Circuito de emociones para la clase de educación física

  1. Pedro Sáenz-López 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación

ISSN: 2341-1473

Year of publication: 2020

Issue: 14

Pages: 66-81

Type: Article

DOI: 10.33776/REMO.V0I14.4706 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openArias Montano editor

More publications in: E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación

Abstract

Scientific evidence is showing the benefits of emotional education in the development of emotional skills, improving wellbeing and learning facilitation. At the same time, physical activity is an excellent means of stimulating the brain, health and generating positive emotions. Therefore, physical education appears as a subject of enormous potential for the development of emotional education. Within this topic, in this article, an idea is presented to collaborate with this way. It consists of organizing a circuit of emotions through motor games. This activity facilitates knowing and identifying emotions, regulating them and practicing empathy and social skills, searching of personal and social well-being.

Bibliographic References

  • Bilbao, A. (2013). Cuida tu cerebro… y mejora tu vida. Barcelona: Plataforma.
  • Bisquerra, R. (2000). Educación Emocional y bienestar. Barcelona: Praxis
  • Bisquerra, R., y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
  • Bisquerra, R. (2018). Universo de emociones. Valencia: PalauGea comunicación.
  • Bueno, D. (2017). Neurociencia para educadores. Barcelona: Octaedro.
  • Davidson, R. J. (2012). El perfil emocional de tu cerebro. Claves para modificar nuestras actitudes y reacciones. Barcelona: Destino.
  • Ekman, P. (1992). An argument for basic emotions. Cognition and emotion, 6(3/4). 169-200. https://doi.org/10.1080/02699939208411068
  • Lavega, P., March, J., y Filella, G. (2013). Juegos deportivos y emociones. Propiedades psicométricas de la escala GES para ser aplicada en la Educación Física y el Deporte. Revista de Investigación Educativa (RIE), 31(1), 151-165. https://doi.org/10.6018/rie.31.1.147821
  • Logatt, C. A. (2015). ¿Cómo influyen las emociones en el aprendizaje? Revista gratuita de neurociencias y neuropsicoeducación, Descubriendo el cerebro y la mente, 83.https://www.upla.cl/inclusion/wp-content/uploads/2016/05/Descubriendo_el_cerebro_y_la_mente_n83.pdf.
  • Molina-García, J., Castillo, I., y Queralt, A. (2011). Leisure-time physical activity and psychological well-being in university students. Psychological Reports, 109, 453-460. https://doi.org/10.2466/06.10.13.PR0.109.5.453-460
  • Navarro-Adelantado, V. (2011). Aplicación pedagógica del diseño de juegos motores de reglas en Educación Física. Ágora para la Educación física y el Deporte, 13(1),15- 34.
  • Nuñez y Valcalcer (2013). Emocionario: di lo que sientes. Madrid: Palabras aladas.
  • Pascual-Leone, A., Fernández, A. y Bartrés-Vaz, D. (2019). El cerebro que cura. Barcelona: Plataforma.
  • Pellicer, I. (2011). Educación Física Emocional. Barcelona: INDE.
  • Pic, M., Lavega-Burgués, P., & March-Llanes, J. (2019). Motor behaviour through traditional games. Educational Studies, 45(6), 742-755. https://doi.org/10.1080/03055698.2018.1516630
  • Ratey, J. (2008). Spark: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain. New York: Little Brown and Company.
  • Redes (2010). Deporte para un cerebro más sano. Programa Redes, 72. http://www.redesparalaciencia.com/3918/redes/redes-72-deporte-para-un-cerebro-mas-sano
  • Sáenz-López, P. (2015). Las emociones: necesidad de su regulación para una actividad física saludable. En J.A. Moreno-Murcia (coord.). Motricidad humana. Hacia una vida más saludable (pp. 107-128). Santiago: Universidad Central de Chile.
  • Sáenz-López, P. (2020). Educar Emocionando. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva.