Diseño y validación de una escala de relevancia competencial motivacional del libro de texto de ciencias

  1. Romero-Fernández, Raquel 1
  2. De las Heras-Pérez, María de los Ángeles 1
  3. Sáenz-López-Buñuel, Pedro 1
  4. Fernández-Ozcorta, Eduardo José 2
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Centro de Estudios Universitarios Cardenal Spínola
Journal:
Revista Electrónica Educare

ISSN: 1409-4258

Year of publication: 2021

Volume: 25

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.15359/REE.25-2.17 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Electrónica Educare

Abstract

Introduction. The situation of lack of motivation in scientific education is increasingly worrying. Many and varied investigations have tried, under the approach of the Theory of Self-Determination, to approach a better understanding of motivation by studying different contextual variables. Among these variables, the textbook is an especially relevant element, given its important presence in the classrooms and its, in principle, competence character that, supposedly, makes them a motivating resource. Objetive. Therefore, it has been intended to design and validate a scale to measure the relevance of the science textbook, from this motivational competence perspective, for students aged between 10 and 14 years. Method. The design was made taking as reference the existing theoretical framework and for its validation a quantitative methodology has been used, using a survey technique. Results. The exploratory and confirmatory factor analysis revealed the existence of a single factor, achieving adequate adjustment rates. Likewise, the instrument showed adequate internal consistency, temporal stability, composite reliability and convergent validity. Finally, the positive and significant correlations obtained with the educational motivations, as well as the inverse with the amotivación, evidenced the validity of the instrument externally. Conclusions. Consequently, it was concluded that the scale was valid and reliable.

