Análisis de las motivaciones del profesorado universitario de la Facultad de Arquitectura de la Universidad San Carlos de Guatemala para la formación permanente

  1. María del Mar Fernández Martínez 1
  2. Antonio Luque de la Rosa 2
  3. José Juan Carrión Martínez 2
  4. Edwin Francisco Valdez Contreras 3
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

  3. 3 Universidad de San Carlos de Guatemala
    info

    Universidad de San Carlos de Guatemala

    Guate, Guatemala

    ROR https://ror.org/01b4w2923

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2020

Issue: 14

Pages: 17-35

Type: Article

DOI: 10.46661/IJERI.4437 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

In the world, teacher training is a subject that is constantly under investigation, it can be said that it does not go out of style because it is one of the main issues that tend to be related to the quality of teaching. The teaching staff must have greater relevance as a factor in the influence of current professional practices and the continuing education they develop is key in the updating and quality of their teaching practice. Through this study, the objective was the analysis of the perceptions of teachers of the Faculty of Architecture of the University of San Carlos de Guatemala (USAC) about the motivations that this group presents to participate in the teacher training program of the USAC. Thus, through an descriptive exploratory study through an opinion questionnaire, the interpretation of the results obtained categorized in a series of motivational factors of such participation in the program was raised. As conclusions, the purpose of innovating stands out, with the purpose of improving the educational quality in its development as well as the concern to improve the level of scientific content and psycho-pedagogical training, although the need to bring this program closer to the needs is appreciated Teachers' daily practices and the possibility of applying them in the classroom to the learning obtained in the training activities proposed.

Bibliographic References

  • Fernández Cruz, M. (2006). Desarrollo profesional del docente. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • García Valcárcel, A. (Coord.) (2001). Didáctica Universitaria. La función docente del profesorado universitario. Madrid: La Muralla.
  • Gimeno Sacristán, J. (1989). Profesionalidad docente, currículo y renovación pedagógica. Investigación en la escuela, 7, 3-21.
  • Gimeno Sacristán, J. (Comp.). (2006). La reforma necesaria: entre la política educativa y la práctica escolar. Madrid: Morata
  • Imbernón Muñoz, F. (2007). 10 ideas clave: La formación permanente del profesorado: nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio. Barcelona: Graó.
  • Imbernón Muñoz, F. (2010). La formación del profesorado y el desarrollo del currículum. En F. Gimeno Sacristán (Comp.). Saberes e incertidumbres sobre el currículum, (pp.588- 602). Madrid: Morata.
  • Imbernón Muñoz, F. (2014). Calidad de la enseñanza y formación del profesorado, un cambio necesario. Barcelona: Octaedro.
  • Marcelo García, C. (1994). Formación. En P. De Vicente (Ed.). La Formación del Profesorado para el cambio Educativo, (pp.45-78). Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias. PPU.
  • McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2012). Investigación educativa: una introducción conceptual. Madrid: Pearson.
  • Medina Rivilla, A. (2006). La formación del profesorado en el marco de la sociedad intercultural y de transformación del conocimiento: enfoque de la formación permanente dentro de la sociedad del conocimiento, centrado en la promoción de las comunidades virtuales de aprendizaje. Primeras Noticias. Comunicación y Pedagogía, 212, 71-75.
  • Mesa Sánchez, R. y Laguna González, M. (2011). La investigación docente, una reflexión sobre la práctica y la formación continua. Investigar para enseñar. Textos, 56, 98-111.
  • Montero Mesa, L. (2002). La formación inicial, ¿puerta de entrada al desarrollo profesional? Educar, 30: 69-89.
  • Stenhouse, L. (1993). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.
  • Villar Angulo, L. y Alegre de la Rosa, O. (2004). Manual para la excelencia en la enseñanza superior. Madrid: McGraw Hill.
  • Woods, P. (1998). La escuela por dentro la etnografía en la investigación educativa. Barcelona: Paidós.
  • Zabalza Beraza, M. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea