Concepciones de los docentes sobre el tratamiento de las competencias a traves de los videojuegos en el aula de ciencias

  1. Antonio Alejandro Lorca Marín 1
  2. José María Cuenca López
  3. Bartolomé Vázquez Bernal
  4. Emilio José Delgado Algarra
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Zeitschrift:
UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

ISSN: 1135-1438 2385-4731

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 2019

Seiten: 71-87

Art: Artikel

DOI: 10.17345/UTE.2019.2.2654 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

Zusammenfassung

The entrance of TIC in general in the academic world is a reality, the number of investigations, reported by the various formal and non-formal means activities prove it. Videogames in particular play an important role in many of them. However the treatment of these in the classroom experimental sciences (CCEE) is scarce, and there is only belong to those of divulging court. Therefore, there is a need to deepen this resource and CCEE area in particular in order to generate models of good practice and its implementation in the science classroom. In this study, a study on the conceptions that teachers have both initial training and exercise on the role of VJ in the treatment of skills and / or science content is presented. It has been addressed under a quantitative court within an interpretive paradigm, glimpsing the need to approach the subjectivity that exists in competitions through objective indicators that allow us content.The authors of the article conform a group specialized in educational innovation and have participated in different activities related to ICT. They have attended different courses and collaborated in 5 educational innovation projects. The work carried out by the group reckons that ICT can be applied to any course and teaching modality and that students positively value the usefulness of the interactive activities developed, mainly for their self-assessment process. Therefore, the prospects are to continue working in the development and implementation of new dynamic tools that support the teaching-learning process in the stages of assimilation of concepts, review and evaluation.

