'La Bella y la Bestia' y el movimiento LGTB en Disneyempoderamiento y activismo en YouTube

  1. Contreras Pulido, Paloma 1
  2. Guzmán Franco, María Dolores 2
  3. Vizcaíno Verdú, Arantxa 2
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Área abierta

ISSN: 1578-8393

Year of publication: 2020

Volume: 20

Issue: 1

Pages: 75-93

Type: Article

DOI: 10.5209/ARAB.63129 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Área abierta

Abstract

This research is based on the discussion displayed on YouTube, due to the inclusion of characters and scenes of LGBT collective in the last adaptation of Beauty and the Beast (2017) film by Bill Condon. The event is based on an extensive study of heteronormative representations and the breakdown of the feminine theme in Disney, giving rise to an exploratory analysis. According to the literary review, we apply a qualitative methodology through content analysis focused on social movement at Internet with the objective of deepening the discourse on sexual diversity. We selected five videos oriented to this topic, delimiting a sample of two hundred and fifty comments that facilitate the interpretation of the message-speech by users in terms of affection and child cultural consumption. The study concludes a prevalence of LGBT partisanship, and an insulting, discriminatory and dogmatic debate by its detractors.

Bibliographic References

  • Acevedo-Callejas, Liliana. (2016). “Queens and Jesters of YouTube: Communicating Gay/Lesbian identities through humor in YouTube channel Spanish Queens”. Sexuality & Culture, vol. 20, 140-152. DOI: 10.1007/s12119-015-9313-2
  • Aguado-Peláez, Delicia. (2015). “¿Se ha vuelto Disney feminista? Un nuevo modelo de princesas empoderadas”. Área Abierta, vol. 15, núm. 2, 49-61.
  • Ahmad, Muhammad y Abu-Talib, Noraini. (2015). “Empowering local communities: decentralization, empowerment and community driven development”. Quality and Quantity, vol. 49, núm. 2, 827-838. DOI: 10.1007/s11135-014-0025-8
  • Aires, Luisa, Santos, Rita, Romero-Díaz-de-la-Guardia, Javier, Lima, Catarina y Correia, Joana. (2015). “Mediating towards digital inclusión: The monitors of internet acces places”. Observatorio (OBS*) Journal, vol. 12, núm. 2, 196-213.
  • Arévalo-Salinas, Alex. (2017). Propuesta metodológica para el análisis de YouTube y su relación con los movimientos sociales. En II Congreso Internacional Move.net sobre movimiento sociales y TIC. Castellón: Move-net, 25-34.
  • Caballero-Gálvez, Antonio, Tortajada, Iolanda y Willem, Cilia. (2017). “Autenticidad, marca personal y agencia sexual: el posfeminismo lésbico en YouTube”. Investigaciones Femeninas, vol. 6, núm. 2, 353-368. DOI: 10.5209/INFE.55005
  • Cantillo-Valero, Carmen. (2018). “Las princesas Disney y la construcción de humanidades digitales «silenciadas» en el cine de animación”. Index.Comunicación, vol. 2, núm. 8, 83-102.
  • Cerdán-Martínez, Víctor. (2018). “Un método didáctico de empoderamiento a partir de la serie de TV: Black Mirror”. Vivat Academia, Revista de Comunicación, núm. 144, 37-49. DOI: 10.15178/va.2018.144.37-49
  • Chaparro, Nina y Vargas, Soraya. (2011). “Imágenes de la diversidad. El movimiento de liberación LGTB tras el velo del cine”. Culturales, vol. 14, 57-86.
  • Christian, Aymar. (2010). “Camp 2.0: A queer performance of the personal”. Communication, Culture & Critique, vol. 3, 352-376. DOI: 10.1111/j.1753-9137.2010.01075.x
