Posibilidades, limitaciones y demandas de los centros educativos del medio rural en el norte y sur de España contemplados desde la dirección escolar

  1. Carmen Álvarez-Álvarez
  2. Francisco García Prieto 1
  3. Francisco Pozuelos Estrada 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Perfiles educativos

ISSN: 0185-2698 2448-6167

Year of publication: 2020

Volume: 42

Issue: 168

Pages: 94-106

Type: Article

DOI: 10.22201/IISUE.24486167E.2020.168.59153 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Perfiles educativos

Abstract

The complexity of numerous education centers located in rural areas demands specific studies. Given that all investigations remark on the relevant role of school management, this article proposes to examine the situation of Spanish rural schools, by conducting interviews with school managers in two autonomous communities with the aim of identifying their possibilities, limitations, and demands in the present day. The results show singular similarities and differences between unitary schools, grouped rural schools, and pre-school and elementary education centers. The conclusions reveal a rural school which has possibilities like individualization of teaching due to low ratios; limitations like temporary status of teachers, isolated or underprivileged contexts, and low cultural level or educational expectations; and demand for services and infrastructure, access to information technology, and cultural offerings in proximity to schools.

Bibliographic References

  • Ahumada, Luis (2010), “Liderazgo distribuido y aprendizaje organizacional: tensiones y contradicciones de la ley de subvención escolar preferencial en un contexto rural”, Psicoperspectivas, vol. 9, núm. 1, pp. 111-123.
  • Álvarez, Carmen y Rocío Vejo (2017), “¿Cómo se sitúan las escuelas españolas del medio rural ante la innovación? Un estudio exploratorio mediante entrevistas”, Aula Abierta, vol. 45, pp. 25-32. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie. 45.1.2017.25-32
  • Berkovich, Izhak (2014), “Between Person and Person: Dialogical pedagogy in authentic leadership development”, Academy of Management Learning & Education, vol. 13, núm. 2, pp. 245-264. DOI: https://doi.org/10.5465/amle.2012.0367
  • Bolívar, Antonio (2015), “Evaluar el liderazgo pedagógico de la dirección escolar. Revisión de enfoques e instrumentos”, Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, vol. 8, núm. 2, pp. 15-39.
  • Bustos, Antonio (2006), Los grupos multigrado de educación primaria en Andalucía, Tesis de Doctorado, Granada, Universidad de Granada.
  • Bustos, Antonio (2009), “La escuela rural española ante un contexto en transformación”, Revista de Educación, vol. 350, pp. 449-461.
  • Bustos, Antonio (2014), “La didáctica multigrado y las aulas rurales: perspectivas y datos para su análisis”, Innovación Educativa, vol. 24, pp. 119-131.
  • Dan, Wanga, Jingying Wanga, Hui Lia y Ling Lib (2017), “School Context and Instructional Capacity: A comparative study of professional learning communities in rural and urban schools in China”, International Journal of Educational Development, vol. 52, pp. 1-9.
  • Day, Christopher, Pam Sammons, David Hopkins, Alma Harris, Kenneth Leithwood, Qing Gu y Eleanor Brown (2010), 10 Strong Claims about Effective School Leadership, Nottingham, National College for Leadership of Schools and Children’s Services, en: http://dera.ioe.ac.uk/2082/1/10-strong-claims-about-successful-school-leadership.pdf (consulta: 5 de septiembre de 2018).
  • Day, Cristopher, Pam Sammons, Gordon Stobart, Alison Kington y Qing Gu (2007), Teachers Matter: Connecting lives, work and effective-ness, Maidenhead, Open University Press.
  • Domingo, Laura y Roser Boix (2015), “What Can Be Learned from Spanish Rural Schools? Conclusions from an international project”, International Journal of Educational Re-search, vol. 74, pp. 114-126. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2015.11.002
  • Elias, Mathipa, Magano Meahabo, Mapotse Tome, Matlabe Sizakele y Mohapi Soane (2014), “The School Management Team Leadership Role in Rural Primary School Setting”, Mediterranean Journal of Social Sciences, vol. 5, núm. 7, pp. 367-373.
  • Friese, Susanne (2011), “Using Atlas.ti for Analyzing Financial Crisis Data”, Forum: Qualitative Social Research, vol. 12, núm. 1, art. 39, en: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1632/3149 (consulta: 21de mayo de 2017).
  • Gallardo, Monsalud (2011), “La escuela de contexto rural: ¿de la diferencia a la desigualdad?”, Revista Iberoamericana de Educación, vol. 55, núm. 5, pp. 1-10.
  • García, Francisco Javier (2015), Escuela, medio rural y diversidad cultural en un contexto global. Currículum, materiales didácticos y práctica docente de Conocimiento del Medio: situación, límites y posibilidades en centros onubenses, Tesis de Doctorado, Huelva, Universidad de Huelva, en: http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/11440 (consulta: 21 de mayo de 2017).
