Creación y análisis de un repositorio videográfico educativo para la sensibilización de problemas sociales en la educación superior

  1. Celia Corchuelo-Fernández 1
  2. Aránzazu Cejudo-Cortes 2
  3. Esteban Vázquez-Cano 3
  4. Eloy López-Meneses 4
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  3. 3 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  4. 4 Universidad de Atacama (Chile)
Zeitschrift:
Formación Universitaria

ISSN: 0718-5006

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 13

Nummer: 5

Seiten: 103-114

Art: Artikel

DOI: 10.4067/S0718-50062020000500103 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Formación Universitaria

Zusammenfassung

This article focuses on the analysis of 76 videos produced by 357 students from different degrees during the years 2013 to 2018, which consists of a video repository created by the students, to raise awareness and sensitize citizens about current social issues. This study is framed within the Project Teaching Innovation 2.0 Information and Communication Technologies in the European Higher Education Area that was developed by the University Pablo de Olavide (Spain). The methodology is quantitative and qualitative. A rubric was designed and validated to analyze the videos’ execution quality and most recurrent themes. The thematic frequencies show that students see priority in providing educational and social responses to school bullying and immigration. It is concluded that emerging technologies are valuable resources for the construction of knowledge in the teaching-learning processes to promote the reformulation of socio-constructivist and research methodologies

Bibliographische Referenzen

  • Aiken, L., Tests psicológicos y evaluación. México: Prentice Hall (1996). [ Links ]
  • Abarca, M. y Soto, X., Buenas prácticas evaluativas: análisis de experiencias en universidades chilenas. Evaluación del aprendizaje en innovaciones curriculares de la educación superior, 83 (2014). [ Links ]
  • ANECA., Libro Blanco de Grado en Pedagogía y Educación Social (vol. 1). Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2005). [ Links ]
  • Bartolomé, A., Web 2.0 and new learning paradigms. ELearning papers, 8, 1-10 (2008). [ Links ]
  • Brennan, R.L. y Prediger, D.J., "Coefficient Kappa: Some Uses, Misuses, and Alternatives". Educational and Psychological Measurement, 41, 687-699 (1981). [ Links ]
  • Cabero, J., Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: McGraw-Hill (2007). [ Links ]
  • Cabero, J., Vázquez-Cano, E., y López-Meneses, E., Uso de la Realidad Aumentada como Recurso Didáctico en la Enseñanza Universitaria. Formación Universitaria, 11(1), 25-34http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000100025 (2018). [ Links ]
  • Charter, R.A., A breakdown of reliability coefficients by test type and reliability method, and the clinical implications of low reliability. Journal of General Psychology, 130(3), 290-304 (2003). [ Links ]
  • DelSignore, L., Wolbrink, T., Zurakowski, D. y Burns, J., Test-enhanced e-learning strategies in Postgraduate Medical Education: A randomized cohort study. Journal of Medical Internet Research, 18 (11), 1-9. https://doi.org/10.2196/jmir.6199 (2016). [ Links ]
  • Fernández, L.M.P., El vídeo análisis: un nuevo enfoque para la didáctica de la interpretación. MonTI. Monografías de Traducción e Interpretación, (11), 263-279 (2019). [ Links ]
  • Garrido, M. F., El reto del cambio educativo: nuevos escenarios y modalidades de formación. Educar, (38), 243-258 (2006). [ Links ]
  • Hart, J., Top 200 tools for learning 2017. Recuperado de http://c4lpt.co.uk/top100tools/ (2017). [ Links ]
  • Helsper, E., Digital inclusion: an analysis of social disadvantage and the information society. Department for Communities and Local Government. (2008). [ Links ]
  • Holsti, O. R., Content analysis for the social sciences and humanities. MA: Addison-Wesley (1969). [ Links ]
  • Kay, R. y Kletskin, Ll., Evaluating the use of problem-based vídeo podcasts to teach mathematics in higher education. Computers & Education, 59, 619-627. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.007 (2012). [ Links ]
  • Lawshe, Ch.H., A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563-575 (1975). [ Links ]
  • López-Meneses, E., Portafolio electrónico universitario. Recuperado de:http://diariotrabajosocial.blogspot.com (2011). [ Links ]
  • Martínez-Palmera, O, Combita-Niño, H. y De-La-Hoz-Franco, E., Mediación de los Objetos Virtuales de Aprendizaje en el Desarrollo de Competencias Matemáticas en Estudiantes de Ingeniería. Formación Universitaria, 11(6), 63-74.https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000600063 (2018). [ Links ]
  • Osterlind, S. J., What Is Constructing Test Items? (pp. 1-16). Springer Netherlands (1998). [ Links ]
  • Palacios, J.M., y otros 5 autores, Desarrollo y aplicación de materiales virtuales en español y en inglés para un curso de Química Analítica International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 5, 55-71 (2016). [ Links ]
  • Penfield, R. D. y Giacobbi, P. R., Jr. , Applying a score confidence interval to Aiken's item content-relevance index. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 8(4), 213-225 (2004). [ Links ]
  • Requena, S. H., El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 5(2), 26-35. (2008). [ Links ]
  • Ruiz, F. J. M. y Sobrino, M. Á. O., El vídeo como soporte en la narrativa digital del Branded Content y los productos audiovisuales en las plataformas online. Poliantea, 12(22), 85-116. (2016). [ Links ]
  • Sojka, P., y Plch, R. , Technological challenges of teaching mathematics in a blended learning environment, International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long Learning, 18(5-6), 657-665 (2008). [ Links ]
  • Sonmez, D. y Hakverdi-Can, M., Videos as an Instructional Tool in Pre-Service Science Teacher Education. Eurasian Journal of Educational Research, 46, 141-158 (2012). [ Links ]
  • Tristan, A., Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen de validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en Medición. 6(1), 37-48 (2008). [ Links ]
  • Tobías, M.Á., Duarte, M.C. y Kemczinski, A., A Digital Repository of Filmic Content as a Teaching Resource. Comunicar, 44, 63-71. https://doi.org/10.3916/C44-2015-07 (2015). [ Links ]
  • Troncoso-Pantoja, C. A., Díaz-Aedo, F., Amaya-Placencia, J. P., y Pincheira-Aguilera, S., Elaboración de videos didácticos: un espacio para el aprendizaje activo. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 22(2), 91-92 (2019). [ Links ]
  • VV.AA., Rúbrica para evaluar un vídeo. Proyecto Cedec. Recuperado de:https://es.slideshare.net/cedecite/rbrica-para-evaluar-un-vdeo-resumen-de-un-proyecto (2016). [ Links ]
  • Yellepeddi, V., y Roberson, Ch., The use of animated videos to illustrate oral solid dosage form manufacturing in a pharmaceutics course. American Journal of Pharmaceutical Education, 80 (8), 1-10. (2016). [ Links ]