Evaluar prácticas innovadoras en la enseñanza universitariavalidación de instrumento

  1. Francisco José Pozuelos Estrada 1
  2. Francisco Javier García Prieto 1
  3. Sara Conde Vélez 1
  1. 1 Universidad de Huelva, España
Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2021

Volume: 24

Issue: 1

Pages: 69-91

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.26300 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This work describes the design and validation process of a questionnaire that gauges and analyses the degree of preference and usefulness of developing innovative alternative proposals expressed by university students taking courses through Project and Research Work (PTI); a dynamic based on the active and cooperative flipped classroom; a formative evaluation that takes into account both the process and the result using rubrics that assign valuation on different levels of achievement; diversity and plural materials or the progressive monitoring of the productions through learning folders, among others. Through a methodological design of the survey type (descriptive and transversal), the instrument is articulated around 46 items grouped into five dual response categories -student preference and teacher preference- analysed following application with 640 university students. The outcomes obtained offer satisfactory psychometric qualities of the instrument that allow us to consider its use to measure the preference and usefulness of factors associated with the processes of change through innovations in university education, also, the dates indicate consistency at the two preference levels and the response trend is defined. The conclusions provide reliable references on the proposal of teaching innovation and show the effectiveness and usefulness for learning that students assign to different aspects developed during the project regarding: strategies used, material or resources, type of support, evaluation and performance. The data serve to correct certain educational proposals and improve models to continue advancing in alternative approaches. This research helps to understand and transform transformative practices in the university.