  • Gill, Grandon (2011), Book Informing with the Case Method, Londres, Informing Science Press.
  • Hardwick-Franco, Kathryn Gay (2018), “Educational Leadership is Different in the Country. What support does the rural school principal need?”, International Journal of Leadership in Education, vol. 22, pp. 1-14.
  • Hinojo, Francisco Javier, Francisco Raso y María Angustias Hinojo (2010), “Análisis de la organización de la escuela rural en Andalucía: problemática y propuestas para un desarrollo de calidad”, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 8, núm. 1, pp. 79-105.
  • Ishimaru, Ann (2013), “From Heroes to Organizers: Principals and education organizing in urban school reform”, Educational Administration Quarterly, vol. 49, núm. 1, pp. 3-51. DOI: https://doi.org/10.1177/0013161X12448250
  • Keddie, Ann (2016), “Academisation, School Collaboration and the Primary School Sector in England: A story of six school leaders”, School Leadership & Management, vol. 36, núm. 2, pp. 169-183. DOI: https://doi.org/10.1080/13632434.2016.1196174
  • Kottkamp, Robert (2010), “Introduction: Leadership preparation in education”, Educational Administration Quarterly, vol. 47, núm. 1, pp. 3-17. DOI: https://doi.org/10.1177/0011000010378609
  • Liasidou, Anastasia y Antoniou Androniki (2015), “Head Teachers’ Leadership for Social Justice and Inclusion”, School Leadership & Management, vol. 35, núm. 4, pp. 347-364. DOI: https://doi.org/10.1080/13632434.2015.1010499
  • Liu, Shengan y Phillip Hallinger (2017), “Teacher Development in Rural China: How ineffective school leadership fails to make a difference”, International Journal of Leadership in Education, vol. 10, pp. 1-18.
  • Martínez, Juan Bautista y Antonio Bustos (2011), “Globalización, nuevas ruralidades y escuelas”, Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, vol. 15, núm. 2, pp. 3-12.
  • Morales-Romo, Noelia (2017), “The Spanish Rural School from the New Rural Paradigm. Evolution and challenges for the future”, Revista Colombiana de Ciencias Sociales, vol. 8, núm. 2, pp. 412-438. DOI: https://dx.doi.org/10.21501/22161201.2090
  • Núñez, Nemecio y Doris Díaz (2017), “Perfil por competencias gerenciales en directivos de instituciones educativas”, Estudios Pedagógicos, vol. 43, núm. 2, pp. 237-252.
  • Plessis, Pierre (2017), “Challenges for Rural School Leaders in a Developing Context: A case study on leadership practices of effective rural principals”, Koers, vol. 82, núm. 3, pp. 1-10.
  • Quílez, Manuel (2011), Cartografía de los CPRs. Un estudio cualitativo, Tesis de Doctorado, Cádiz, Universidad de Cádiz.
  • Quílez, Manuel y Rosa Vázquez (2012), “Aulas multigrado o el mito de la mala calidad de enseñanza en la escuela rural”, Revista Iberoamericana de Educación, vol. 59, núm. 2, s/pp.
  • Raso, Francisco (2012), La escuela rural andaluza y su profesorado ante las tecnologías de información y la comunicación (TICS): estudio evaluativo, Tesis de Doctorado, Granada, Universidad de Granada.
  • San Pedro, María Belén e Inés López (2017), “El profesorado de ciencias sociales en contextos rurales de Asturias: concepciones y uso de recursos educativos”, Aula Abierta, vol. 45, núm. 1, pp. 33-40. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.45. 2017.33-40
  • Simons, Helen (2011), El estudio de caso: teoría y práctica, Madrid, Morata.
  • Stake, Robert (2005), Investigación con estudio de casos, Madrid, Morata.
  • Ten Bruggencate, Gerdy, Hans Luyten, Jaap Schee-rens y Peter Sleegers (2012), “Modeling the Influence of School Leaders on Student Achievement. How can school leaders make a difference?, Educational Administration Quarterly, vol. 48, núm. 4, pp. 699-732. DOI: https://doi.org/10.1177/0 013161X11436272
  • Tonsmeire, Kelly, Kelly Blanc, Al Bertani, Lexie Domaradzk y Carol Kane (2012), “The Rural Alaska Principal Preparation and Support Program: A comprehensive approach to strengthening school leadership in rural Alaska”, Advances in Educational Administration, vol. 17, pp. 183-207.
  • Vázquez, Rosa (2016), “Las escuelas públicas rurales: entre el bien común y la exclusión”, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 85, núm. 30.1, pp. 67-79.
  • Vigo, Begoña y Juana Soriano (2015), “Family Involvement in Creative Teaching Practices for All in Small Rural Schools”, Ethnography and Education, vol. 10, núm. 3, pp. 325-339. DOI: https://doi.org/10.1080/17457823.2015.1050044
  • Wildi, Helen, Sigríäur Margrét Siguräardóttir y Robert Faulkner (2014), “Leading the Small Rural School in Iceland and Australia: Building leadership capacity”, Educational Management Administration and Leadership, vol. 42, núm. 4, pp. 104-118.
  • Zhang, Wei y Mark Brundrett (2010), “School Leaders ́ Perspectives on Leadership Learning: The case for informal and experiential learning”, Management in Education, vol. 24, núm. 4, pp. 154-158. DOI: https://doi.org/10.1177/0892020610376792