¿Puede influir una práctica docente emocional en el cambio de emociones del alumnado? Un estudio en la formación inicial de maestros

  1. Retana Alvarado, Diego Armando 1
  2. de las Heras Pérez, María Ángeles 2
  3. Jiménez Pérez, Roque 3
  1. 1 Universidad de Costa Rica
    info

    Universidad de Costa Rica

    San José, Costa Rica

    ROR https://ror.org/02yzgww51

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  3. 3 Universidad de Huelva, España
Zeitschrift:
Investigación en la escuela

ISSN: 0213-7771 2443-9991

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: Investigando las emociones

Nummer: 102

Seiten: 16-31

Art: Artikel

DOI: 10.12795/IE.2020.I102.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Investigación en la escuela

Zusammenfassung

Emotions are the most influential affective factor in the professional identity of teachers. Emotions configure your Pedagogical Content Knowledge (PCK) in the integration of reflection and practice. This article presents the analysis of the change in emotions of 54 teachers in initial training towards an expert trainer, while they participate in a subject of Didactics of Experimental Science with an intervention based on Inquiry Based-Science Education that promoted emotional regulation. The intensity of the emotions was analyzed from the degree of agreement on a Likert scale, before, during and after the intervention. Also, interviews with the trainer and a new teacher, classroom observations and narratives of the students were carried out to identify the causes of change. The data was subject to descriptive, inferential, and content analysis. The results suggest an improvement in positive emotions and a considerable decrease in negative emotions. A significant increase is detected for enthusiasm, satisfaction, interest, tranquility, well-being, and wonder. Also, a significant decrease is reported for fear, frustration, boredom, and rejection. The change is related to the vocational and affective profile of the trainer, who promotes authentic relationships with future teachers through her labor with an approximation to the PCK model of Gess-Newsome, transferring positive emotions in the classroom climate.

Informationen zur Finanzierung

El estudio ha sido financiado por la Universidad de Costa Rica. El primer autor agradece el aporte académico a la Universidad de Huelva, España