  • Cooper, Margaret y Dzara, Kristina. (2010). “The Facebook revolution. LGBT identity and activism”. En Christopher Pullen y Margaret Cooper (ed.), LGBT identity and online new media. New York: Routledge, pp. 100-112.
  • Digón, Patricia. (2006). “El caduco mundo de Disney: propuesta de análisis crítico en la escuela”. Comunicar, núm. 26, 163-169.
  • Domínguez, Andrés. (2016). “Participación y empoderamiento en proyectos de comunicación para el desarrollo”. Revista Española de Desarrollo y Cooperación, vol. 38, 27-36.
  • Enguix-Grau, Begonya. (2016). “Activismo y prácticas digitales en la construcción de una esfuera LGTB en España”. Dados, vol. 59, núm. 3, 755-787. DOI: 10.1590/00115258201691
  • Fernández-Paradas, Antonio. (2017). “Patrimonios invisibles. Líneas de investigación desde la perspectiva de género y la recuperación de la memoria LGTB”. Vivat Academia, núm. 141, 115-137. DOI: 10.15178/va.2017.141.115-137
  • Fonchingong-Che, Charles. (2018). “Re-inventing community development: Utilizing relational networking and cultural assets for infrastructure provision”. MDPI Societies, vol. 8, núm. 84, 1-12. DOI: 10.3390/soc8030084
  • Frasl, Beatrice. (2018). “Bright young women, sick of swimmin’, ready to…consume? The construction of postfeminism femininity in Disney’s The Little Mermaid”. European Journal of Women’s Studies, vol. 25, núm. 3, 341-354.
  • Garlen, Julie y Sandlin, Jennifer. (2017). “Happily (n)ever after: the cruel optimism of Disney’s romantic ideal”. Feminist Media Studies, vol. 17, núm. 6, 957-971.
  • González-Alafita, María Eugenia, Villasuso, Mariana y Rivera, Tania. (2012). “Las princesas de Disney: lo que aprenden las niñas mexicanas a través de las películas”. Comunicación, núm. 10, 1505-1520.
  • Green, Michael, Bobrowicz, Ania y Siang-Ang, Chee. (2015). “The lesbian, gay, bisexual and transgender community online: discussions of bullying and self-disclosure in YouTube videos”. Behaviour & Information Technology, vol. 34, núm. 7, 704-712. DOI: 10.1080/0144929X.2015.1012649
  • Griffin, Sean. (2000). Tinker belles and evil queens: The Walt Disney Company from the Inside Out. New York: NYU Press.
  • Guerrero-Pico, Mar, Establés, María-José y Ventura, Rafael. (2017). “El Síndrome de la Lesbiana Muerta: mecanismos de autorregulación del fandom LBTI en las polémicas fan-productor de la serie The 100”. Anàlisi, vol. 57, 29-46. DOI: 10.5565/rev/analisi.3110
  • Hanckel, Benjamin. (2016). “Representations of LGBT youth: A review of Queer youth and media cultures”. Journal of LGBT Youth, vol. 13, núm. 4, 410-413. DOI: 10.1080/19361653.2016.1185764
  • Harding, Nancy. (2017). “Whistle while you work? Disney animation, organizational readiness and gendered subjugation”. Organization Studies, vol. 38, núm. 7, 1-60.
  • Howard, Philip y Hussain, Muzammil. (2013). Democracy’s fourth wave? Digital media and the Arab Spring. Oxford: Oxford University Press.
  • Koushik, Kailash y Reed, Abigail. (2018). “Star Wars: The Last Jedi, Beauty and the Beast, and Disney’s commodification of feminism: A political economic analysis”. Social Sciences MDPI, vol. 7, núm. 11, 237-247. DOI: 10.3390/socsci7110237
  • Key, Adam. (2015). “A girl worth fighting for: a rhetorical critique of Disney princess Mulan’s bisexuality”. Journal of Bisexuality, vol. 15, núm. 2, 268-286.
