Infancias chilenas y multipantalla. Plataforma digital Novasur y su diversidad de contenidos

  1. Villarrubia-Martínez, Andrea 1
  2. Aguaded Gómez, Ignacio 1
  3. Delgado-Ponce, Águeda 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Year of publication: 2020

Issue Title: La comunicación que viene: vías y tendencias de futuro

Issue: 20

Pages: 21-42

Type: Article

DOI: 10.6035/677 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Abstract

Digital platforms have become both an opportunity and a challenge for public service media to share their own offer in the convergent scenario. Novasur, children’s television managed by the Consejo Nacional de Television, has been a forerunner by becoming the first and only Chilean digital platform aimed specifically to children with a streaming channel, a video library containing over 2,000 audiovisuals and other educative and media literacy materials. Today under the name CNTV Infantil, must face challenges such as: the transition to digital television, the debate about the public funding for television, and changes in the children’s media consumption associated to the convergence: their access and capability to produce contents worldwide. With the purpose of recognizing the Novasur diversity as a public service media, we describe the contents the platform offers. A content analysis was carried over 2,264 audiovisuals and a qualitative critical analysis of 24 television programs. The principal results show that Novasur presents a diverse image of Chilean childhoods at the multiscreen, considering the protagonist children’s age, gender, ethnic origins, migrant status, among other characteristics, usually excluded in broadcasting television. We conclude that developing strategies to safeguard this public television, such as enhancing the economic resources through international co-production with other Latin-American public broadcasters and assuring the continuity of public funding, will allow to show less visible childhoods and develop a truly participative platform according to international trends.

