Adaptación de las Metodologías Activas en la Educación Universitaria en Tiempos de Pandemia

  1. Gómez-Hurtado, Inmaculada
  2. García-Rodríguez, María del Pilar
  3. González Falcón, Inmaculada
  4. Coronel Llamas, José Manuel
Journal:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Year of publication: 2020

Issue Title: Número extraordinario: Consecuencias del Cierre de Escuelas por el Covid-19 en las Desigualdades Educativas

Volume: 9

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.15366/RIEJS2020.9.3.022 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Abstract

The main of the research carried out is to know, analyse and describe the process of adapting active didactic methodologies to the change from face-to-face teaching to online teaching, the attitudes of teachers and their assessments regarding the experience lived during the Covid pandemic. The research methodology has been qualitative, carrying out a multi-case study in four groups of undergraduate and graduate students at the University of Huelva. The subjects and groups were selected intentionally because they were based on active methodologies, and practical strategies and activities to attend to the diversity of the students, thus being based on the principles of social justice. The article raises dilemmas and alternatives for three university teachers in the development of teaching in the face of the supervening pandemic. The results show positive evaluations by the teaching staff, although the difficulties are also analysed. They highlight an increase in their teacher training and an effective evolution in their professional development, in addition to increasing their research work focused on teaching. The active methodologies used in person have been replaced by other teaching strategies and resources that have allowed virtual teaching based on an active and enriching teaching-learning process for all students.