Bibliographic References

  • Alcón, E. y Esteve, F.M. (2017). La importancia de la evaluación docente. Cuadernos de Pedagogía, 476, 67-70
  • Byrne, B. (2010). Structural equation modelling with AMOS. (2nd ed.). Taylor and Francis Group.
  • Casero-Martínez, A. (2016). Deconstrucción del “buen profesor”. Análisis de las características formales y no formales de la docencia universitaria. RELIEVE, 22(2). https://doi.org/10.7203/relieve.22.2.9419
  • Elliott, J. (2015). Las lesson y learning studies y la idea del docente como investigador. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 84(29), 29-46. http://bit.ly/2QiS3aA
  • Entwistle, N. & McCune, V. (2004). The Conceptual Bases of Study Strategy Inventories. Educational Psychology Review, 16(4), 325–345. http://bit. ly/2MJXfCf
  • Gargallo, B., Suárez, J., Garfella, P., y Fernández, A. (2011). El cuestionario CEMEDEPU. Un instrumento para la evaluación de la metodología docente y evaluativa de los profesores universitarios. Estudios sobre Educación, 21, 9-40. http://bit. ly/37z6HA7
  • Hair, J., Anderson, R., Tathan, R., y Black, W. (2009). Análisis multivariante. Pearson.
  • Heikkilä, A., Lonka, K., Nieminen, J., & Niemivirta, M. (2012). Relations between teacher students ́approaches to learning, cognitive and attributional strategies, well-being and study success. Higher Education, 64, 455-471. https://doi.org/10.1007/s10734-012-9504-9
  • Hernández Pina, F y Maquilón, J.J. (2010). Las concepciones de la enseñanza. Aportaciones para la formación del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13 (3), 17-25. http://bit.ly/2QCTkrW
  • Hernández Pina, F. Maquillón, J.J., y Monroy, F. (2012). Estudio de los enfoques de enseñanza en profesorado de educación primaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 61-77. http://bit. ly/2QILBJ1
  • Hernández Pina, F., Arán Jara, A., y Salmerón Pérez, H. (2012). Enfoques de aprendizaje y metodologías de enseñanza en la universidad. Revista Iberoamericana de Educación, 60(3), 1. https://doi.org/10.35362/rie6031299
  • Hernández Pina, F., García, M.P., Martínez, P., Hervás, R.M., y Maquillón, J. (2002). Consistencia entre motivos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 487-510. http://bit.ly/2sFwkRb
  • Howel, R.T. (2003). The importance of the Project Metod in technology education. Journal of Industrial Teacher Education, 40(3), 1-7. http:// bit.ly/2ZJ0e2U
  • Jornet, J.M. y Suárez, J.M. (1996). Pruebas estandarizadas y evaluación del rendimiento: usos y características métricas. Revista de Investigación Educativa, 14(2), 141-163. http://bit. ly/2SNRya4
  • Kember, D. (1996). The intention to both memorise and understand: Another approach to learning? Higher Education, 31, 341-351. http://bit. ly/2rMZehK
  • Kember, D. & Kwan, K.P. (2000). Lecturers’ Approaches to Teaching and Their Relationship to Conceptions of Good Teaching. Instructional Science: An International Journal of the Learning Sciences, 28(5), 469-490. http://bit.ly/2QkujCZ
  • Kline, R. (2010). Principles and practice of structural equation modelling (Third edition). The Guilford Press.
  • Knoll, M. (1997). The project method: Its vocational education origin and international development. Journal of Industrial Teacher Education, 34(3), 59-80. http://bit.ly/2MQ7p4i
  • Marcelo, C., Yot, C., Mayor, C., Sánchez Moreno, M., Murillo, P., Rodríguez, J.M., y Pardo, A. (2014). Las actividades de aprendizaje en la enseñanza universitaria: ¿hacia un aprendizaje autónomo del alumno? Revista de Educación, 363, 334-359. https://doi.org/10.4438/1988- 592X-RE-2012-363-191
  • Monereo, C. y Pozo, J.I. (eds.) (2003). La universidad ante la nueva cultura educativa. Síntesis.
  • Monroy, F., González-Geraldo, J.L., y Hernández-Pina, F. (2015). A psychometric analysis of the approaches to teaching inventory (ATI) and a proposal for a Spanish version (S-ATI-20). Anales de Psicología, 31(1), 172-183. https://doi.org/10.6018/ analesps.31.1.190261
  • Montalvo, D.; Monge, C., y Torrego, J.C. (2018). Marco general de la innovación educativa en España: legislación, formación, teoría e investigación. En C. Monge y P. Gómez, Innovando la docencia desde la formación del profesorado (pp. 47 - 86), Síntesis.
  • Navaridas Nalda, F., y Jiménez Trens, M. (2016). Concepciones de los estudiantes sobre la eficacia de los ambientes de aprendizaje universitarios. Revista de Investigación Educativa, 34 (2), 503-519. http:// dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.239481
  • Porlán, R. (2018). Enseñanza Universitaria. Cómo mejorarla. Morata.
  • Pozo, J.I. y Pérez Echeverría, M.P (2009). Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. Morata.
  • Pozuelos, F.J. y García Prieto, F.J. (2018). Innovar en educación superior: trabajo por proyectos, aula invertida y evaluación formativa. En C. Monge y P. Gómez Hernández, Innovando la docencia desde la formación del profesorado (pp. 167-194), Síntesis.
  • Pozuelos, F. J., Rodríguez, F. P., y Travé, G. (2012). El enfoque interdisciplinar en la enseñanza y aprendizaje basado en la investigación: un estudio de caso en el marco de la formación universitaria. Revista de Educación, 357, 561-585. https://doi.org/10- 4438/1988-592X-RE-2010-357-073
  • Prado, V. M., Ramírez M., y Sofía, M. (2010). Adaptación y validación de la escala de clima social escolar (CES), Actualidades Investigativas en Educación, 10(2), 1-13. http://bit. ly/2Fgl3ti
  • Prosser, M. y Trigwell, K. (1999). Understanding learning and teaching: The experience in higher education. SRHE and Open University Press.
  • Rodríguez Izquierdo, R.M. (2014). Modelo formativo en el Espacio Europeo de Educación Superior: valoraciones de los estudiantes. Aula Abierta, 42(2). https://doi.org/10.17811/ rifie.42.02.2014.106-113
  • Thomas, S., Chie, Q.T., Abraham M., Raj, S. & Beh, L.S. (2014). A Qualitative review of literature on peer review of teaching in higher education: an application of the SWOT framework. Review of Educational Research, 84, 112-159. https://doi.org/10.3102/0034654313499617
  • Traver-Martí, J.A. y García-López, R. (2007). Construcción de un cuestionario-escala sobre actitud del profesorado frente a la innovación educativa mediante técnicas de trabajo cooperativo (CAPIC). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9 (1). http://bit.ly/37p2sXU
  • Traver-Martí, J.A., y Ferrández- Berrueco, R. (2016). Construcción y validación de un cuestionario de actitudes hacia la innovación educativa en la universidad. Perfiles educativos, 38(151), 86-103 . https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.151.54917
  • Zhu, C. y Nadine E. (2014). Organizational Culture and Instructional Innovations in Higher Education: Perceptions and reactions of teachers and students, Educational Management Administration & Leadership, 42(1), 136-158. https://doi.org/10.1177/1741143213499253