Competencias en accesibilidad digital en estudiantes de titulación de maestría sobre e-learning

  1. González-Perea, Lourdes 1
  2. Cotán Fernández, Almudena 2
  3. García-Pérez, Ana Cristina 3
  1. 1 Universidad Isabel I · Universidad de Málaga. España
  2. 2 Universidad de Cádiz. España
  3. 3 Universidad Isabel I. España
Journal:
Revista Española de Discapacidad (REDIS)

ISSN: 2340-5104

Year of publication: 2020

Issue Title: REVISTA ESPAÑOLA DE DISCAPACIDAD | Diciembre 2020 - Mayo 2021

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 129-150

Type: Article

DOI: 10.5569/2340-5104.08.02.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Española de Discapacidad (REDIS)

Abstract

The training of future teachers in digital accessibility matter´s is very relevant, sinceit allows guaranteeing that people with disabilities, old people and other groups atrisk of social exclusion, can access educational processes though information andknowledge technologies. However, it seems that it is not considered as part of thetraining offer. The aim of the present work has focused on identifying the knowledge in digital accessibility of the students in a master’s course aimed at educatingthemselves as professionals in the techno-pedagogical design of training actionsdeveloped in e-learning mode. For its development, a self-diagnostic test on digitalaccessibility was carried out on a group of 49 master students. As a result of the obtained results, the objectives of the accessibility subject contemplated in the masterhave been oriented to promote the development of skills in this matter.