Bibliographische Referenzen

  • Abril, A. M., Romero, M. Quesada, A. y García, F. J. (2013). Creencias del profesorado en ejercicio y en formación sobre el aprendizaje por investigación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(1), 22-33.
  • Badillo, E., Moreno, I. y Couso, D. (2016). ¿Cómo incidir en el conocimiento didáctico del contenido?: Análisis de una intervención formativa en maestros de matemática en ejercicio. En G. A. Perafán, E. Badillo y A. Adúriz-Bravo (Eds.), Conocimiento y emociones del profesorado. Contribuciones para su desarrollo e implicaciones didácticas (pp. 155-182). Editorial Aula de Humanidades.
  • Bell, B. y Gilbert, J. (1994). Teacher development as professional, personal, and social development. Teaching and Teacher Education, 10(5), 483-497. DOI: https: 10.1016/0742-051X(94)90002-7
  • Bisquerra, R., y Pérez-Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82.
  • Brinkworth, M. E., McIntyre, J., Juraschek, A. D. y Gehlbach, H. (2018). Teacher-student relationships: The positives and negatives of assessing both perspectives. Journal of Applied Developmental Psychology, 55, 24-38. DOI: 10.1016/j.appdev.2017.09.002
  • Cañal, P., Pozuelos, F. J. y Travé, G. (2005). Proyecto curricular Investigando Nuestro Mundo. Descripción general y fundamentos. Diada.
  • Carlson, J. y Daehler, K. R. (2019). The Refined Consensus Model of Pedagogical Content Knowledge in Science Education. En A. Hume, R. Cooper, A. Borowski (Eds.), Repositioning Pedagogical Content Knowledge in Teachers Knowledge for Teaching Science (pp. 77-94). Singapore.
  • Chang, M. L. y Davis, H. A. (2009). Understanding the role of teacher appraisals in shaping the dynamics of their relationships with students: deconstructing teachers’ judgments of disruptive behavior/students. En P. A. Schutz y M. Zembylas (Eds.), Advances in teacher emotion research (pp. 95-127). Springer.
  • Claxton, G. (1991). Educating the enquiring mind: The challenge for school science. Harvester Wheatsheaf.
  • Crick, B. (1998). Education for citizenship and the teaching of democracy in schools. Qualifications and Curriculum Authority.
  • Fajet, W., Bello, M., Leftwich, S. A., Mesler, J. L. y Shaver, A. N. (2005). Pre-service teachers’ perceptions in beginning education classes. Teaching and Teacher Education, 21(6), 717-727. DOI: 10.1016/j.tate.2005.05.002
  • Frenzel, A. C., Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M. y Durksen, T. L. (2016). Measuring Teachers’ enjoyment, anger, and anxiety: The Teacher Emotion Scales (TES). Contemporary Educational Psychology, 46, 148-163. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2016.05.003
  • Garritz, A. (2010). La enseñanza de la ciencia en una sociedad con incertidumbre y cambios acelerados. Enseñanza de las Ciencias, 28(3), 315-326.
  • Garritz, A., Nieto, E., Padilla, K., Reyes, F. y Trinidad, R. (2015). Conocimiento didáctico del contenido en química. Lo que todo profesor debería poseer. Campo Abierto. Revista De Educación, 27(1), 153-177.
  • Gess-Newsome, J. (2015). A model of teacher professional knowledge and skill including PCK: Results of the thinking from the PCK Summit. En A. Berry, P. Friedrichsen y J. Loughran (Eds.), Re-examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education (pp. 28-42). Routledge.
  • Gess-Newsome, J., Taylor, J. A., Carlson, J., Gardner, A. L., Wilson, C. D. y Stuhlsatz, M. A. M. (2017). Teacher pedagogical content knowledge, practice, and student achievement. International Journal of Science Education, 1-20. DOI: 10.1080/09500693.2016.1265158
  • Greene, J. C. (2008). Is mixed methods social inquiry a distinctive methodology? Journal of Mixed Methods Research, 2(1), 7-22. DOI: 10.1177/1558689807309969
  • Hagenauer, G. y Volet, S. (2014). ‘I don’t think I could, you know, just teach without any emotion’: exploring the nature and origin of university teachers’ emotions. Research Papers in Education, 29(2), 240-262. DOI: 10.1080/02671522.2012.754929
  • Hagenauer, G., Hascher, T. y Volet, S. (2015). Teacher emotions in the classroom: associations with students’ engagement, classroom discipline and the interpersonal teacher-student relationship. European Journal of Psychology of Education, 30(4), 385-403. DOI: 10.2307/24763247
  • Hargreaves, A. (1998). The emotional practice of teaching. Teaching and Teacher Education, 14(8), 835-854. DOI: 10.1016/S0742-051X (98)00025-0
  • Hargreaves, A. (2000). Mixed emotions: teachers’ perceptions of their interactions with students. Teaching and Teacher Education, 16(8), 811-826. DOI: 10.1016/S0742-051X(00)00028-7
  • Imbernón, F. (2012). La investigación sobre y con el profesorado. La repercusión en la formación del profesorado. ¿cómo se investiga? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(2), 1-9.
  • Jeong, J. S., González-Gómez, D. y Cañada-Cañada (2016). Students’ Perceptions and Emotions Toward Learning in a Flipped General Science Classroom. Journal of Science Education and Technology, 25, 747-758. DOI: 10.1007/s10956-016-9630-8
  • Jiménez-Pérez, R., y Wamba, A. M. (2004). ¿Podemos construir un modelo de profesor que sirva de referencia para la formación de profesores en didáctica de las ciencias experimentales? Profesorado, Revista de Currículum y Formación del profesorado, 8(1), 1-16.
  • Kirschner, S., Borowski, A., Fischer, H. E., Gess-Newsome, J. y von Aufschnaiter, C. (2016). Developing and evaluating a paper-and-pencil test to assess components of physics teachers’ pedagogical content knowledge. International Journal of Science Education, 38(8), 1343-1372. DOI: 10.1080/09500693.2016.1190479
  • Marcos-Merino, J. M., Esteban, R. y Ochoa, J. (2020). Valor subjetivo y emociones hacia el uso de Química en una práctica activa interdisciplinar. Educación Química, 31(4), 101-111. DOI: 10.22201/fq.18708404e.2020.4.76221
  • Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47.
