Buenas prácticas en educación patrimonialanálisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía

  1. José María Cuenca López 1
  2. Myriam Martín Cáceres 1
  3. Jesús Estepa Giménez 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Year of publication: 2020

Issue Title: Educación Patrimonial

Volume: 49

Issue: 1

Pages: 45-54

Type: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.49.1.2020.45-54 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Aula abierta

Abstract

It starts from a perspective of heritage education of an interdisciplinary, symbolic-identity, socio-critical, constructivist and systemic nature. The objective of the research is to detect the good practices that are developed in the educational centers to work the heritage in connection with the heritage centers. Instruments for obtaining information (interviews and registration sheets) and category tables are designed for the analysis of the data obtained. With these instruments, the exhibitions and observations of educational experiences in heritage centers of different types (historical, artistic, ethnological, scientific and nature) of the countries participating in the research (Spain, Portugal, Italy, Argentina, Chile and United States) are analyzed. From the information obtained in this process, basic criteria of good practice are determined. These allow the design of educational proposals, their experimentation and evaluation in which educational interventions are interconnected in educational and heritage centers. The results show the key aspects to develop proposals for good practices in heritage education, based on the connections between identity shaping, emotional education and territorial intelligence, to advocate the formation of a participatory, critical and reflective citizenship in the student of compulsory secondary education.