Bibliographische Referenzen

  • Abella, L. E., y García, A. (2010). El uso de videojuegos para la enseñanza de las ciencias, nuevos desafíos al papel docente. Revista EDUCyT, (2), 19-32.
  • Amar, V. (2010). La educación en medios digitales de comunicación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (36), 115-124.
  • Appelbaum, L. G., Cain, M. S., Darling, E. F., y Mitroff, S. R. (2013). Action video game playing is associated with improved visual sensitivity, but not alterations in visual sensory memory. Attention, Perception, y Psychophysics, 75(6), 1161-1167.
  • Aranda, D., Sánchez-Navarro, J., y Tabernero, C. (2009). Jóvenes y ocio digital. Informe sobre el uso de herramientas digitales por parte de adolescentes en España. Barcelona: Editorial UOC.
  • Area-Moreira, M. (2011). Las tecnologías de la información y la comunicación como recurso didáctico. En I. Cantón Mayo, y M. Pino-Juste (Coords.), Diseño y desarrollo del curriculum. Madrid: Alianza.
  • Bergna, P. (Productor). (2013) ¿Cómo aprender a aprender con los videojuegos? [Vídeo]. Disponible en http://www.youtube.com/watch?v=EuMLQcYlK5Y
  • Bernat, A. (2008). La construcción de conocimientos y la adquisición de competencias mediante el uso de los videojuegos. En B. Gros (Coord.), Videojuegos y aprendizaje, 93-112. Barcelona: Grao.
  • De Pro, A., Sánchez, G., y Valcárcel, M. V. (2008). Análisis de los libros de texto de física y química en el contexto de la reforma LOGSE. Enseñanza De Las Ciencias, 26(2), 193-210.
  • De Pro, A. (2011). Conocimiento científico, ciencia escolar y enseñanza de las ciencias en la educación en secundaria. En A. Caamaño (Coord.), Didáctica de la física y la química (pp. 13-33). Barcelona: Graó-Me.
  • Del Castillo, H., Herrero, D., García-Varela, A. B., Checa, M., y Monjelat, N. (2012). Desarrollo de competencias a través de los videojuegos deportivos: Alfabetización digital e identidad. RED. Revista De Educación a Distancia, (33).
  • Díaz, A. (2013). Secuencias de aprendizaje. ¿Un problema del enfoque de competencias o un reencuentro con perspectivas didácticas? Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 17(3), 11-33. Disponible en http://www.ugr.es/~recfpro/rev173ART1.pdf
  • Fernández, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio siglo XXI, (24), 35-56.
  • Firth, N., Greaves, D., y Frydenberg, E. (2010). Coping styles and strategies: A comparison of adolescent students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 43(1), 77-85.
  • Frey, R. (2012). Computers games as preparation for future learning. En D. Ifenthaler, D. Eseryel, y X. Ge (Eds.), Assesment in game-based learning (pp. 431-451). London: Springer.
  • Gee, J. P. (2008). "Learning and games". The ecology of games: Connecting youth, games, and learning. En K. Salen (Ed.), The ecology of games (pp. 21-40). Cambridge: MIT Press. doi:10.1162/dmal.9780262693646.021
  • Gómez del Castillo, M. (2007). Videojuegos y transmisión de valores. Revista Iberoamericana De Educación, 43(6), 1-10.
  • González, C., y Blanco, F. (2008). Integrating and educational 3D game in Moodle. Journal Simulation and Gaming, 39(3), 399-413. doi: 10.1177/1046878108319585
  • González, C., García-Barros, S., Martínez, C. (2015) Qué contenidos y qué habilidades cognitivo-lingüísticas emplea el profesorado de primaria y secundaria en la enseñanza de la astronomía. Enseñanza de las Ciencias, 33(2), 71-89.
  • Gros, B. (2008). Videojuegos y aprendizaje. Barcelona: Graó.
  • Higgins, S. (2001). ICT and teaching for understanding. Evaluation y Research in Education, 15(3), 164-171.
  • Hodson, D. (2003). Time for action: science education for an alternative future. International Journal of Science Education, 25(6), 645-670.
  • Jenkins, H. (2006). Fans, bloggers and gamers: Exploring participatory culture. New York: New York University.
  • Jenkins, H., Purushotma, R., Clinton, K., Weigel, M., y Robison, A. (2006). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21º Century. Chicago, IL: The MacArthur Foundation.
  • Jiménez-Liso, M. R., Hernández-Villalobos, L., y Lapetina, J. (2010). Dificultades y propuestas para utilizar las noticias científicas de la prensa en el aula de ciencias. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación De Las Ciencias, 7(1), 107-126.
  • Kahne, J., Middaugh, E., y Evans, C. (2009). The civic potential of video games. Massuchesetts: Massachusetts Institute of Technology Press.
  • Kornell, N., Castel, A. D., Eich, T. S., y Bjork, R. A. (2010). Spacing as the friend of both memory and induction in young and older adults. Psychology and Aging, 25(2), 498.
  • Lacasa, P. (2011). Los videojuegos. Aprender en mundos reales y virtuales. Madrid: Ediciones Morata.
  • Laniado, N., y Pietra, G. (2005). Videojuegos, internet y televisión: Cómo evitar sus efectos perjudiciales en nuestros hijos. Barcelona: Oniro.
  • Lorca-Marín, A. A., Cuenca-López, J. Mª. y Vázquez-Bernal, B. (2019). Cuestionario sobre actitudes y concepciones en los videojuegos y su implicación didáctica en el aula de Ciencias (CVJ/AC): características psicométricas. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 11, 101-120
  • Marcos, M. D. M., y Santorum, M. (2012). La narración del videojuego como lugar para el aprendizaje inmersivo. Revista de Estudios de Juventud, (98), 77-89.
  • Martínez, C., y González, W. (2014). Concepciones del profesorado universitario acerca de la ciencia y su aprendizaje y cómo la promoción de competencias científicas en la formación de futuros profesores de biología. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 51-81.
  • Padilla-Zea, N., Gutiérrez, F. L., López-Arcos, J. R., Abad-Arranz A., y Paderewski, P. (2011). Modeling storytelling to be used in educational video games. Computers in Human Behavior, 31, 461-474.
  • Padilla-Zea, N., Medina, N., Gutiérrez-Vela, F. L., Paderewski, P., López-Arcos, J. R., Núñez Delgado, M. P., y Rienda-Polo, J. (2015). Evaluación continua para aprendizaje basado en competencias: Una propuesta para videojuegos educativos. Revista Iberoamericana de Informática Educativa, (21), 25-38.
  • Perales, F. J., Burgos, O., y Gutiérrez, J. (2014). El programa Ecoescuelas: Una evaluación crítica de fortalezas y debilidades. Perfiles Educativos, 36(145), 98-119.
  • Prensky, M. (2003). Digital game-based learning. Computers in Entertainment (CIE), 1(1), 21-21.
  • Revuelta, I. F., y Guerra, J. (2012). ¿Qué aprendo con videojuegos? Una perspectiva de metaaprendizaje del videojugador. Revista de la Educación a Distancia, (33). Disponible en http://revistas.um.es/red/article/view/233161
  • Salen, K., y Zimmerman, E. (2004). Rules of play: Game design fundamentals. Massachusetts: MIT Press.
  • Sánchez García, A.B. y Galindo Villardón, P. (2018). Uso e integración de las TIC en el aula y dificultades del profesorado en activo de cara a su integración. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 341-358.
  • Sanmartí, N. (2010). Competencias: ¿más burocracia o un constructo útil? Trabajo presentado en el II Congreso Internacional de Didácticas. La actividad del docente: Intervención, innovación, investigación, Girona, España.