Biodanzarevisión sistemática sobre los beneficios de una práctica emergente en la promoción de la salud y el bienestar.

  1. Altamirano Quevedo, Claudia 1
  2. Castillo Viera, Estefanía 1
  3. Rodríguez Pascual, Iván 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Año de publicación: 2021

Número: 39

Páginas: 844-848

Tipo: Artículo

DOI: 10.47197/RETOS.V0I39.73348 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Resumen

Biodanza is an emerging discipline apparently related to health and well-being. It is based on an system integrating disciplinessuch as dance, music and, particularly, body expression, which allows participants to adapt their initial level and abilities. In order toknow the benefits of the practice of biodanza, it is necessary to systematically review the scientific literature related to it. Objective: thisarticle aims to systematically review the benefits of biodanza on health. Method: the studies were identified in the databases untilDecember 2018. Quantitative design research, published both in English and Spanish, were selected. Nine articles meeting the inclusioncriteria were identified. Results: biodanza shows positive results on the health of women with fibromyalgia, as well as in the generalpopulation and children. Among the health variables analyzed were depression, anxiety, quality of sleep, or emotional intelligence.Conclusions: the studies show a positive relationship between biodanza practitioners and some health parameters, especially wellbeingvariables. Biodanza seems to have also a clear utility in community work and health promotion. The studies are still scarce and thesamples are not random, so the results cannot be easily generalized

