El libro “Didáctica Matemática Heurística” de Pedro Puig Adam

  1. Astudillo, Maria Teresa González
  2. Valcarce, Myriam Codes
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Ensino em Re-Vista

ISSN: 1983-1730 0104-3757

Year of publication: 2021

Volume: 28

Pages: 1-25

Type: Article

DOI: 10.14393/ER-V28A2021-19 GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Ensino em Re-Vista

Abstract

The “Didáctica Matemática Eurística” is a textbook that shows the great teaching work of Professor Pedro Puig Adam in Sapin, In this document we analyze the lesson from the point of view of the didactics of mathematics. The mathematical content of the lessons corresponds to the Spain baccaulaureate in the mid-20 th century. The analysis allowed us to rediscover the lessons as well as unravel the didactic orientation that, the active role of the students, as well as the knowledge of the limitations of the students and their difficulties. Thus three dimensions of the lessons are shown according to the author: instructive, hermeneutic and historical.

Bibliographic References

  • BJARNADÓTTIR, K. Mathematics education in twentieth century Iceland – Ólafur Daníelsson’s impact. In Bjarnadóttir, K. Furinguetti, F. Prytz, J. Schubring, G. (eds). Dig where you stand, 3. Proceedings of the Third International Conference on the History of Mathematics Education, Uppsala, Sweden: Uppsala University, 2015, p. 65-80.
  • DE BOCK, D.; VANPAEMEL, G. The belgian journal mathematica & paedagogia (1953-1974): A forum for the national and international scene in mathematics education. In Barbin, E. Jankvist U.T. y Kjeldsen T.H. (eds.) Proceedings of the seventh European Summer University, Copenhagen: Aarhus University, 2015, p. 723-734.
  • DÍAS, A. L. Martha Dantas at Center International d’Études Pédagogiques (Sévres, 1953): a contribution for the history of Mathematics Education in Brazil. In Bjarnadóttir, K. Furinghetti, F. Matos J.M. and Schubring G. (eds.) Dig where you Stand, 2. Proceedings of the Second International Conference on the History of Mathematics Education. Caparica: UIED, 2012, p. 141-148.
  • GONZÁLEZ, M. T. Las ideas sobre la educación matemática de Pedro Puig Adam ¿precursoras de la matemática moderna? Quadrante, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 93-108, 2008. Disponível em: https://quadrante.apm.pt/index.php/quadrante/article/view/165.
  • GONZÁLEZ, M. T. Notebooks as a teaching methodology. A glance through the practice of professor Cuesta (1907-1989). Paper presented in the Topic Study Group 35 at the 12th International Congress on Mathematics Education. Soul, Korea: Proceedings, 2012, p. 6946-6955.
  • GONZÁLEZ, M. T. Las historias de vida como metodología para la investigación en historia de la educación matemática. El caso del profesor Cuesta Durati (1907-1989). Revista Sigma, Nariño, v. 11, n. 1, p. 1-9, 2013.
  • GONZÁLEZ, M. T.; CODES, M. Lecciones de Aritmética de Pedro Puig Adam. En CHAQUIAM, M.; ABREU, I.; VALENTE, W. Anais III Congresso Iberoamericano Historia da Educação Matemática, Belem, Brasil, 2016, p. 78-90.
  • PARI, A. Historia de vida y metodología de enseñanza de la matemática de Jaime Alfonso Escalante Gutiérrez. 2011. Tesis (Doctorado del Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales). Universidad de Salamanca, Salamanca, 2011. DOI: http://doi.org/10.14201/gredos.110553.
  • PUIG ADAM, P. Didáctica matemática eurística. Madrid: Instituto de formación del profesorado de enseñanza laboral, 1956.
  • PUIG ADAM, P. Les mathématiques et le concret. Mathematica & Paedagogia, n. 12, p. 62-65, 1957.
  • PUIG ADAM, P. L’aire des polygones au geoplan. Mathematica & Paedagogia, n. 15, p. 44-47, 1958.
  • REY PASTOR, J.; PUIG ADAM, P. Lecciones de Aritmética. Madrid: A. Marzo. Colección Elemental Intuitiva, 1932.
  • REY PASTOR, J.; PUIG ADAM, P. Aritmética y geometría. Madrid: A. Marzo. Colección Elemental Cíclica, 1933.
  • ESPAÑA, Decreto de 29 de agosto de 1934 (Gaceta de Madrid 30 de agosto de 1934). 1934.
  • UTANDE, M. Planes de estudio de enseñanza media. Madrid: MEC, 1964.
  • VALENTE, W. Documentos de professores como fontes para a histórica da educação matemática: O Arquivo Pessoal de Euclides Roxo-APER. Zetetike, v. 12, n. 21, p. 35-56, 2004.
  • VALENTE, W. Osvaldo Sangiorgi e o movimiento da matemática moderna no Brasil. Revista Diálogo Educacional, v. 8, n. 25, p. 583-613, 2008. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v8i25.3724.
  • VALENTE, W. Programas e libros didáticos modernos para o ensino de matemática no Brasil: de Euclides Roxo a Osvaldo Sangiorgi. In MATOS J.M.; VALENTE W. (eds.) A reforma da Matemática Moderna em contextos ibero-americanos, Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2010, p. 77-102.
  • VANPAEMEL, G.; DE BOCK, D.; VERSCHAFFEL, L. Defining modern mathematics: Willy Servais (1913-1979) and mathematical curriculum reform in Belgium. In Bjarnadóttir, K.; FURINGHETTI, F.; MATOS J.M.; SCHUBRING, G. (eds.) Dig where you Stand, 2. Proceedings of the Second International Conference on the History of Mathematics Education. Caparica: UIED, 2012, p. 485-505.