Bibliographic References

  • References Abad, F. J., Olea, J., Ponsoda, V. y García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Proyecto editorial: Metodología de las ciencias del comportamiento y de la salud. Síntesis.
  • Alonso Tapia, J. y de la Red Fadrique, I. (2007). Evaluar “para” el aprendizaje, aprender para estar motivado: El orden de los factores sí afecta al producto. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 18(2), 241-253. http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11315
  • Ames, C. (1992). Achievement goals, motivational climate and motivational processes. En G. C. Roberts (Ed.), Motivational in sport and exercise (161-176). Human Kinetics Books.
  • Ballester Vila, M. G. y Sánchez Santamaría, J. (2011). La dimensión pedagógica del enfoque de competencias en educación obligatoria. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 26, 17-34. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/69/32
  • Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118619179
  • Busquets, T., Silva, M. y Larrosa, P. (2016). Reflexiones sobre el aprendizaje de las ciencias naturales: Nuevas aproximaciones y desafíos. Estudios Pedagógicos, 42(especial), 117-135. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000300010
  • Castro-Pérez, M. y Morales-Ramírez, M. E. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-32. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.11
  • Coronas Cabrero, M. (1995). La prensa y las ciencias naturales. Comunicar, 2(4), 75-78. https://doi.org/10.3916/C04-1995-14
  • Couso Lagarón, D., Jiménez Aleixandre, M. P., López-Ruiz, J., Mans Teixidó, C., Rodríguez Espinosa, J. M., Sanmartí Puig, N. (2011). Informe Enciende. Enseñanza de las ciencias en la didáctica escolar para edades tempranas en España. COSCE. https://www.cosce.org/pdf/Informe_ENCIENDE.pdf
  • Cubero Pérez, R. (2001). Motivación e interés por los contenidos escolares. Aula de Innovación educativa, 101, 28-31. https://www.grao.com/es/producto/motivacion-e-interes-por-los-contenidos-escolares
  • Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
  • de Toledo, M. O. y Camero, R. E. (2015). Desarrollo de cinco recursos con enfoque CTS para la enseñanza de sistema respiratorio, circulatorio y digestivo. Revista de Investigación, 39(85), 63-91. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142015000200005&lng=es&tlng=es.
  • García-Señorán, M. del M., González González, S. G. y Soto Carballo, J. G (2015). Estudio exploratorio de intereses y motivación para la ejecución de tareas en alumnado de educación primaria de la provincia de Pontevedra. Revista de Investigación en Educación, 13(2), 256-270. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/233
  • González, A. y Paoloni, P.-V. (2015). Implicación y rendimiento en física: El papel de las estrategias docentes en el aula, y el interés personal y situacional del alumnado. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 25-45. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.11370
  • Howard, J. L., Bureau, J., Guay, F., Chong, J. X. Y., y Ryan, R. M. (2021). Student motivation and associated outcomes: A meta-analysis from self-determination theory. Perspectives on Psychological Science. https://doi.org/10.1177/1745691620966789
  • Lévy Mangin, J.-P. (Dir.) y Varela Mallou, J. (Coord.) (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales. Netbiblo.
  • Marco Stiefel, B. (2008). Competencias básicas. Hacia un nuevo paradigma educativo. Narcea. Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). PISA 2018. Programa para la evaluación internacional de los estudiantes. Informe español. Secretaría General Técnica. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=20372
  • Nuñez, J. L., Martín-Albo, J., Navarro, J. G. y Suárez, Z. (2010). Adaptación y validación de la versión española de la Escala de motivación educativa en estudiantes de educación secundaria postobligatoria. Estudios de Psicología, 31(1), 89-100. https://doi.org/10.1174/021093910790744590
  • Occelli, M. y Valeiras, N. (2013). Los libros de texto de ciencias como objeto de investigación: Una revisión bibliográfica. Enseñanza de las Ciencias, 31(2), 133-152. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n2.761
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2006). PISA 2006. Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en ciencias, matemáticas y lectura. Autor. https://www.oecd.org/pisa/publicacionesdepisaenespaol.htm
  • Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Graó.
  • Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research 31(6), 459-470. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035599000154
  • Pozuelos Estrada, F. J. (2007). Trabajo por proyectos en el aula: Descripción, investigación y experiencias. M.C.E.P Rubio Hurtado, M. J., Ruiz Bueno, A. y Martínez-Olmo, F. (2016). Percepción del alumnado sobre la utilidad de las actividades de aprendizaje para desarrollar competencias. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 221-240. https://doi.org/10.6018/rie.34.1.225131
  • Ryan, R. M. (1995). Psychological needs and the facilitation of integrative processes. Journal of Personality, 63(3), 397-427. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1995.tb00501.x
  • Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation on intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford.
  • Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2019). Brick by brick: The origins, development, and future of self-determination theory. En A. J. Elliot (Ed.), Advances in motivation science (Vol. 6, pp. 111-156). Elsevier. https://doi.org/10.1016/bs.adms.2019.01.001
  • Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, 1-31. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
  • Simpson, E. H. y Balsam, P. D. (2016). The behavioral neuroscience of motivation: An overview of concepts, measures, and translational applications. Current Topics in Behavioral Neurosciences, 27, 1-12. https://doi.org/10.1007/7854_2015_402
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. y Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research, 8(2), 23-74. https://www.researchgate.net/publication/251060246_Evaluating_the_Fit_of_Structural_Equation_Models_Tests_of_Significance_and_Descriptive_Goodness-of-Fit_Measures
  • Solbes, J., Montserrat, R. y Furió, C. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: Implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, 91-117. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/2428/1973
  • Suárez Riveiro, J. M., Fernández Suárez, A. P. y Anaya Nieto, D. (2005). Un modelo sobre la determinación motivacional del aprendizaje autorregulado. Revista de Educación, 338, 295-306. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2005/re338/re338-17.html
  • Ugartetxea, J. (2002). La metacognición, el desarrollo de la autoeficacia y la motivación escolar. Revista de Psicodidáctica, 13, 49-73. https://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/135
  • Vallerand, R. J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. Advances in Experimental Social Psychology, 29, 271-360. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60019-2
  • Velicer, W. F. y Fava, J. L. (1998). Effects of variable and subject sampling on factor pattern recovery. Psychological Methods, 3(2), 231-251. https://doi.org/10.1037/1082-989X.3.2.231