillo, R. (2011). Factores sociales que influyen en la formación deportiva de adolescentes. Revista Lúdica Pedagógica, 16(2), 39-48.
  • Cárdenas, D. (2003). El proceso de formación táctica desde una perspectiva constructivista. En A. López, C. Jiménez y R. Aguado (Eds.), Didáctica del baloncesto en etapas de iniciación. Madrid: Fundación Real Madrid.
  • Contreras, D., Rojas, D. & Palomino, O. (2012). Efectos de dos formas de periodizar la carga (lineal y doble ondulada) en el entrenamiento de la fuerza, sobre la cinemática de la salida estática voluntaria en patinadores de carreras pre púberes. Revista Actividad Física y Desarrollo Humano, 4(1), 89-96.
  • Escarti, A., Pascual, C. & Gutiérrez, M. (2005). Responsabilidad personal y social a través de la educación física y el deporte. Barcelona: Grao.
  • Ferreira, T., Gomes, J. C., Borges, H., Routen, A., y Almeida, A. (2015). Elite coach’s views on factors contributing to excellence in orienteering. Cultura, Ciencia y Deporte, 10, 77-86.
  • Gimeno, F. & Guedea, J. A. (2001). Evaluación e intervención psicológica en la «promoción» de talentos deportivos en judo. Revista de Psicología del Deporte, 10(1), 103-125.
  • Gordin, R. D. (1995). Hypnosis in Sports. En P. Keith y F. William (Eds.), Sport Psychology an Analysis of Athlete Behavior (3ª ed., pp. 193-201). Longmeadow: Mouvement Publications. Grills, A. & Ollendick, T. (2002). Peer Victimization, Global Self-Worth, and Anxiety in Middle School Children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(1), 59-68.
  • Guillén, F. & Álvarez-Malé, M. L. (2010). Relación entre los motivos de la práctica y la ansiedad en jóvenes nadadores de competición. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 5(2), 233-252.
  • Hammermeister, J. & Burton, D. (1995). Anxiety and the Ironman – investigating the antecedents and consequences. Sport Psychologist, 9(1), 29-40.
  • Hansen, D. M., Larson, R. W. & Dworkin, J. B. (2003). What adolescents learn in organized youth activities: A survey of self-reported developmental experiences. Journal of Research on Adolescence, 13, 25-55.
  • Hellison, D. (1995). Teaching personal and social responsibility through physical education. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hernández, J. G. (2007). Herramientas aplicadas al desarrollo de la concentración en el alto rendimiento deportivo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 7(1), 61-70.
  • Housner, L. D. & French, K. E. (1994). Future directions for research on expertise in learning, performance, and instruction in sport and physical activity. Quest, 46, 241-246.
  • Jaenes, J. C., Peñalosa, R., Navarrete, K. G. & Bohórquez, M. R. (2011). Ansiedad y autoconfianza precompetitiva en maratonianos y triatletas. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 21(2), 95-110.
  • Jaenes, J. C., Peñalosa, R., Navarrete, K. G. & Bohórquez, M. R. (2012). Ansiedad y autoconfianza precompetitiva en triatletas. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 7(1), 113-124.
  • Janelle, C. M. & Hillman, C. H. (2003). Expert performance in sport: Current perspectives and critical issues. En J. L. Starkes y A. Ericsson (Eds.), Expert Performance in Sport (pp. 19-47). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Kentta, G. (2001). Trainning practices and over training syndrome in Swedis age-group athletes. International Journal of Sports Medicine, 22, 460-465.
  • Kirk, D. (2005). Physical education, youth sport and lifelong participation: The importance of early learning experiences. European Physical Education Review, 11, 239-255.
  • Klissouras, V., Geladas, N. & Koskolou, M. (2007). Nature prevails over nurture. International Journal Sport Psychology, 38, 35-67.
  • Kristiansen, E. & Roberts, G. C. (2010). Young elite athletes and social support: coping with competitive and organizational stress in ‘‘Olympic’’ competition. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sport, 20, 686-695.
