Efecto de un Programa de Baloncesto Educativo sobre la Deportividad

  1. Ortega, Gema 1
  2. Robles, José 2
  3. Abad, Manuel Tomás 2
  4. Durán, Luis Javier 3
  5. Franco, Jorge 1
  6. Jiménez, Ana Concepción 3
  7. Giménez, F. Javier 2
  1. 1 Fundación Real Madrid
  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  3. 3 Universidad Politécnica de Madrid
    info

    Universidad Politécnica de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03n6nwv02

Journal:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Year of publication: 2019

Issue Title: Congreso Ibérico de Baloncesto

Volume: 28

Issue: 3

Pages: 30-34

Type: Article

More publications in: Revista de psicología del deporte

Abstract

The aim of this study was to know how the sports model of the Real Madrid Foundation (FRM) influences the personal and social factors of sportsmanship. The study sample consisted of 413 players from Social-Sports Basketball Schools of the FRM in the Community of Madrid (281 boys and 132 girls) belonging to U10, U12, U14 y U16 categories. The Multidimensional Scale of Orientations towards Sportsmanship was used. Among the main results, higher values were detected in personal factors than in social factors. The girls showed higher values in personal factors (p< .024). Athletes participating in the FRM’s internal competitions had more sporting attitudes than those who did not (p< .007). Players in the smaller categories showed a greater orientation towards sportsmanship. Finally, a positive correlation was observed between both dimensions (rs = 0.542, p< .001). The data showed that the FRM’s sports model contributes to the development of sportsmanship among young athletes.

Bibliographic References

  • Durán, J. (2013). Ética de la competición deportiva: valores y contravalores del deporte competitivo. Materiales para la Historia del Deporte, 11,89-115.
  • Escartí, A., Buelga, F., Gutiérrez, M. y Pascual, C. (2009). El desarrollo positivo a través de la actividad física y el deporte: el programa de responsabilidad personal y social. Revista de Psicología General y Aplicada, 62(1-2), 45-52.
  • Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C., Marín, D., Martínez-Taboada, C. y Chacón, Y. (2006). Enseñando responsabilidad personal y social a un grupo de adolescentes de riesgo: Un estudio observacional. Revista de Educación, 341, 373-396.
  • Fernández-Río, J., Méndez-Giménez, A., Cecchini, J. A. y González de Mesa, C. (2012). Achievement Goals and Social Goals’ Influence on Physical Education Students’ Fair Play. Revista de Psicodidáctica, 17(1), 73-91.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3ª ed.). Sage.
  • García-Calvo, T., Sánchez-Oliva, D., Sánchez-Miguel, P. A., Leo, F. M. y Amado, D. (2012). Escuela del deporte: valoración de una campaña para la promoción de valores. Motricidad. European Journal of Human Movement, 28, 67-81.
  • Gómez-Mármol, A. y Valero, A. (2013). Análisis de la idea de deporte educativo. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 9(1), 47-57.
  • Gómez-Mármol, A., Sánchez-Alcaraz, B., De la Cruz-Sánchez, E. y Valero-Valenzuela, A. (2015). La deportividad en escolares según su sexo, nivel educativo y el entorno del centro. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 11(3), 209-218.
  • Gutiérrez, D. (2007). Modelo de Intervención para educar en valores a través del fútbol: una experiencia con entrenadores de fútbol de la Comunidad de Madrid (Tesis Doctoral inédita). Universidad Politécnica de Madrid, Madrid.
  • Gutiérrez, M., y Pilsa, C. (2006). Orientaciones hacia la deportividad de los alumnos de educación física. Apunts: Educación Física y Deportes, 86, 86-92.
  • Iturbide-Luquin, L.M. y Elosua-Oliden, P. (2017). Los valores asociados al deporte: análisis y evaluación de la deportividad. Revista de Psicodidáctica, 22(1), 29–36.
  • Kavussanu, M. y Spray, C. (2004). Contextual influences on moral functioning of male youth footballers. The Sport Psychologist, 20, 1-23.
  • Lamoneda, J., García, A.V. Cordoba, L.G. y Vizuete, M. (2014). Detección y valoración de conductas de fair play en el fútbol alevín gaditano. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 10(1), 41-52.
  • Lamoneda, J., Huertas, F. J, Córdoba, L J. y García A.V. (2014). Adaptación de la Escala Multidimensional de Orientaciones hacia la Deportividad al contexto del fútbol alevín. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 71-80.
  • Méndez-Giménez, A.; Fernández-Río, J. y Méndez-Alonso, D. (2015). Modelo de educación deportiva versus modelo tradicional: efectos en la motivación y deportividad. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(59), 449-466.
  • Ortega, G., Durán, L.J., Franco, J., Giménez, F.J., Jiménez, P.J. y Jiménez, A.C. (2014). Compete to share. Madrid: Fundación Real Madrid.
  • Ortega, G., Franco, J., Giménez, F.J. y Jiménez, P. (2012). La tarjeta blanca de la Fundación Real Madrid. Una propuesta educativa a través de la competición. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 37-40.
  • Ortega, G., Giménez, F.J., Franco, J., Durán, L.J., Jiménez, P.J. y Jiménez, A.C. (2012). Iniciación al valorcesto. Madrid. Fundación Real Madrid.
  • Pelegrín, A. (2002). Conducta agresiva y deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 2(1), 39-56.
  • Pinheiro, V., Camerino, O. y Sequeira, P. (2013). Recursos para potenciar el fair play en la iniciación deportiva. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 97-99.
  • Sáenz, A., Aguado, B. y Lanchas, I. (2013). El deporte como medio para el fomento de la deportividad: un programa educativo en centros escolares alaveses. Apunts. Educación Física y Deportes, 111, 55-61.
  • Sáenz, A., Gimeno, F., Gutiérrez, H. y Garay, B. (2012). Prevención de la agresividad y la violencia en el deporte en edad escolar: Un estudio de revisión. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 57-72.
  • Sáenz, A., Gimeno, F., Gutiérrez, H., Lacambra, D., Arroyo del Bosque, R. y Marcén, C. (2014). Evaluación de la violencia y deportividad en el deporte: un análisis bibliométrico. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(1), 211-222.
  • Stuntz, C.P. y Weiss, M.R. (2009). Achievement goal orientations and motivational outcomes in youth sport: The role of social orientations. Psychology of Sport and Exercise, 10, 255-262.
  • Vallerand, R.J., Brière, N.M., Blanchard, C., y Provencher, P. (1997). Development and validation of the multidimensional Sportspersonship orientations scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 19, 197-206.