Incapacidad vocal en docentes de la provincia de Huelva

  1. Francisco Javier Barbero-Díaz 1
  2. Carlos Ruiz-Frutos 2
  3. Amaranto del Barrio Mendoza 1
  4. Eladia Bejarano Domínguez 1
  5. Antonio Alarcón Gey 1
  1. 1 Centro de Prevención de Riesgos Laborales. Consejería de Empleo. Junta de Andalucía. Delegación Provincial de Huelva. España.
  2. 2 Departamento de Biología Ambiental y Salud Pública. Universidad de Huelva. España
Journal:
Medicina y seguridad del trabajo

ISSN: 0465-546X 1989-7790

Year of publication: 2010

Volume: 56

Issue: 218

Pages: 39-48

Type: Article

DOI: 10.4321/S0465-546X2010000100004 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Medicina y seguridad del trabajo

Abstract

Introduction: The prevalence of voice disorders in teachers in our environment is between 34% and 57%. Since 2006, the pathology of vocal cord nodules is considered an occupational disease. Vocal Handicap Index is a validated tool to assess the impairment associated with the perceived dysphonia. Objectives: To assess the impact of dysphonia and the possible differences in the vocal disability in function of dysphonia-related factors in teachers. Methods: During the exam of health, volunteer teachers are interviewed about symptoms of dysphonia and complete the Vocal Handicap Index. Results: Teachers with moderate and severe disability represent 16.6% and 1.2% respectively. 50.9% have shown symptoms of dysphonia at any moment in their working lives. There are significant differences in vocal disability in function of diagnosis of vocal cord nodules, the presence of symptoms and the number of symptoms. Conclusions: Dysphonia produces a significant impact on the population studied. The diagnosis of vocal cord nodules, the presence of symptoms and the number of symptoms of dysphonia involves differences in impairment assessing. It is unable to perform the extrapolation of results due to the limitations of the study

Bibliographic References

  • 1 Diccionario de la lengua española. Vigésima segunda edición. 2009 [citado 10 mayo 2009].
  • 2 Sataloff R, Spiegel JR. Clínicas Otorrinolaringológicas de Norteamérica. Trastornos de la voz. Vol. 5. Madrid: McGraw-Hill Interamericana Editores; 1991.
  • 3 Gañet RE, Gañet N, Whyte J, Gañet JF. La voz en docentes; factor de riesgo laboral. O R L Aragón 2006;9(1):6-9.
  • 4 Dorado MC, Cobo P. Incidencias de las patologías vocales en maestros de educación primaria en la ciudad autónoma de Ceuta. Rev Logop Fon Audiol 2003; 23(1):30-41.
  • 5 Elhendi W, Santos S, Rodríguez C, Labella T. Puesta al día en las disfonías funcionales. ORL-DIPS 2005;32(1):6-13.
  • 6 Thomas G, Kooijman P, Donders R, Cremers C, de Jong F. The Voice Handicap of Student-Teachers and Risk Factors Perceived to Have a Negative Influence on the Voice. J Voice 2007;21(3):325-36.
  • 7 Organización Mundial de la Salud. Clasificación Internacional de Deficiencias, Discapacidades y Minusvalías. Madrid: IMSERSO; 1997.
  • 8 Núñez-Batalla F, Corte-Santos P, Señariz-González B, Llorente-Pendás JL, Górriz-Gil C, Suárez-Nieto C. Adaptación y validación del índice de incapacidad vocal (VHI-30) y su versión abreviada (VHI-10) al español. Act Otorrinolaringol Esp 2007;58(9):386-92.
  • 9 Jacobson BH, Johnson A, Grywalsky C, Silbergleit A, Jacobson G, Benninger MS. The Voice Handicap Index (VHI): development and validation. Am J Speech Lang Pathol 1997;6:66-70.
  • 10 Wilson JA, Webb A, Carding PN, Steen IN, Mackenzie K, Deary IJ. The Voice Symptom Scale (VoiSS) and the Vocal Handicap Index (VHI): a comparison of structure and content. Clin Otolaryngol 2004;29:169-74.
  • 11 Franic DM, Bramlett RE, Bothe AC. Psychometric evaluation of disease specific quality of life instruments in voice disorders. J Voice 2005;19:300-15.
  • 12 Boletín Oficial del Estado. Real Decreto 1299/2006, de 10 de noviembre, por el que se aprueba el cuadro de enfermedades profesionales en el sistema de la Seguridad Social y se establecen criterios para su notificación y registro. BOE nº 302, 19/12/2006.
  • 13 Verdolini K, Ramig LO. Review: occupational risk for voice problems. Logoped Phoniatr Vocol 2001;26(81):37-46.
  • 14 Gañet RE, Serrano C, Gallego MI. Patología vocal en trabajadores docentes: influencia de factores laborales y extralaborales. Arch Prev Riesgos Labor 2007;10(1):12-7.
  • 15 Preciado J, Pérez C, Calzada M, Preciado P. Incidencia y prevalencia de los trastornos de la voz en el personal docente de La Rioja. Act Otorrinolaringol Esp 2005;56:202-10.
  • 16 Preciado J, Pérez C, Calzada M, Preciado P. Frecuencia y factores de riesgo de los trastorno de la voz en el personal docente de La Rioja. Estudio transversal de 527 docentes: cuestionario, examen de la función vocal, análisis acústico y vídeolaringoestroboscopia. Act Otorrinolaringol Esp 2005;55:161-70.
  • 17 Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. Acuerdo de 19 de septiembre de 2006, del Consejo de Gobierno, por el que se aprueba el I Plan Andaluz de salud Laboral y Prevención de Riesgos Laborales del personal docente de los centros públicos dependientes de la Consejería de Educación. BOJA nº 196, 9/10/2006.