Bibliographic References

  • Amador-Baquiro, Juan Carlos (2012). Condición infantil contemporánea: hacia una epistemología de las infancias. En: Pedagogía y saberes, nº37. Colombia: Universidad Pedagógica Nacional, 73-87. doi: https://doi.org/10.17227/01212494.37pys73.87
  • Azurmendi, Anna (2018). Reconectar con la audiencia joven. Narrativa transmedia para la transformación de la televisión de servicio público en España, Francia, Alemania y Reino Unido. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº73. La Laguna, España: Universidad de La Laguna, 927-944. doi: https:/doi.org/10.4185/RLCS-2018-1289
  • Buckingham, David (2000). Crecer en la era de los medios electrónicos. Madrid: Morata.
  • Cabello, Patricio y Ortega, Camila (2007). Las relaciones de género en los dibujos animados de la TV chilena. En: Cuadernos.info, vol.II, nº21. Santiago de Chile: Facultad de Comunicaciones Universidad Católica de Chile, 34-47.
  • Consejo Nacional de Televisión (2017). IX Encuesta Nacional de Televisión. Consultado el 25 de junio de 2020 en http://bit.ly/2Pbfty0
  • Consejo Nacional de Televisión (2019a). Anuario Estadístico: Oferta y Consumo de Televisión 2018. Consultado el 25 de junio de 2020 en http://bit.ly/2PAsLDo
  • Consejo Nacional de Televisión (2019b). El consumo audiovisual de los niños vistos por sus padres. Consultado el 25 de junio de 2020 en http://bit.ly/349YUa8
  • Consejo Nacional de Televisión (2019c). Fondo CNTV 2018. Oferta y Consumo. Consultado el 25 de junio de 2020 en http://bit.ly/34lacIv
  • Crescenzi-Lanna, Lucrezia; Valente, Riccardo y Suárez-Gómez, Rafael (2019). Safe and inclusive educational apps: Digital protection from an ethical and critical perspective. [Aplicaciones educativas seguras e inclusivas: La protección digital desde una perspectiva ética y crítica]. En: Comunicar, nº61. Huelva: Grupo Comunicar, 93-102. doi: https://doi.org/10.3916/C61-2019-08
  • Cullell, Rosa (2010). La televisión pública frente al desafío ¿Mantener la calidad o la audiencia? En: Telos, nº84.. Madrid: Fundación Telefónica, 102-104.
  • Debrett, Mary (2009) Riding the wave: public service television in the multi-platform era. En: Media, Culture & Society, vol.5, nº31. Reino Unido: Sage Publications, 807-827. doi: https://doi.org//101177/0163443709339466
  • Dhoest, Alexander y te Walvaart, Marleen (2018). Convergence and Participation in Children’s Television. The case of Flemish Public Television. En: Ferrel-Lowe, Gregory; van den Bulck; Hilde y Donders, Karen (Eds.), Public Service Media in the Networked Society. University of Gothenburg: Nordicom.
  • Enli, Sara Gunn (2008). Redefining Public Service Broadcasting: Multi-Platform Participation. En: Convergence, vol.1, nº14. Londres: Sage Journals, 105-120. doi: https://doi.org/10.1177/1354856507084422
  • Frontera-Sánchez, María-Rosa; Sánchez-Jiménez, Álvaro; Poveda-Mora, Pablo-Gualberto; Vayas-Ruiz, Eliza-Carolina y Ortega-Mohedano, Félix (2019). Género y descripción de los personajes en los dibujos infantiles emitidos en España. En: RISTI, Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E20). Portugal: AISTI. Associação Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação.
  • Fuenzalida, Valerio (2008). Cambios en la relación de los niños con la televisión. [Changes in the relationship between Children and TV]. En: Comunicar, nº30. Huelva: Grupo Comunicar, 49-54. doi: https://doi.org/10.3916/c30-2008-01-007
  • Fuenzalida, Valerio (2011). Resignificar la educación televisiva: Desde la escuela a la vida cotidiana. [A New Meaning of Educational Television: from School to Audience’s Everyday Life]. En: Comunicar, nº36. Huelva: Grupo Comunicar, 15-24. doi: https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-01
  • Fuenzalida, Valerio (2015). Formatos Televisión Pública y Cambio Digital. Tecnología TV – Audiencias - Formatos. En: MATRIZes, vol.9, nº1. Sao Paulo: USP. 103-126. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v9i1p103-126
  • Fuenzalida, Valerio (2016). La nueva televisión infantil. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.
  • Gallardo-Camacho, Jorge; Lavín, Eva y Sierra-Sánchez, Javier (2019). Los programas infantiles de televisión y su consumo en diferido en España. Icono 14, vol.1, nº1. Madrid: Asociación Científica Icono 14, 155-178.
  • Götz, Maya; Hofmann, Ole; Brosius, Hans –Bernard; Carter, Cindy; Chan, Kara y Donald, Stephanie H., et al. (2008). Gender in children’s television worldwide. Results from a media analysis in 24 countries. En: TelevIZIon, nº21. E. Prix Jeunesse Foundation.
  • Götz, Maya; Hoffmann, Ole; Mendel, Caroline; Lemish, Dafna; Scherr, Sebastian; Gozansky, Yuval; et al. (2018). Whose story is being told? Results of an analysis of children’s TV in 8 countries. En: TelevIZIon, nº31. Prix Jeunesse Foundation, 61-65.
