La dimensión afectiva en el alumnadoel caso de un proyecto de investigación sociocientífico

  1. Gómez Pérez, Jesús Elías 1
  2. Jiménez Pérez, Roque 1
  3. Vázquez Bernal, Bartolomé 1
  4. de las Heras Pérez, María Ángeles 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Zeitschrift:
Investigación en la escuela

ISSN: 0213-7771 2443-9991

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: Prácticas y Reflexiones en Educación Patrimonial

Nummer: 101

Seiten: 128-142

Art: Artikel

DOI: 10.12795/IE.2020.I101.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Investigación en la escuela

Zusammenfassung

This work describes a part of the socio-affective dimension, specifically, the value of homework in the development of collaborative work on socio-scientific issues addressed through school research in a science class. The initial sample considered is a classroom group of 28 seventh grade students. To characterize the socio-affective dimension of the group made up of the usefulness, interest and importance of the value of the task given by the students when dealing with the issues of biodiversity, air and water pollution, smoking, the social consequences of drugs,the effects of drugs on the human body and respiratory diseases, the MSLQ (Motivated Strategies for Learning Questionnaire) was applied before and after an educational intervention, then a Category System was established to determine the state and level of development in the affective dimension and several of the seven subgroups established through an open interview were analyzed together to support the results obtained from the application of the questionnaire. The results show that the treatment of socio-scientific questions by school research allows students to maintain, self-regulate and increase interest and motivation, for which they use self-evaluation, social interaction and alternative spaces that generate desire for learning.

Bibliographische Referenzen

  • Acevedo, J., Vázquez, A., Martín, M., Oliva, J., Acevedo, P., Paixão, M. y Manassero, M. (2017). Naturaleza de la ciencia y educación científica para la participación ciudadana. Una revisión crítica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(2), 121-140.
  • Cañal, P. (2006). La alfabetización científica en la infancia. Aula de Infantil, 33, 5-9.
  • Cañal, P., Pozuelos, F.J. y Travé, G. (2005). Descripción general y fundamentos. Proyecto Curricular INM (6-12). Díada.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Second Edition. LEA.
  • Creswell, J.W. (2008). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. 3rd ed. Pearson/Merrill Prentice Hall.
  • Domènech, A.M. y Márquez, C. (2014). Which perspectives are referred in students’ arguments about a Socio-scientific Issue? The case of bears’ reintroduction in the Pyrenees. En C. Bruguière, A. Tiberghien & A. Clément (Eds.), Topics and trends in current science education: 9th ESERA Conference Selected Contributions. Springer. doi: 10.1007/978-94-007-7281-6
  • Eccles, J. S. y Wigfield, A. (1995). In the mind of the actor: the structure of adolescents’ achievement task values and expectancy-related beliefs. Personality and Social Psychology Bulletin, 21, 215-225.
  • Eccles, J. S. y Wigfield, A. (2002). Motivational Beliefs, Values, and Goals. Annual Review of Psychology, 53(1), 109–132. doi:10.1146/annurev.psych.53.100901.135153
  • España, E. y Prieto, T. (2009). Educar para la sostenibilidad: el contexto de los problemas sociocientíficos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(3), 345-354. Recuperado de https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3679/3272
  • Fowler, S. R. & Zeidler, D. L. (2016) Lack of Evolution Acceptanc Inhibits Students’ Negotiation of Biology-based Socioscientific Issues. Journal of Biological Education, 50(4),407-424.
  • Gidalevich, S. y Kramarski, B. (2018). The value of fixed versus faded self-regulatory scaffolds on fourth graders’ mathematical problem solving. Instructional Science, 47(1), 39-68. doi: 10.1007/s11251-018-9475-z
  • Hadwin, A., Järvelä, S. y Miller, M. (2018). Self-regulation, co-regulation, and shared regulation in collaborative learning environments. In D. H. Schunk y J. A. Greene (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (2nd ed., pp. 83-106). Routledge.
  • Heddy, B. C. y Sinatra, G. M. (2013). Transforming Misconceptions: Using Transformative Experience to Promote Positive Affect and Conceptual Change in Students Learning About Biological Evolution. Science Education, 97(5), 723–744. doi: 10.1002/sce.21072
  • Hernández, M., Fernández, J. y Baptista R. (1991). Metodología de la investigación científica. Mc Graw Hill.
  • Jiménez-Aleixandre, M.P. (2010). 10 ideas clave. Competencias en argumentación y uso de pruebas. Graó.
  • Jiménez Vicioso, J. R. (2006). Un aula para la investigación. Diada Editora.
  • López-González, L. y Oriol, X. (2016) The relationship between emotional competence, classroom climate and school achievement in high school students. Culture and Education, 28(1), 130-156. doi: 10.1080/11356405.2015.1120448
  • Osborne, J., Simon, S. y Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications, International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079, doi: 10.1080/0950069032000032199
  • Palmer, D. (2005). A motivational view of constructivist informed teaching. International Journal of Science Education, 27(15), 1853–1881. doi: 10.1080/09500690500339654
  • Panadero, E. y Alonso-Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de psicología, 30(2), 450-462. http://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221
  • Pintrich, P.R. (2000). The role of goal orientation in self - regulated learning. En M. Boekaerts, P.R. Pintrich y M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 452-502). Academic Press.
  • Pintrich, P., Smith, D. A. F., Garcia, T. y McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Technical Report). The Regents of the University of Michigan. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/271429287_A_Manual_for_the_Use_of_the_Motivated_Strategies_for_Learning_Questionnaire_MSLQ
  • Prieto,T., Blanco, A. y Brero, V. (2002). La progresión en el aprendizaje de dominios específicos: una propuesta para la investigación. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 20(1), 3-14. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21776/21610
  • Roldán, A.I., Ulloa, D., Vargas, L., Chura Z. y Pacheco, L.F. (2017). Comparación entre recorridos guiados tradicionales e indagatorios en el Museo Nacional de Historia Natural, La Paz - Bolivia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 367-384. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10498/19223
  • Romero-Ariza, M. (2017). El aprendizaje por indagación: ¿existen suficientes evidencias sobre sus beneficios en la enseñanza de las ciencias? Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 286-299. Recuperado a partir de https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3335
  • Sadler, T. D. (2004). Moral sensitivity and its contribution to the resolution of socioscientific issues. Journal of Moral Education, 33(3), 339-358. doi: 10.1080/0305724042000733091
  • Sansone C, Harackiewicz JM. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivation: The Search for Optimal Motivation and Performance. Academic Press.
  • Schunk, D. H., Pintrich, P. R. y Meece, J. L. (2008). Motivation in education: theory, research, and applications (3rd ed.). Pearson/Merrill Prentice Hall.
  • Solbes J. (2013). Contribución de las cuestiones sociocientíficas al desarrollo de pensamiento crítico (I): Introducción. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10(1), 1-10.
  • Wigfield, A., Hoa, L.W. y Lutz Klauda, S. (2008). The role of achievement values in the regulation of achievement behaviors. In D.H. Schunk & B.J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning. Theory, research and applications (pp. 169-195). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Zeidler, D. L., Applebaum, S. M. y Sadler, T. D. (2011). Enacting a socioscientific issues classroom: Transformative transformations. En T. D. Sadler (Ed.), Socio-scientific issues in science classrooms: Teaching, Learning and Research (pp. 277–306). Springer.