  • Lane, A. M., Terry, P. C. & Karageorghis, C. I. (1995). Path analysis examining relationships among antecedents of anxiety, multidimensiona state anxiety and triathlon performance. Perceptual and Motor Skills, 81(3), 1255-1266.
  • López-Gullón, J. M., García-Pallarés, J., Berengüi, R., Martínez- Moreno, A., Morales, V. & Torres-Bonete, M. D. (2011). Factores físicos y psicológicos predictores del éxito en lucha olímpica. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 573-588.
  • MacNamara, A., Button, A. & Collins, D. (2010). The role of psychological characteristics in falicitating the pathway to elite performance part 1: Identifying mental skills and behaviors. The Sport Psychologist, 24, 52-73.
  • Mahamud, J., Tuero, C. & Márquez, S. (2005). Características psicológicas relacionadas con el rendimiento: comparación entre los requerimientos de los entrenadores y la percepción de los deportistas. Revista de Psicología del Deporte, 14(2), 237-251.
  • Martín, M. (2006). Suporte psicológico aos atletas brasileiros durante as Olimpíadas de Atenas 2004. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 20(5), 165-167.
  • Martínez-Abellán, A., García-Pallarés, J., López-Gullón, J. M., Muriel, X., Morales, V. & Martínez-Moreno, A. (2010). Factores anaeróbicos predictores del éxito en lucha olímpica. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(supl.), 17-23.
  • Morilla, M. & Pérez, E. (2004). Entrenamiento de la atención y la concentración. Ejercicios para su mejora. Sevilla: Difusión Gráfica.
  • Mujika, I. (2010). Intense training: the key to optimal performance before and during the taper. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports., 2, 24-31.
  • Olmedilla, A. (2001). Estrategias ambientales para el control de la atención: preparación específica del partido de fútbol. Ponencia presentada en el VIII Congreso Nacional den Psicología de la Actividad Física y el Deporte, Pontevedra.
  • Olmedilla, A. (2005). Factores psicológicos y lesiones en futbolistas: un estudio correlacional. Murcia: Quaderna Editorial.
  • Piñar, M. I. & Cárdenas, D. (2010). La competición como herramienta formativa. Diferentes propuestas en minibasket. Wanceulen E.F. Digital, 7.
  • Robles, A., Robles, J., Giménez, F.J. & Abad, M.T. (2016). Validación de una entrevista para estudiar el proceso formativo de judokas de elite. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(64), 723-738.
  • Ruiz, L., Sánchez, M., Durán, J. & Jiménez, C. (2006). Los expertos en el deporte: Su estudio y análisis desde una perspectiva psicológica. Anales de Psicología, 22(1), 132-142.
  • Ruiz, R. (2007). Características de liderazgo en el deporte del judo. Revista de Psicología del Deporte, 16(1), 9-24.
  • Ruiz, R. (2008). Aportaciones del análisis subdimensional del cuestionario de personalidad BFQ para la predicción del rendimiento en judokas jóvenes de competición. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(1), 5-29.
  • Sánchez, X. & Torregrosa, M. (2005). El papel de los factores psicológicos en la escalada deportiva: un análisis cualitativo. Revista de Psicología del Deporte, 14, 177-194.
  • Sánchez, M. (2002). El proceso de llegar a ser experto en baloncesto: Un enfoque psicosocial. Tesis Doctoral. Universidad de Castilla-La Mancha, Toledo.
  • Sosa, P. I., Jaenes, J. C., Godoy, D. & Oliver, J. F. (2009). Variables psicológicas en el deporte. Sevilla: Wanceulen.
  • Storch, E., Storch, J. & Killiany, E. (2005). Self-Reported Psychopathology in Athletes: A Comparison of Intercollegiate Student-Athletes and Non-Athletes. Joumal of Sport Behavior, 28(1), 86-98.
  • Suay, F., Salvador, A. & Ricarte, J. (1998). Indicadores psicológicos de sobreentrenamiento y agotamiento. Revista de Psicología del Deporte, 13, 7-25.
  • Weinberg, R. S. & Gould, D. (2010). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico (4ª ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.
  • Williams, J. M. (2009). Applied sport psychology: Personal growth to peak performance. Nueva York: McGraw-Hill.