La influencia de la formación recibida en la realización y la difusión de contenidos audiovisuales en los adolescentes de Iberoamérica

  1. Barredo, Daniel 1
  2. Pérez Rodríguez, Amor 2
  3. Aguaded, Ignacio 2
  1. 1 Universidad del Rosario (Colombia); Fudan University (China)
  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Revista Letral

ISSN: 1989-3302

Year of publication: 2021

Issue: 26

Pages: 218-237

Type: Article

DOI: 10.30827/RL.V0I26.17725 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Letral

Abstract

One of the pillars of adolescent education is the construction of identity; in this sense, online audiovisual platforms –such as YouTube–, exert an outstanding influence, by becoming meeting points for young people with similar concerns and points of view. In this non-experimental study, with a correlational scope and a quantitative approach, we have conducted a survey of 3,195 adolescents from Brazil, Colombia, Spain, Mexico, Peru and Portugal. In the results, we contrast the general hypothesis, that is, the existence of an indirect effect of the influence in the making or production of videos, on the dissemination of audiovisual products, from the mediation exerted by the training received and the moderation of the type of educational center to which the young people consulted are assigned.

Bibliographic References

  • Abril, J. A. & León, G. A. “Nueva cultura audiovisual y ciberculturas juveniles: sociabilidad y apropiación mediática de jóvenes en el ciberespacio”. Revista Internacional de Cultura Visual, nº 3, vol. 2, 2016, pp. 101-109. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v3.320
  • Aguaded, I. & Pérez, A. “Estrategias para la alfabetización mediática: competencias audiovisuales y ciudadanía en Andalucía”. New Approaches in Educational Research, nº 1, vol. 1, 2012, pp. 25-30. https://doi.org/10.7821/naer.1.1.22-26
  • Aguaded, I.; Marín, I. & Caldeiro, M. C. “Desarrollo de la competencia mediática en el contexto iberoamericano”. LETRAL, nº 20, 2018, pp. 156-182.
  • Arends, I. S., & Hordijk, M. A. “Physical and Virtual Public Spaces for Youth: The Importance of Claiming Spaces in Lima, Peru”. En Nairn, K. & Kraftl, P. (Eds). Space, Place, and Environment. Geographies of Children and Young People. Singapur, Springer, 2016, pp. 1-19.
  • Barredo Ibáñez, D. “Religious Commitment, Subjective Income, and Satisfaction towards the Functioning of Democracy in Latin America. A Media-tion Analysis Model Based on Latinobarómetro”. Religions, nº 9, 2018, pp. 1-12. https://doi.org/10.3390/rel9060198
  • Barredo Ibáñez, D.; De la Garza, D.; Freundt, Ú.; Pinto, K. T. & Días, D. L. “Cuestionando la existencia del prosumer en Iberoamérica. Un estudio sobre los universitarios de Colombia, Perú, Chile y España”. LETRAL, nº 20, 2018, pp. 183-205.
  • Caldeiro, M. C. & Aguaded, J. I. “«Estoy aprendiendo, no me molestes» la competencia mediática como forma de expresión crítica de nativos e inmigrantes digitales”. Redes.com, nº 12, 2015, pp. 27-45. https://doi.org/10.15213/redes.n12.p26
  • Comisión Europea. The European Digital Competence Framework for Citizens. Luxemburgo, Unión Europea, 2016.
  • De la Fuente, J.; Lacasa, P. & Martínez-Borda, R. “Adolescentes, redes sociales y universos transmedia: la alfabetización mediática en contextos participativos”. Revista Latina de Comunicación Social, nº 74, 2019, pp. 172-196. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1326
  • DOUE. Recomendación sobre la alfabetización mediática en el entorno digital para una industria audiovisual y de contenidos más competitiva y una sociedad del conocimiento incluyente. 2009. Web. 20 Ago. 2009.
  • Ferrés, J. “La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores”. Comunicar, nº 29, 2007, pp. 100-107.
  • Ferrés, J. & Piscitelli, A. “La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores”. Comunicar, nº 38, vol. XIX, 2012, pp. 7582.
  • Hayes, A. F. Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach . Nueva York, Guilford Press, 2018.
  • Lazer, D.; Baum, M.; Benkler, Y.; Berinsky, A.; Greenhill, K.; Menczer, F.; Metzger, M.; Nyhan, B.; Pennycook, G.; Rothschild, D.; Schudson, M.; Slogan, S.; Sunstein, C.; Thorson, E.; Watts, D. & Zittrain, J. “The science of fake news”. Science, nº 6380, vol. 359, 2018, pp. 2-4. https://doi.org/10.1126/science.aao2998
  • Marín, I.; Díaz, E. & Aguaded, I. “La competencia mediática en niños y jóvenes: La visión de España y Ecuador”. Chasqui, nº 124, 2013, pp. 41-47.
  • Mateus, J. C.; Andrada, P. & Ferrés, J. “Evaluar la competencia mediática: una aproximación crítica desde las perspectivas pedagógica, política y metodológica”. Revista de Comunicación, nº 18, vol. 2, 2019, pp. 287-301. https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A14
  • Mayurgo, C.; Moix, M.; Ricart, M. & Reñé, S. “Representación mediática y producción audiovisual adolescente”. Comunicar, nº 25, 2005, pp. 1-7.
  • Medina, A. & Ballano, S. “Retos y problemáticas de la introducción de la educación mediática en los centros de secundaria”. Revista de Educación, nº 369, 2015, pp. 135-159. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-369-293
  • Pérez, A. & Delgado, A. “De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores”. Comunicar, nº 39, vol. XX, 2012, pp. 25-34.
  • Pérez, V.; Pastor, Y. & Abarrou, S. “YouTubers videos and the construction of adolescent identity”. Comunicar, nº 55, vol. XXVI, 2018, pp. 61-70. https://doi.org/10.3916/C55-2018-06
  • Ramírez, A. & González, N. “Competencia mediática del profesorado y del alumnado de educación obligatoria en España”. Comunicar, nº 49, vol. XXIV, 2016, pp. 49-58. http://dx.doi.org/10.3916/C49-2016-05
  • Ritzer, G. & Jurgenson, N. “Production, Consumption, Prosumption. The nature of capitalism in the age of the digital ‘prosumer’”. Journal of Con-sumer Culture, nº 10, vol. 1, 2010, pp. 13-36.
  • Santibáñez, J.; Campión, R. S.; Pérez, C.; Sáenz, M. & Tejada, S. “Competencia en comunicación audiovisual en un entorno digital en la enseñanza no universitaria: necesidades y carencias”. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, nº 15, vol. 3, 2016, pp. 127- 139. https://doi.org/10.17398/1695288X.15.3.127
  • Toffler, A. La Tercera Ola. Ciudad de México, Edivisión, 1981.
  • Wilson, Carolyn; Grizzle, A.; Tuazon, R.; Akyempong, K. & Cheung, C.-K. Alfa-betización mediática e informacional. Curriculum para profesores. París, UNESCO, 2011.
  • Zacarés, J., Iborra, A., Tomás, J., & Serra, E. (2009). “El desarrollo de la identidad en la adolescencia y adultez emergente: una comparación global frente a la identidad en dominios específicos”. Anales de Psicología, nº 25, vol. 2, 2009, pp. 316-329.