Bibliographic References

  • Alonso, F. (2007). “Algo más que suprimir barreras: conceptos y argumentos para una accesibilidad universal”. TRANS: revista de traductología, 11, pp. 15-30. DOI: https://doi.org/10.24310/TRANS.2007.v0i11.3095.
  • Aparicio, M. y Martínez, E. (2017). “Accesibilidad universal: sentido normativo e implicaciones en la educación y la práctica profesional”. Revista Española de Discapacidad, 5(I), pp. 25-41. DOI: https://doi.org/10.5569/2340-5104.05.01.02.
  • Aparicio, M y Rodríguez, S. (2020). “Ética, trabajo social y derecho a la accesibilidad”. Revista Española de Discapacidad, 8(I), pp. 25-41. DOI: https://doi.org/10.5569/2340-5104.08.01.02.
  • Burgstahler, S. et al. (2004). “Making distance learning courses accessible to students and instructors with disabilities: A case study”. The Internet and higher education, 7(3), pp. 233-246. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.06.004.
  • Carreras, O. (2013). Accesibilidad web y SEO. Recuperado de https://www.usableyaccesible.com/archivos/Accesibilidad_web_y_SEO_capitulo_ampliado_olga_carreras.pdf.
  • Comisión Europea (2010). Europa 2020. Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=celex:52010DC2020.
  • Cotán, A. (2017). “Educación inclusiva en las instituciones de educación superior: narrativas de estudiantes con discapacidad”. Revista Española de Discapacidad, 5(I), pp. 43-61. DOI: https://doi.org/10.5569/2340-5104.05.01.03.
  • España. Constitución Española. Boletín Oficial del Estado, 29 de diciembre de 1978, núm. 311, pp. 29313-29424.
  • España. Ley 13/1982, de 7 de abril, Integración social de los minusválidos. Boletín Oficial del Estado, 30 de abril de 1982, núm. 103, pp. 11106-11112.
  • España. Ley 51/2003, de 3 de diciembre, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con discapacidad. Boletín Oficial del Estado, 4 de diciembre del 2003, núm. 289, pp. 43187-43195.
  • España. Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 13 de abril de 2007, núm. 89, pp. 16241-16260.
  • España. Real Decreto 1276/2011, de 16 de septiembre, de adaptación normativa a la Convención Internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad. Boletín Oficial del Estado, 17 de septiembre de 2011, núm. 224, pp. 98872- 98879.
  • España. Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, 30 de octubre de 2007, núm. 260, pp. 44037-44048.
  • España. Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, por el que se aprueba el Texto Refundido de la Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social. Boletín Oficial del Estado, de 29 de noviembre de 2013, núm. 289, pp. 95635-95673.
  • European Telecommunications Standards Institute (ETSI) et al. (2018). Accessibility requirements suitable for public procurement of ICT products and services in Europe. EN 301 549 V2.1.2 (2018-08). Sophia Antípolis: ETSI. Recuperado de https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/02.01.02_60/en_301549v020102p.pdf.
  • Everett, S. y Oswald, G. (2018). “Engaging and training students in the development of inclusive learning materials for their peers”. Teaching in Higher Education, 23(7), pp. 802-817. DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1421631.
  • Ferrer, M. D. et al. (2011). “¿Una sociedad de la información en igualdad de condiciones? Evaluación al grado de inclusión social-digital que ofrecen las TIC desde la perspectiva de la usabilidad y la accesibilidad”. Quórum Académico, 8(2), pp. 247-267.
  • Fundación Universia (2018). Guía de atención a la discapacidad en la Universidad. Madrid: Fundación Universia. Recuperado de https://www.fundacionuniversia.net/wp-content/uploads/2018/12/GUIA_Atencion-a-la-discapacidad-2018_ACCESIBLE.pdf.
  • Garabal, J. (2015). “Universidad y diversidad funcional: aproximación a la inclusión en el ámbito universitario”. Revista de Estudios e Investigación en Psicología de la Educación, 8, pp. 33-37. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.08.
  • García Pérez, M. y Ortega Sánchez, I. (2010). “Atención a la e-accesibilidad y usabilidad universal en el diseño formativo”. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, pp. 89-99.
  • Garrison-Wade, D. F. (2012). “Listening to their voices: Factors that inhibit or enhance postsecondary outcomes for students' with disabilities”. International Journal of Special Education, 27(2), pp. 113-125.
  • González, A. P. y Farnós, D. (2009). “Usabilidad y accesibilidad para un e-learning inclusivo”. Revista Educación Inclusiva, 2(1), pp. 49-60.
  • Gutiérrez y Restrepo, E. y Martínez, L. (2010). “Localization and web accessibility”. Revista tradumática, 8, pp. 1-6. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/tradumatica.106.
  • Hadjikakou, K. y Hartas, D. (2008). “Higher education provision for students with disabilities in Cyprus”. Higher Education, 55(1), pp. 103-119. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-007-9070-8.
  • HEFCE (2002). Successful student diversity: Case studies of practice in learning and teaching and widening participation. Good Practice. Guidance for Senior Managers and Practitioners. Bristol: HEFCE. Recuperado de https://dera.ioe.ac.uk/11524/1/02_48.pdf.
  • Horton, S. y Leventhal, L. (2008). “Universal usability”. En S. Harper e Y. Yesilada (eds.): Web Accessibility. Human-Computer Interaction Series. Londres: Springer.