Bibliographic References

  • Álvarez-Gallou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México D.C.: Paidós Educador.
  • Asensio, M., y Asenjo, E. (2011). Lazos de luz azul: museos y tecnologías 1, 2 y 3.0. Barcelona: UOC.
  • Asensio, M., y Pol, E. (2001). Nuevos escenarios en educación: aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Buenos Aires: Aique.
  • Ávila, R. (2001). Historia del arte, enseñanza y profesores. Sevilla: Diada.
  • Barghi, R., Zakaria, Z., Hamzah, A. & Hashim, N. H. (2017). Heritage Education in the Primary School Standard Curriculum of Malaysia. Teaching and Teacher Education, 61, 124-131. DOI: 10.1016/j.tate.2016.10.012
  • Bertachini, Y. (2013). Entre información y procesos de comunicación La inteligencia territorial. De Prácticas y Discursos: Cuadernos de Ciencias Sociales, 2.
  • Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Bisquerra, R. (2016). Educación emocional: 10 ideas clave. Barceolona: Graó.
  • Cabero, J. y Barroso, J. (2018). Los escenarios tecnológicos en Realidad Aumentada (RA): posibilidades educativas. Aula Abierta, 47 (3), 327-336.
  • Calaf, R., y Suárez, M. A. (2015). Acción educativa en museos. Su calidad desde la evaluación cualitativa. Gijón: Trea.
  • Cuenca, J. M. (2002). El patrimonio en la Didáctica de las Ciencias Sociales: concepciones, dificultades y obstáculos para su integración en la enseñanza obligatoria. Tesis doctoral. Universidad de Huelva.
  • Cuenca, J. M., Estepa, J., y Martín-Cáceres, M. J. (2017). Patrimonio, educación, identidad y ciudadanía. Profesorado y libros de texto en la enseñanza obligatoria. Revista de Educación, 375, 136-159. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2016-375-338
  • Cuenca, J. M., y Estepa, J. (2017). Educación patrimonial para la inteligencia territorial y emocional de la ciudadanía. Midas, 8, 1-11. DOI: 10.4000/midas.1173
  • Cuenca, J. M., y López-Cruz, I. (2014). La enseñanza del patrimonio en los libros de texto de Ciencias Sociales, Geografía e Historia para ESO. Cultura y Educación, 26 (1), 19-37. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.908663
  • Cuenca, J. M., Martín-Cáceres, M., y Schugurensky, D. (2017). Educación para la ciudadanía e identidad en los museos de Estados Unidos: análisis desde la perspectiva de la educación patrimonial. Estudios Pedagógicos, 43 (4), 29-48. https://doi.org/10.4067/s0718-07052017000400002
  • Cuenca, J. M., Martín-Cáceres, M., Ibáñez, A., y Fontal, O. (2014). La educación patrimonial en las instituciones patrimoniales españolas. Clío: History and History Teaching, 40, 1-8. http://clio.rediris.es/n40/articulos/mono/MonCuencaetal2014.pdf
  • Cuenca, J. M., Molina, S., y Martín-Cáceres, M. (2018). Identidad, ciudadanía y patrimonio. análisis comparativo de su tratamiento didáctico en museos de estados unidos y España. Arbor, 194 (788) http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/2260/3180
  • Delgado, E. (2014). Educación para la ciudadanía en la enseñanza de las ciencias sociales y su vinculación con las dimensiones de la memoria: estudio de caso en ESO. Tesis doctoral. Universidad de Huelva. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/8841
  • Domínguez, C., Estepa, J., y Cuenca, J. M. (1999). El museo: un espacio para el aprendizaje. Huelva: Universidad de Huelva.
  • Domínguez-Almansa, A., y López-Facal, R. (2015). Patrimonio, entorno y procesos de identificación en la educación primaria. Clío: History and History Teaching, 41, 1-20. http://clio.rediris.es/n41/articulos/mono/MonFacal2015.pdf
  • Estepa, J. (2013) (ed.). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias. Huelva: Universidad de Huelva.
  • Estepa, J., Ávila, R., y Ferreras, M. (2008). Primary and Secondary Teachers’ Conceptions about Heritage and Heritage Education: a Comparative Analysis. Teaching and Teacher Education, 24(8), 2095-2107. DOI: 10.1016/j.tate.2008.02.017
  • Estepa, J., Domínguez, C., y Cuenca, J. M. (2001). Museo y Patrimonio en la Didáctica de las Ciencias Sociales. Huelva: Universidad de Huelva.
  • Fontal, O. (2003). La educación patrimonial. Teoría y práctica para el aula, el museo e Internet. Gijón: Trea.
  • Fontal, O., y Ibáñez, A. (2017) La investigación en educación patrimonial. Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto. Revista de Educación, 375, 184-214. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2016-375-340
  • Fontal, O., García-Ceballos, S., Arias, B., y Arias, V. (2019). Assessing the Quality of Heritage Education Programs: Construction and Calibration of the Q-Edutage Scale. Revista de Psicodidáctica, 24 (1), 31-38. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2018.11.001
  • Girardot, J., y Brunau, E. (2010). Inteligencia territorial e innovación para el desarrollo socio-ecológica transición. En 9th International conference of territorial intelligence, ENTI.
  • Goleman, D. (2008). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
  • González-Sanz, M., Feliú, M., y Cardona, G. (2017). Las visual Thinking Strategies (VTS) desde la perspectiva del educador patrimonial. DAFO del método en su aplicación práctica. Revista de Educación, 375, 160-183. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2016-375-339
  • Hooper-Greenhill, E. (1991). Museum and Gallery Education. Leicester: Leicester University Press.
  • Hooper-Greenhill, E. (2007). Museum and education. Purpose, pedagogy, performance. London - New York: Routledge.
  • Hooper-Greenhill, E. (2013). Museums and their visitors. London: Routledge.
  • Ibáñez, A. (2011). Museums, social media & 2.0 technology. Bilbao: Universidad del País Vasco.
  • Jiménez, R., Cuenca, J. M., y Ferreras, M. (2010). Heritage education: Exploring the conceptions of teachers and administrators from the perspective of experimental and social science teaching. Teaching and Teacher Education, 26(6), 1319-1331. DOI: 10.1016/j.tate.2010.01.005.
  • Lucas, L. (2018). La enseñanza del patrimonio y de la ciudadanía en las clases de ciencias sociales. Un estudio de caso. Universidad de Huelva. Tesis doctoral.
  • Maccario, N. K. (2012). Stimulation of Multiple Intelligence by Museum Education at Teachers' Training. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 51, 807-811.
  • Martín-Cáceres, M., y Cuenca, J. M. (2016). Communicating heritage in museums: outlook, strategies and challenges through a SWOT analysis. Museum Management and Curatorship, 31 (3), 299-316.
  • Martín-Cáceres, M. y Cuenca, J. M. (2015). Educomunicación del patrimonio. Educatio Siglo XXI, 33(1), 33-54.
  • Miedes, B. (2019). Cross-fertilizing roads between Heritage and Participatory Citizenship. Huelva: Faro Convention in Research-Action.
  • No, W., Schugurensky, D., y Brennan, A. (2017). By the People: Participatory Democracy, Civic Engagement and Citizenship Education. Phoenix: ASU.
  • Okvuran, A. (2010). The relationship between arts education, museum education and drama education in elementary education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2 (2), 5389-5392. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.878
  • Ott, M. & Pozzi, F. (2011). Towards a new era for Cultural Heritage Education: Discussing the role of ICT. Computers in Human Behavior, 27 (4), 1365-1371. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.07.031
  • Pinto, H. (2016). Educação Histórica e Patrimonial: conceções de alunos e professores sobre o passado em espaços do presente. Porto: CITCEM.
  • Redon, S. (2019). Ciudadanía y participación en redes sociales: un estudio en adolescentes chilenos. Aula Abierta, 48 (2), 203-212.
  • Rennie, L. J. & Johnston, D.J. (2004). The nature of learning and its implications for research on learning from museums. Science Education, 88, (S1), S4-S16.
  • Rivero, P., Fontal, O., García-Ceballos, S., y Martínez, M. (2018). A model for heritage education through archaeological sites: The case of roman city of Bilbilis. Curator, the museum journal, 61(2), 315-326.
  • Sanchéz, B. (2013). El Prado en familia. En J. Estepa (Ed.). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias (pp. 325-334). Huelva: Universidad de Huelva.
  • Santacana, J. (1994). Didáctica del patrimonio arqueológico: el Proyecto del Poblado Ibérico de Alorda Park o Les Toixoneres de Calafell. Tesis doctoral. Universidad de Valladolid.
  • Schugurensky, D., y Wolhuter, C. (2018). Global Citizenship Education in Teacher Education:Rheoretical and Practical Issues. Taylor & Francis
  • Semedo, A. (2015). Representações e identidade em exposições de museus. Clío. History and History Teaching, 41, 1-26. http://clio.rediris.es/n41/articulos/mono/MonAsemedo2015.pdf
  • Simşek, G., y Kesici, A. E. (2012). Heritage Education for Primary School Children Through Drama: The Case of Aydın, Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 3817-3824. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.153
  • Toharia, M., Gordillo, J. A., Pelegero, V. (2013). La función del patrimonio en los museos de ciencia interactivos. En J. Estepa, J. (Ed.). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias (pp. 335-342). Huelva: Universidad de Huelva.
  • Trabajo, M., y Cuenca, J. M. (2017) La educación patrimonial para la adquisición de competencias emocionales y territoriales del alumnado de secundaria. Pulso, 40, 159-174.
  • Xanthoudaki, M., Tickle, L. y Sekules, V. (2003). Researching visual arts education in museums and galleries. An international reader. Dortrecht-Boston-London: Kluwer Academic Publishers.