  • Mellado, L., de la Montaña, J. L., Luengo, Ma. R. y Bermejo, Mª. L. (2017a). Cambios en las emociones y en las metáforas sobre el rol docente y del alumnado, del futuro profesorado de Ciencias de Secundaria, tras las prácticas de enseñanza. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 487-504.
  • Mellado, L., de la Montaña, J. L., Luengo, Ma. R. y Bermejo, Mª. L. (2017b). Las emociones en las metáforas personales de futuros profesores de Secundaria en relación con el rol del profesor y del alumnado. Investigación en la Escuela, 91, 36-55.
  • Mellado, V., Borrachero, A. B., Brígido, M., Melo, L. V., Dávila-Acedo, Ma. A., Cañada, F., Conde, M. C., Costillo, E., Cubero, J., Esteban, R., Martínez, G., Ruiz, C., Sánchez, J., Garritz, A., Mellado, L., Vázquez-Bernal, B., Jiménez-Pérez, R. y Bermejo, M. L. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 11-36. DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1478
  • Melo, L. V., Cañada, F. y Mellado, V. (2017). Exploring the emotions in Pedagogical Content Knowledge about the electric field. International Journal of Science Education, 39(8), 1025-1044. DOI: 10.1080/09500693.2017.1313467
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. BOE, 52, 19349-19420.
  • Morris, J. A. y Feldman, D. C. (1996). The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor. Academy of Management Review, 21, 986-1010. DOI: 10.2307/259161
  • Newberry, M. (2010). Identified phases in the building and maintaining of positive teacher-student relationships. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1695-1703. DOI: 10.1016/j.tate.2010.06.022
  • Retana-Alvarado, D. A., de las Heras-Pérez, M. Á., Jiménez-Pérez, R. y Vázquez-Bernal, B. (2017). Emociones de maestros en formación inicial sobre la Didáctica de las Ciencias antes de una intervención indagatoria. Enseñanza de las Ciencias, n.º extraordinario, 5415-5421.
  • Retana-Alvarado, D. A., de las Heras-Pérez, M. Á., Vázquez-Bernal, B. y Jiménez-Pérez, R. (2018). El cambio en las emociones de maestros en formación inicial hacia el clima de aula en una intervención basada en investigación escolar. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(2), 2602-2618. DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2602
  • Retana-Alvarado, D. A., de las Heras-Pérez, M. Á., Vázquez-Bernal, B. y Jiménez-Pérez, R. (2019a). ¿Cómo cambian las emociones en docentes en formación inicial al participar en un proyecto de indagación de aula? Ápice. Revista de Educación Científica, 3(2), 55-69. DOI: 10.17979/arec.2019.3.2.4629
  • Retana-Alvarado, D. A., de las Heras-Pérez, M. Á., Vázquez-Bernal, B. y Jiménez-Pérez, R. (2019b). Emociones de maestros en formación inicial hacia los contenidos científicos según el género al comienzo de una asignatura de Didáctica de Ciencias Experimentales. Revista Biografía. Escritos sobre la Biología y su enseñanza, número extraordinario, 683-695.
  • Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.
  • Schwarzer, C. y Schreiber-Neumann, W. (1990). Teacher Enthusiasm: Congruence between Ratings and Behaviour. En J. M. Pieters, K. Breuer y P. R. J. Simons (Eds.), Learning Environments. Recent Research in Psychology (pp. 55-65). Springer.
  • Shapiro, S. (2010). Revisiting the teachers’ lounge: Reflections on emotional experience and teacher identity. Teaching and Teacher Education, 26, 616-621. DOI: 10.1016/j.tate.2009.09.009
  • Sutton, R. E. y Harper, E. (2009). Teachers’ Emotion Regulation. En L. J. Saha y A. G. Dworkin (Eds.), International Handbook of Research on Teachers and Teaching (pp. 389-402). Springer.
  • Sutton, R. y Wheathley, K. (2003). Teachers’ emotions and teaching: A review of the literature and directions for the future research. Educational Psychology Review, 15, 327-358. DOI: 10.1023/A:1026131715856
  • Treagust, D., Won, M., y Duit, R. (2014). Paradigms in Science Education Research. En N. G. Lederman y S. Abell (Eds.), Handbook of Research on Science Education (Vol. II) (pp. 3-17). Routledge.
  • Uitto, M., Jokikokko, K. y Estola, E. (2015). Virtual special issue on teachers and emotions in Teaching and teacher education (TATE) in 1985-2014. Teaching and Teacher Education, 50, 124-135. DOI: 10.1016/j.tate.2015.05.008
  • van Driel, J. H., Berry, A. y Meirink, J. (2014). Research on Science Teacher Knowledge. En N. G. Lederman y S. Abell (Eds.), Handbook of Research on Science Education (Vol. 2) (pp. 848-870). Routledge.
  • Vázquez-Bernal, B., Jiménez-Pérez, R. y Mellado, V. (2007). El desarrollo profesional del profesorado de ciencias como integración reflexión y práctica. La Hipótesis de la Complejidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(3), 372-393.
  • Vázquez-Bernal, B., Jiménez-Pérez, R., y Mellado, V. (2008). ¿Cómo podemos llevar a cabo una investigación-acción para mejorar la práctica en el aula de ciencias? Investigações em Ensino de Ciências, 13(1), 45-64.
  • Vázquez-Bernal, B., Jiménez-Pérez, R. y Mellado, V. (2010). Los obstáculos para el desarrollo profesional de una profesora de enseñanza secundaria en ciencias experimentales. Estudio de casos. Enseñanza de las Ciencias, 28(3), 417-432.
  • Vázquez-Bernal, B., Mellado, V., Jiménez-Pérez, R., y Taboada, M. C. (2012). The process of change in a science teacher’s professional development: A case study based on the types of problems in the classroom. Science Education, 96(2), 337-363. DOI: 10.1002/sce.20474
  • Vázquez-Bernal, B., Jiménez-Pérez, R., y Mellado, V. (2013). Pedagogical Content Knowledge and Action-Research: a Shared Strategy for Professional Development. En Y. Bashevis and Y. Weidenseld (Eds.) Professional Development: Perspectives, Strategies and Practices (pp. 1-36). Nova Science Publishers, Inc.
  • Zembylas, M. (2003). Emotions and Teacher Identity; a poststructural perspective. Teacher and Teaching: theory and practice, 9(3), 213-238. DOI: 10.1080/13540600309378