  • Langørgen, E. y Magnus, E. (2018). “We are just ordinary people working hard to reach our goals! Disabled students’ participation in Norwegian higher education”. Disability & Society, 33(4), pp. 598-617. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2018.1436041.
  • Love, T. S. et al. (2015). “STEM Faculty experiences with students with disabilities at a land grant institution”. Journal of Education and Training Studies, 3(1), pp. 27-38. DOI: https://doi.org/10.11114/jets.v3i1.573.
  • Moriña, A. (2018). “Learning from experience: training for faculty members on disability”. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 23(2), pp. 86-92. DOI: https://doi.org/10.1080/13603108.2018.1534759.
  • Moriña, A. et al. (2014). “Inclusive curricula in Spanish higher education? Students with disabilities speak out”. Disability & Society, 29(1): pp. 44-57. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2013.769862.
  • Moriña, A. et al. (2015). “Students with disabilities in higher education: A biographical-narrative approach to the role of lecturers”. Higher Education Research & Development, 34(1), pp. 147-159. DOI: https://doi.org/10.1080/07294360.2014.934329.
  • Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. Recuperado de https://www.pillaro.gob.ec/wp-content/uploads/2018/09/DeclaraUDerHH.pdf.
  • Naciones Unidas (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y Protocolo Facultativo. Recuperado de http://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-s.pdf.
  • Nganji, J. T. et al. (2011). “Ontology-based e-learning personalisation for disabled students in higher education”. Innovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 10(1), pp. 1-11. DOI: https://doi.org/10.11120/ital.2011.10010001.
  • Perera-Rodríguez, V. H. y Moriña Díez, A. (2019). “Technological challenges and students with disabilities in higher education”. Exceptionality, 27(1), pp. 65-76. DOI: https://doi.org/10.1080/09362835.2017.1409117.
  • Pliner, S. y Johnson, J. (2004). “Historical, theoretical, and foundational principles of universal instructional design in higher education”. Equity & Excellence in Education, 3, pp. 105-113. DOI: https://doi.org/10.1080/10665680490453913.
  • Powell, J. J. (2013). “From ableism to accessibility in the universal design university”. The Review of Disability Studies: An International Journal, 8, pp. 33-45.
  • Preiser, W. F. y Smith, K. H. (2011). “Universal design at the urban scale”. En W. F. Preiser y K. H. Smith, Universal Design Handbook, 2nd ed. (pp. 20.1-20.8). New York: Mcraw-Hill.
  • Sakız, H. y Sarıcal, M. (2017). “Including students with visual difficulty within higher education: Necessary steps”. Exceptionality, 26(4), pp. 266-282. DOI: https://doi.org/10.1080/09362835.2017.1283627.
  • Seale, J. (2006). E-learning and disability in higher education: Accessibility research and practice. Abingdon, UK: Routledge.
  • Seale, J. (2017). “From the voice of a ‘Socratic gadfly’: A call for more academic activism in the researching of disability in postsecondary education”. European Journal Of Special Needs Education, 32(1), pp. 153-169. DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1254967.
  • Seale, J. et al. (2010): “Digital agility and digital decision‐making: conceptualising digital inclusion in the context of disabled learners in higher education”. Studies in Higher Education, 35(4), pp. 445-461. DOI: https://doi.org/10.1080/03075070903131628.
  • Seale, J. et al. (2015). “Not the right kind of ‘digital capital’? An examination of the complex relationship between disabled students, their technologies and higher education institutions”. Computers & Education, 82, pp. 118-128. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.11.007.
  • UNESCO (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117022_spa.
  • Unterfrauner, E. y Weiermair-Märki, C. (2008). “E-accessibility in higher education institutions”. En J. Luca, J. y E. Weippl (eds.), Proceedings of ED-MEDIA 2008-World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 6220-6227). Viena: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Van Jaarsveldt, D. E. y Ndeya-Ndereya, C. N. (2015). “It’s not my problem’: exploring lecturers’ distancing behaviour towards students with disabilities”. Disability & Society, 30(2), pp. 199-212. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2014.994701.
  • Vieiro-Iglesias, P. et al. (2015). “Estrategias visuales para el manejo autónomo de TIC en discapacidad intelectual severa”. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, pp. 033-037. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.258.
  • Vlachou, A. y Papananou, I. (2015). “Disabled students’ narratives about their schooling experiences”. Disability & Society, 30(1), pp. 73-86. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2014.982787.
  • Vlachou, A. y Papananou, I. (2018). “Experiences and Perspectives of Greek Higher Education Students with Disabilities”. Educational Research, 60(2), pp. 206-221. DOI: https://doi.org/10.1080/00131881.2018.1453752.
  • W3C (2018). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. Recuperado de http://www.w3.org/TR/WCAG21/.