El Prácticum como eje para la transferencia científico‐ didáctica

  1. Bartolomé Vázquez Bernal 1
  2. Mª Ángeles de las Heras 1
  3. Roque Jiménez Pérez 1
  4. Diego A. Retana Alvarado 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Year of publication: 2019

Issue Title: I Jornadas de la ÁPICE. La formación inicial en ciencias de maestros/as. Transferencia a la práctica

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 134-137

Type: Article

More publications in: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Abstract

The paper focuses on showing a formative proposal based on reflection and action, with the practices of teaching students as the backbone. A process is proposed that transfers the scientific-didactic knowledge from the university to the classroom, in order to subsequently reflect and propose new improvements in the End of Grade Work. In the dynamic, the ideas of the children and the process of rebuilding knowledge are especially relevant. The results, in the form of cases, indicate the satisfaction with the possibility of reflecting, acting and reflecting again.

Bibliographic References

  • Bernardo, M.P.R., Tarazaga, L. S. y Pérez, R.M. (2018). La innovación pedagógica de la mano de la investigación-acción para mejorar la calidad del prácticum de magisterio. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 21(1), 33-49.
  • Cañal, P., Criado, A. M., García-Carmona, A. y Muñoz, G. (2013). La enseñanza relativa al medio en las aulas españolas de Educación Infantil y Primaria: concepciones didácticas y práctica docente. Investigación en la Escuela, 81, 21-42.
  • González-Garzón, M.L. y Gutiérrez, C.L. (2012). El prácticum en la formación inicial de los maestros en las nuevas titulaciones de Educación infantil y primaria.: el punto de vista de profesores y estudiantes. Pulso: revista de educación, 35, 131-154.
  • Mayorga, M.J., Sepúlveda, M.P., Madrid, D. y Gallardo, M. (2017). Grado de satisfacción y utilidad profesional de las prácticas externas del alumnado de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga (España). Perfiles Educativos, 39(157), 140-159.
  • Ruiz-Corbella, M. y López-Gómez, E. (2019). La misión de la universidad en el siglo XXI: comprender su origen para proyectar su futuro. Revista de la Educación Superior, 48(189), 1-19.
  • Stake, R. E. (2006). Multiple case study analysis. New York (USA): Guilford Press.
  • Vázquez-Bernal, B. y Vázquez-López, C. (2016). Hipótesis e ideas previas del alumnado de infantil como herramienta de indagación en futuros docentes. En D. Madrid, R. Pascual, E. Gallardo y E. García (Eds.) La Educación Infantil en la Sociedad del Conocimiento (pp. 371-381). Málaga: Grupo de investigación educación infantil y formación de educadores Universidades de Andalucía.