  • Kleitsch, David, Rosenberg, Ed y Nash, Bradley. (2015). “Community in a virtual environment: Can YouTube build community for LGBT youth?”. Sociation Today, vol. 13, núm, 2, 1-26.
  • Lee, Ashley. (2018). “Invisible networked publics and hidden contention: Youth activism and social media tactics under repression”. New Media & Society, vol. 20, núm. 11, 1-21. DOI: 10.1177/1461444818768063
  • Lester, Neal. (2010). “Disney’s The Princess and the Frog: The pride, the pressure, and the politics of being a first”. The Journal of American Culture, vol. 33, núm. 4, 294-308.
  • Livingstone, Sonia. (2013). “The participation paradigm in audience research”. The Communication Review, vol. 16, núm. 1-2, 21-30. DOI: 10.1080/10714421.2013.757174
  • López-Iglesias, Matías y De-Miguel-Zamora, Marta. (2013). “La fémina Disney: análisis y evolución del personaje femenino en cuatro películas de la factoría Disney”. Sociedad y Economía, núm. 24, 121-142.
  • Marín-Díaz, Verónica y Solís, Concepción. (2017). “Los valores transmitidos por las mujeres de las películas Disney”. Revista CS, núm. 23, 37-55.
  • Maier, Kodi. (2017). “Camping outside the Magig Kingdom’s Gates: The power of femshlash in the Disney fandom”. Networking Knowledge, vol. 10, núm. 3, 27-43. DOI: 10-31165/nk.2017.103.514
  • Meseger, Astric. (2017). “La Bella y la Bestia, el filme de Disney que reivindica la diversidad sexual”. Recuperado de http://bit.ly/2lxME2B (06/08/2018).
  • Moor, Peter, Heuvelman, Ard y Verleur Ria (2010). “Flaming on YouTube”. Computers in Human Behaviour, vol. 26, núm. 6, 1536-1546.
  • Oliveira, Wesley, Sarmento, Rayza y Mendonça, Ricardo. (2014). “Deliberação no YouTube? Debates em torno da questão LGBT”. Revista Compolítica, vol. 1, núm. 4, 53-80.
  • Perea, Katia. (2018). “Gender and cartoons from theatres to television: Feminist critique on the early years of cartoons”. Animation: An Interdisciplinary Journal, vol. 13, núm. 1, 20-34.
  • Pires, Suyan María Ferreira. (2009). “Amor romántico na literatura infantil: uma questão de gênero”. Educar em Revista, núm. 35, 81-94.
  • Rodríguez-Ferrándiz, Raúl, Tur-Viñes, Victoria y Contreras-Mora, Kiko. (2016). “The tube on YouTube: TV series, media strategies, and user tactics in a transmedia environment”. International Journal of Communication, vol. 10, 1991-2013.
  • Ruiz, Juliana y De-Tilio, Rafael. (2018). “Uma nova mulher (¿): Gênero feminino na filmografía contemporânea da Disney”. Revista Ártemis, vol. 25, núm. 1, 163-182.
  • Seif, Ray. (2017). The media representation of fictional gay and lesbian characters on television. A qualitative analysis of U.S. TV-series regarding heteronormativity. Sweden: Jönköping University.
  • Tanner, Litsa, Haddock, Shelley, Zimmerman, Toni y Lund, Lori. (2003). “Images of couples and families in Disney feature-length animated films”. The American Journal of Family Therapy, vol. 31, núm. 5, 355-373.
  • Tufekci, Zeynep. (2017). Twitter and tear gas. New Haven: Yale University Press.
  • Yuan, Elaine, Feng, Miao y Liu Xiyuan. (2019). “The R/evolution of civic engagement: an exploratory network analysis of the Facebook groups occupies Chicago”. Information, Communication & Society, vol. 22, núm. 2, 267-285. DOI: 10.1080/1369118X.2017.1371786
  • Zarranz, Libe García. (2007). “Diswomen strike back? The evolution of Disney’s femmes in the 1990s”. Atenea, vol. 27, núm. 2, 55-65.