Referencias bibliográficas

  • Abad, M. T., Castillo, E., & Orizia, A. C. (2014). Los efectos de un programa motor basado en la biodanza en relación con parámetros de inteligencia emocional en mujeres. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 14(1), 13-22. doi: 10.4321/S1578-84232014000100002.
  • Carbonell-Baeza, A., Aparicio, V. A., Martins-Pereira, C. M., Gatto-Cardia, C. M., Ortega, F. B., Huertas, F. J., … Delgado-Fernandez, M. (2010). Efficacy of Biodanza for Treating Women with Fibromyalgia. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 16(11), 1191– 1200. doi:10.1089/acm.2010-0039
  • Carbonell-Baeza, A., Ruiz, J. R., Aparicio, V. A., MartinsPereira, C., Gatto-Cardia, M., Martinez, J. M., DelgadoFernandez, M. (2012). Multidisciplinary and biodanza intervention for the management of fibromyalgia. Acta Reumatologica Portuguesa, 37(3), 240-250.
  • Castañeda, G. M. (2009). La biodanza como práctica corporal en relación con la promoción de la salud. Educación Física y deporte, 28, 81-90.
  • Castillo, F., Inostroza, K., Munoz, B., Toro, M. (2019) Biodanza and Physical Education: Disciplinary configuration to increase school’s self-esteem. VIREF-Revista de Educación Física. 8(3),19-32.
  • Cavalcante, R., Wagner C. (2015). Educaçao Biocéntrica: ciencia, arte, mística, amor y transformaçao. Ceará, Brasil: Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)
  • García, C. (2008). Biodanza: el arte de danzar la vida. La vivencia como terapia. Buenos Aires: Ediciones Pausa.
  • Giannelli, M.T., Giannino, P., Mengarelli, A (2015). Efficacia sulla salute di un corso annuale di Biodanza: Uno studio empirico. Psicologia della Salute (1) 84-107.
  • Hernández López, J. R., Fierro Suero, S., Fernández-Ozcorta, E., & Sáenz-López, P. (2018). Efectos de un programa de biodanza en relación a parámetros físicos y psicológicos en educación primaria. e-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 14(1), 55-64.
  • León, P., & González-Martí, I. (2017). Efectos de la biodanza sobre la afectividad y espontaneidad en niños.
  • López-Rodríguez, M. del M., Castro-Sánchez, A. M., Fernández-Martínez, M., Matarán-Peñarrocha, G. A., & Rodríguez-Ferrer, M. E. (2012). Comparación entre biodanza en medio acuático y stretching en la mejora de la calidad de vida y dolor en los pacientes con fibromialgia. Atención Primaria, 44(11), 641–649. doi: 10.1016/ j.aprim.2012.03.002
  • López-Rodríguez, M. M., Baldrich-Rodríguez, I., Ruiz-Muelle, A., Cortés-Rodríguez, A. E., Lopezosa-Estepa, T., & Roman, P. (2017). Effects of Biodanza on Stress, Depression, and Sleep Quality in University Students. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 23(7), 558–565. doi:10.1089/acm.2016.0365
  • López-Rodríguez, M. M., Fernández-Martínez, M., MataránPeñarrocha, G. A., Rodríguez-Ferrer, M. E., Granados Gámez, G., & Aguilar Ferrándiz, E. (2013). Efectividad de la biodanza acuática sobre la calidad del sueño, la ansiedad y otros síntomas en pacientes con fibromialgia. Medicina Clínica, 141(11), 471–478. doi: 10.1016/ j.medcli.2012.09.036
  • Moher, D., Shamseer, L., Clarke, M., Ghersi, D., Liberati, A., … Stewart, L. A. (2015). Preferred reporting items for systematic review and meta-analysis protocols (PRISMA-P) 2015 statement. Systematic Reviews, 4(1). doi:10.1186/2046-4053-4-1
  • Padilla Moledo, C., & Coterón López, J. (2013). ¿Podemos mejorar nuestra salud mental a través de la Danza?: una revisión sistemática. Retos, 24, 194-197.
  • Pessoa Santos, M. L. (2010). Biodanza: Vida y Plenitud (1st ed.). Belo Horizonte, Brasil.
  • Rosa, R., Ascione, A., Di Palma, D. (2019) Biodanza laboratory and experimental pedagogy. Journal Of Human Sport And Exercise, 14, 169-177. https://doi.org/10.14198/ jhse.2019.14.Proc2.03
  • Segura-Jiménez, V., Gatto-Cardia, C. M., Martins-Pereira, C. M., Delgado-Fernández, M., Aparicio, V. A., & CarbonellBaeza, A. (2017). Biodanza Reduces Acute Pain Severity in Women with Fibromyalgia. Pain Management Nursing, 18(5), 318–327. doi: 10.1016/j.pmn.2017.03.007
  • Stueck, M., & Tofts, P. S. (2016). Biodanza Effects on Stress Reduction and Well-Being–A Review of Study Quality and Outcome. Signum Temporis, 8(1), 57-66. doi: 10.1515/ sigtem-2016-0018
  • Stueck, M., Villegas, A., Bauer, K., Terren, R., Toro, V., & Sack, U. (2009). Psycho-Immunological Process Evaluation of Biodanza. Journal of Pedagogy and Psychology «Signum Temporis», 2(1). doi:10.2478/v10195-011-0024-7
  • Stueck, M., Villegas, A., Lahn, F., Bauer, K., Tofts, P., & Sack, U. (2016). Biodanza for kindergarten children (TANZPROBiodanza): reporting on changes of cortisol levels and emotion recognition. Body, Movement and Dance in Psychotherapy, 11(1), 75–89. doi:10.1080/ 17432979.2015.1124923
  • Stueck, M., Kaloeti, Dian, S., Villegas, A., Utami, D. S., The influence of Biodanza and School of Empathy verbal - respectful communication on the ability to express emotions and needs: a pilot study among adults in Indonesia. Health Psychology Report, 7(4), 334 -340. https://doi.org/10.5114/hpr.2019.88665
  • Thomas, B.H.; Ciliscka, D.; Dobbins, M., & Micucci, S. (2004). A process for systematically reviewing the literature: providing the research evidence for public helath nursing interventions. Worldviews on Evidence-Based Nursing. 2004, 176-184
  • Toro, R. (2009). Biodanza (3rd ed.). Santiago, Chile: Cuarto Propio.
  • Urrútia, G.; Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Med Clin (Barc). 2010;135(11):507–511