  • Jenkins, Henry; Ford, Sam y Green, Joshua (2013). Cultura transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Barcelona: Gedisa.
  • Lafaurie, Andrea (2011). Interactividad en contenidos multiplataforma (TDT e internet) dirigidos a audiencias infantiles: un análisis a partir de casos de TVE y TVC. En: Comunicació, vol. 2, nº28. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans, 149-170. doi: https://doi.org/10.2436/20.3008.01.89
  • Livingstone, Sonia. (2020). Realizing children’s rights in relation to the digital environment. European Review. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Livingstone, Sonia; Stoilova, Mariya y Nandagiri, Rishita (2019). Children’s data and privacy online. Growing up in a digital age. An evidence review. Londres: London School of Economics.
  • Martínez, Víctor (2004). El proyecto Novasur y su modelo operativo. En: Martínez, Víctor y Souza, María Dolores, (Eds.), Televisión y educación en tiempos de globalización y convergencia tecnológica. Santiago de Chile: Consejo Nacional de Televisión.
  • Medina, Mercedes y Ojer, Teresa (2011). La transformación de las televisiones públicas en servicios digitales en la BBC y RTVE. Comunicar,nº36. Huelva: Grupo Comunicar, 87-94. doi: https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-09
  • Montt, Blanca y Villarrubia, Andrea (2005). Novasur, Televisión Educativa de Chile. En: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol.1-2, nº8. Madrid: Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, 209-232. doi: https://doi.org//10.5944/ried.1.8.1064
  • Orozco, Guillermo; Navarro, Eva y García-Matilla, Agustín (2012). Desafíos educativos en tiempos de auto-comunicación masiva: La interlocución de las audiencias [Educational challenges in times of mass self-communication: A dialogue among audiences]. En: Comunicar, nº38. Huelva: Grupo Comunicar 67-74. doi: https://doi.org/10.3916/c38-2011-02-07
  • Paéz-Treviño, Alejandra (2016). Distribución online. Televisiones convergentes, intereses divergentes. En: Marino, Santiago (coord.), El audiovisual ampliado. Buenos Aires: Ediciones Universidad del Salvador.
  • Pereira, Sara; Fillol, Joana y Moura, Pedro (2019). El aprendizaje de los jóvenes con los medios digitales fuera de la escuela: De lo informal a lo formal [Young people learning from digital media outside of school: The informal meets the formal]. En: Comunicar, nº58. Huelva: Grupo Comunicar, 41-50. doi: https://doi.org/10.3916/C58-2019-04
  • Potter, Anna y Steemers, Jeanette (2017). Children’s television in transition: policies, platforms and production. En: Media International Australia, vol.163, nº1. Londres: Sage Publications, 6-12. doi: https://doi.org/10.1177/1329878X17693936
  • Pujadas, Eva (2011). La televisión de calidad. Contenidos y debates. Valencia: Universitat de València.
  • Reig, Ramón y Mancinas, Rosalba (2010). Dibujos animados: estereotipos de género. En: Chasqui, nº111. Quito: CIESPAL, 79-83.
  • Rydin, Ingegerd y Sjöberg, Ulrika (2010). From viewing to participatory cultures. En Carlsson, U., (Ed.), Children and youth in the digital media culture. Göteborg: International Clearinghouse on Children, Youth and Media; NORDICOM e University of Gothenburg.
  • Sánchez-Labella, Inmaculada (2016). La calidad de los dibujos animados en internet. Clan RTVE, Neox Kidz y Boing: Plataformas de entretenimiento para el público infantil. En: Index Comunicación, vol.2, nº6. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos I, Departamento de Comunicación, 173-190.
  • Sandoval, Yamile (2016). Televisión infantil en Colombia. Caracterización desde los canales públicos, la audiencia y su programación. Tesis doctoral. Huelva, Universidad de Huelva.
  • Scolari, Carlos (2008). Hipermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.
  • Scolari, Carlos; Masanet, María José y Lugo, Nohemí (2019). Educación transmedia. De los contenidos generados por los usuarios a los contenidos generados por los estudiantes. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº74. La Laguna: Universidad de la Laguna, 116-132. doi: https://doi.org/104185/RLCS-2019-1324
  • Steemers, Jeanette (2016). Production studies, transformations in children’s television and the global turn. En: Journal of Children and Media, vol.1, nº10,. Londres: Taylor & Francis, 123-131. doi: https://doi.org/10.1080/17482798.2015.1121893
  • Vázquez-Barrio, Tamara (2009). Evaluación de la calidad de la programación infantil de las televisiones generalistas españolas. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº64. La Laguna: Universidad de La Laguna, 844-861. doi: https://doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-866-844-861
