La televisión sensacionalista y hábitos de consumo en España e Italia

  1. de-Casas-Moreno, Patricia 1
  2. Vizcaíno-Verdú, Arantxa 2
  3. Aguaded, Ignacio 2
  1. 1 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2020

Issue Title: Monográfico: Programación y programas de televisión en España desde la desregulación: 1990-2020

Volume: 26

Pages: 483-496

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.67582 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

Television, as a means of mass communication par excellence, is considered as an instrument of socialization, modeler of consciences and instigator of the public opinion. This research is part of the information and spectacle society. The objective is to analyze the types of audience and consumption habits in the sensationalist nature programs, in addition to the receipt of messages. Using a quantitative analysis, consisting of a questionnaire, it has analyzed a significant sample of 544 subjects, divided between Spain and Italy. The results obtained show that the Spanish population consumes more often with this program. In addition, the growing increase of these spaces has meant that there are statistically significant differences. The findings show the lack of quality information in the tabloid-type programs, becoming an important issue for scientific studies, justifying the lack of codes of ethics that support and encourage a quality television.

Funding information

Este trabajo se enmarca en ‘Alfamed’ (Red Euroamericana de Investigadores), con el apoyo del Proyecto I+D “YOUTUBERS E INSTAGRAM-MERS: LA COMPETENCIA MEDIATICA EN LOS PRO-SUMIDORES EMERGEN-TES” (RTI2018-093303-B-I00), financiado por la Agencia Estatal de Investigación del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades de España y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER)

Funders

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