Bibliographic References

  • Ainscow, M. (2009). Local situations for local contexts: The development of more inclusive education systems. En A. Rasmus (Eds.), Den inkluderende skole I et ledelsesperspektiv (pp. 76-98). Frydelund.
  • Alcántara, A. (2020). Educación superior y Covid-19: Una perspectiva comparada. En H. Casanova (Ed.), Educación y pandemia: Una visión académica (pp. 75-82). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
  • Álvárez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: fundamentos y metodología. Paidós.
  • Arnaiz, P., Azorín, C. y García, M. P. (2015). Evaluación de planes de mejora en centros. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(3), 326-346.
  • Arnaiz, P., De Haro, R. y Azorín, C. (2018). Redes de apoyo y colaboración para la mejora de la educación inclusiva. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 29-49. http://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7713
  • Azorín, C. (2017). Redes de colaboración entre escuelas inglesas para la mejora de la inclusión socioeducativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, Número extraordinario, 29-48.
  • Azorín, C. y Muijs, D. (2018). Redes de colaboración en educación. Evidencias recogidas en escuelas de Southampton. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 7-27. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7845
  • Bager, T. (2011). Entrepreneurship education and new venture creation: A comprehensive approach. En K. Hindle. y K. Klyver (Eds.), Handbook of research on new venture creation (pp. 299-315). Edgar Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9780857933065.00024
  • Bezanilla, M. J., Fernández-Nogueira, D., Poblete, M. y Galindo-Domínguez, H. (2019). Methodologies for teaching-learning critical thinking in higher education: The teacher’s view. Thinking Skills and Creativity, 33, 100584. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.100584
  • Bigg, J. (2003). Teaching for quality learning at University. Society for Research into Higher Education and Open University Press.
  • Castaño Garrido, C. (2003). El rol del profesor en la transición de la enseñanza presencial al aprendizaje «on line». Comunicar, 2(1), 49-56. https://doi.org/10.3916/25547
  • Ceballos-Herrera, F. (2009). El informe de investigación con estudio de casos. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2, 413-423.
  • Cebrián, M. (2003). Análisis, prospectiva y descripción de las nuevas competencias que necesitan las instituciones educativas y los profesores para adaptarse a la sociedad de la información. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 20, 73-80.
  • Crisol Moya, E. (2016). Using active methodologies: The students’ view. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 672-677. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.040
  • De Miguel, M. (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: Orientaciones para el profesorado universitario ante el Espacio Europeo de Educación Superior. Alianza.
  • Donmoyer, R. y Galloway, F. (2010). Reconsidering the utility of case study designs for researching school reform in a neo-scientific era: Insights from a multiyear, mixed-methods study. Educational Administration Quarterly, 46(1), 3-30. https://doi.org/10.1177/1094670509353041
  • Elliott, J. y Lukes, D. (2008). Epistemology as ethics in research and policy: The use of case studies. Journal of Philosophy of Education, 42, 87-119. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2008.00629.x
  • Europa Press. (23 de mayo de 2020). Casi 10.000 docentes se forman en nuevas tecnologías durante el confinamiento. La vanguardia. https://www.lavanguardia.com/tecnologia/20200523/481343816554/casi-10000-docentes-se-forman-en-nuevas-tecnologias-durante-el-confinamiento.html
  • Fernández March, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, 35-56.
  • García-Peñalvo, F. J. (12 de mayo de 2020). El sistema universitario ante la Covid-19: Corto, medio y largo plazo. Universídad. https://www.universidadsi.es/sistema-universitario-covid-19/
  • García-Peñalvo, F. J., Abella-García, V., Corell, A. y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la Covid-19. Education in the Knowledge Society, 21, 12-16. https://doi.org/10.14201/eks.23086
  • Gómez-Hurtado, I., García Prieto, F. J. y Delgado-García, M. (2018). Uso de la red social facebook como Herramienta de aprendizaje en estudiantes universitarios: Estudio integrado sobre Percepciones. Perspectiva Educacional, 57(1), 99-119. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.1-art.645
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (27 de marzo de 2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • IESALC-UNESCO. (2020). El coronavirus-19 y la educación superior: Impacto y recomendaciones. UNESCO.
  • Johnson, B. y Christensen, L. (2004). Educational research. Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Pearson.
  • Kane, L. (2007). Educators, learners and active learning methodologies. International Journal of Lifelong Education, 23(3), 275-286. https://doi.org/10.1080/0260/37042000229237
  • Konopka, C. L., Adaime, M. B. y Mosele, P. H. (2015). Active teaching and learning methodologies: Some considerations. Creative Education, 6(14), 1536-1545. https://doi.org/10.4236/ce.2015.614154
  • Ladwig, J. G. (2014). Theoretical notes on the sociological analysis of school reform networks. British Journal of Sociology of Education, 35(3), 371-388. https://doi.org/10.1080/01425692.2013.776931
  • Medina-Moya, J. L. (2014). El proceso de comprensión en el análisis de datos cualitativos en educación. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 39-54. https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.EPCA
  • Misseyanni, A., Papadopoulou, P., Marouli, C. y Lytras, M. D. (2018). Active learning strategies in higher education. Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/9781787144873
  • Moreno-Rodríguez, R. (2020). Reflexiones en torno al impacto del covid-19 sobre la educación universitaria: Aspectos a considerar acerca de los estudiantes con discapacidad. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-6.
  • Muijs, D. (2015). Collaboration and networking among rural schools: Can it work and when? Evidence from England. Peabody Journal of Education, 90(2), 294-305. https://doi.org/10.1080/0161956X.2015.1022386
  • Muijs, D., Ainscow, M., Chapman, C. y West, M. (2011). Networking and collaboration in education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0283-7
  • Paños, J. (2017). Educación emprendedora y metodologías activas para su fomento. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 33-48. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.272221
  • REACU. (2020). Documento marco para la adaptación de la docencia y evaluación en las universidades andaluzas a la situación excepcional provocada por el Covid-19 durante el curso académico 2019/20. https://derecho.uca.es/wp-content/uploads/2020/04/nt_2020_04_03_00_Adaptacion-docencia-y-evaluacion-en-las-universidades-andaluzas.pdf?u
  • Rué, J. (2007). Enseñaren la universidad. Narcea
  • Sila Olgun, O. (2009). Engaging elementary preservice teachers with active learning teaching methodologies. The Teacher Educator, 44(2), 113-125. https://doi.org/10.1080/08878730902721772
  • Silva-Quiroz, J. y Maturana, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación Educativa, 17(73), 117-131.
  • Stake, R. E. (2010). Qualitative research: Studying how things work. The Guilford Press.
  • Ubieto, I., Domingo, M., García, F. J. y Paulo, A. (2008). Practicar con la teoría: Metodologías activas en información y documentación en el marco del espacio europeo de educación superior. Prensas Universitarias de Zaragoza. https://doi.org/10.26754/uz.978-84-92521-36-4
  • UNESCO. (2020). Covid-19: 10 Recommendations to plan distance learning solutions. UNESCO.
  • Walker, W. (2016). Algunas consideraciones para el uso de la metodología cualitativa en investigación social. Foro Educacional, 27, 13-32. https://doi.org/10.29344/07180772.27.795
  • Wiersma, W. (2000). Research methods in education: An introduction. Allyn and Bacon.
  • Yin, R. (2014). Case study research. Design and methods. Sage.
  • Zabalza, M. A. y Zabalza, M. (2010). Planificación de la docencia en la universidad. Narcea.