  • Amador-Baquiro, Juan Carlos (2012). Condición infantil contemporánea: hacia una epistemología de las infancias. En: Pedagogía y saberes, nº37. Colombia: Universidad Pedagógica Nacional, 73-87. doi: https://doi.org/10.17227/01212494.37pys73.87
  • Azurmendi, Anna (2018). Reconectar con la audiencia joven. Narrativa transmedia para la transformación de la televisión de servicio público en España, Francia, Alemania y Reino Unido. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº73. La Laguna, España: Universidad de La Laguna, 927-944. doi: https:/doi.org/10.4185/RLCS-2018-1289
  • Buckingham, David (2000). Crecer en la era de los medios electrónicos. Madrid: Morata.
  • Cabello, Patricio y Ortega, Camila (2007). Las relaciones de género en los dibujos animados de la TV chilena. En: Cuadernos.info, vol.II, nº21. Santiago de Chile: Facultad de Comunicaciones Universidad Católica de Chile, 34-47.
  • Consejo Nacional de Televisión (2017). IX Encuesta Nacional de Televisión. Consultado el 25 de junio de 2020 en http://bit.ly/2Pbfty0
  • Consejo Nacional de Televisión (2019a). Anuario Estadístico: Oferta y Consumo de Televisión 2018. Consultado el 25 de junio de 2020 en http://bit.ly/2PAsLDo
  • Consejo Nacional de Televisión (2019b). El consumo audiovisual de los niños vistos por sus padres. Consultado el 25 de junio de 2020 en http://bit.ly/349YUa8
  • Consejo Nacional de Televisión (2019c). Fondo CNTV 2018. Oferta y Consumo. Consultado el 25 de junio de 2020 en http://bit.ly/34lacIv
  • Crescenzi-Lanna, Lucrezia; Valente, Riccardo y Suárez-Gómez, Rafael (2019). Safe and inclusive educational apps: Digital protection from an ethical and critical perspective. [Aplicaciones educativas seguras e inclusivas: La protección digital desde una perspectiva ética y crítica]. En: Comunicar, nº61. Huelva: Grupo Comunicar, 93-102. doi: https://doi.org/10.3916/C61-2019-08
  • Cullell, Rosa (2010). La televisión pública frente al desafío ¿Mantener la calidad o la audiencia? En: Telos, nº84.. Madrid: Fundación Telefónica, 102-104.
  • Debrett, Mary (2009) Riding the wave: public service television in the multi-platform era. En: Media, Culture & Society, vol.5, nº31. Reino Unido: Sage Publications, 807-827. doi: https://doi.org//101177/0163443709339466
  • Dhoest, Alexander y te Walvaart, Marleen (2018). Convergence and Participation in Children’s Television. The case of Flemish Public Television. En: Ferrel-Lowe, Gregory; van den Bulck; Hilde y Donders, Karen (Eds.), Public Service Media in the Networked Society. University of Gothenburg: Nordicom.
  • Enli, Sara Gunn (2008). Redefining Public Service Broadcasting: Multi-Platform Participation. En: Convergence, vol.1, nº14. Londres: Sage Journals, 105-120. doi: https://doi.org/10.1177/1354856507084422
  • Frontera-Sánchez, María-Rosa; Sánchez-Jiménez, Álvaro; Poveda-Mora, Pablo-Gualberto; Vayas-Ruiz, Eliza-Carolina y Ortega-Mohedano, Félix (2019). Género y descripción de los personajes en los dibujos infantiles emitidos en España. En: RISTI, Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E20). Portugal: AISTI. Associação Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação.
  • Fuenzalida, Valerio (2008). Cambios en la relación de los niños con la televisión. [Changes in the relationship between Children and TV]. En: Comunicar, nº30. Huelva: Grupo Comunicar, 49-54. doi: https://doi.org/10.3916/c30-2008-01-007
  • Fuenzalida, Valerio (2011). Resignificar la educación televisiva: Desde la escuela a la vida cotidiana. [A New Meaning of Educational Television: from School to Audience’s Everyday Life]. En: Comunicar, nº36. Huelva: Grupo Comunicar, 15-24. doi: https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-01
  • Fuenzalida, Valerio (2015). Formatos Televisión Pública y Cambio Digital. Tecnología TV – Audiencias - Formatos. En: MATRIZes, vol.9, nº1. Sao Paulo: USP. 103-126. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v9i1p103-126
  • Fuenzalida, Valerio (2016). La nueva televisión infantil. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.
  • Gallardo-Camacho, Jorge; Lavín, Eva y Sierra-Sánchez, Javier (2019). Los programas infantiles de televisión y su consumo en diferido en España. Icono 14, vol.1, nº1. Madrid: Asociación Científica Icono 14, 155-178.
  • Götz, Maya; Hofmann, Ole; Brosius, Hans –Bernard; Carter, Cindy; Chan, Kara y Donald, Stephanie H., et al. (2008). Gender in children’s television worldwide. Results from a media analysis in 24 countries. En: TelevIZIon, nº21. E. Prix Jeunesse Foundation.
  • Götz, Maya; Hoffmann, Ole; Mendel, Caroline; Lemish, Dafna; Scherr, Sebastian; Gozansky, Yuval; et al. (2018). Whose story is being told? Results of an analysis of children’s TV in 8 countries. En: TelevIZIon, nº31. Prix Jeunesse Foundation, 61-65.
  • Jenkins, Henry; Ford, Sam y Green, Joshua (2013). Cultura transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Barcelona: Gedisa.
  • Lafaurie, Andrea (2011). Interactividad en contenidos multiplataforma (TDT e internet) dirigidos a audiencias infantiles: un análisis a partir de casos de TVE y TVC. En: Comunicació, vol. 2, nº28. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans, 149-170. doi: https://doi.org/10.2436/20.3008.01.89
  • Livingstone, Sonia. (2020). Realizing children’s rights in relation to the digital environment. European Review. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Livingstone, Sonia; Stoilova, Mariya y Nandagiri, Rishita (2019). Children’s data and privacy online. Growing up in a digital age. An evidence review. Londres: London School of Economics.
  • Martínez, Víctor (2004). El proyecto Novasur y su modelo operativo. En: Martínez, Víctor y Souza, María Dolores, (Eds.), Televisión y educación en tiempos de globalización y convergencia tecnológica. Santiago de Chile: Consejo Nacional de Televisión.
  • Medina, Mercedes y Ojer, Teresa (2011). La transformación de las televisiones públicas en servicios digitales en la BBC y RTVE. Comunicar,nº36. Huelva: Grupo Comunicar, 87-94. doi: https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-09
  • Montt, Blanca y Villarrubia, Andrea (2005). Novasur, Televisión Educativa de Chile. En: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol.1-2, nº8. Madrid: Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, 209-232. doi: https://doi.org//10.5944/ried.1.8.1064
  • Orozco, Guillermo; Navarro, Eva y García-Matilla, Agustín (2012). Desafíos educativos en tiempos de auto-comunicación masiva: La interlocución de las audiencias [Educational challenges in times of mass self-communication: A dialogue among audiences]. En: Comunicar, nº38. Huelva: Grupo Comunicar 67-74. doi: https://doi.org/10.3916/c38-2011-02-07
  • Paéz-Treviño, Alejandra (2016). Distribución online. Televisiones convergentes, intereses divergentes. En: Marino, Santiago (coord.), El audiovisual ampliado. Buenos Aires: Ediciones Universidad del Salvador.
  • Pereira, Sara; Fillol, Joana y Moura, Pedro (2019). El aprendizaje de los jóvenes con los medios digitales fuera de la escuela: De lo informal a lo formal [Young people learning from digital media outside of school: The informal meets the formal]. En: Comunicar, nº58. Huelva: Grupo Comunicar, 41-50. doi: https://doi.org/10.3916/C58-2019-04
  • Potter, Anna y Steemers, Jeanette (2017). Children’s television in transition: policies, platforms and production. En: Media International Australia, vol.163, nº1. Londres: Sage Publications, 6-12. doi: https://doi.org/10.1177/1329878X17693936
  • Pujadas, Eva (2011). La televisión de calidad. Contenidos y debates. Valencia: Universitat de València.
  • Reig, Ramón y Mancinas, Rosalba (2010). Dibujos animados: estereotipos de género. En: Chasqui, nº111. Quito: CIESPAL, 79-83.
  • Rydin, Ingegerd y Sjöberg, Ulrika (2010). From viewing to participatory cultures. En Carlsson, U., (Ed.), Children and youth in the digital media culture. Göteborg: International Clearinghouse on Children, Youth and Media; NORDICOM e University of Gothenburg.
  • Sánchez-Labella, Inmaculada (2016). La calidad de los dibujos animados en internet. Clan RTVE, Neox Kidz y Boing: Plataformas de entretenimiento para el público infantil. En: Index Comunicación, vol.2, nº6. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos I, Departamento de Comunicación, 173-190.
  • Sandoval, Yamile (2016). Televisión infantil en Colombia. Caracterización desde los canales públicos, la audiencia y su programación. Tesis doctoral. Huelva, Universidad de Huelva.
  • Scolari, Carlos (2008). Hipermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.
  • Scolari, Carlos; Masanet, María José y Lugo, Nohemí (2019). Educación transmedia. De los contenidos generados por los usuarios a los contenidos generados por los estudiantes. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº74. La Laguna: Universidad de la Laguna, 116-132. doi: https://doi.org/104185/RLCS-2019-1324
  • Steemers, Jeanette (2016). Production studies, transformations in children’s television and the global turn. En: Journal of Children and Media, vol.1, nº10,. Londres: Taylor & Francis, 123-131. doi: https://doi.org/10.1080/17482798.2015.1121893
  • Vázquez-Barrio, Tamara (2009). Evaluación de la calidad de la programación infantil de las televisiones generalistas españolas. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº64. La Laguna: Universidad de La Laguna, 844-861. doi: https://doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-866-844-861