Competencia mediática en docentes universitarios en Colombia

  1. Arenas-Fernández, Arturo 1
  2. Aguaded Gómez, Ignacio 2
  3. Sandoval-Romero, Yamile 3
  1. 1 Corporación Universitaria Americana
    info

    Corporación Universitaria Americana

    Barranquilla, Colombia

    ROR https://ror.org/03pze9w21

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  3. 3 Universidad Autónoma de Occidente
    info

    Universidad Autónoma de Occidente

    Santiago de Cali, Colombia

    ROR https://ror.org/02drkkh02

Journal:
Revista de ciencias sociales

ISSN: 1315-9518

Year of publication: 2021

Volume: 27

Issue: 3

Pages: 272-286

Type: Article

More publications in: Revista de ciencias sociales

Abstract

Having adequate competence to interact with the media is a necessary condition for the full exercise of citizenship in the 21st century, without this competence, people will be less prepared to face the challenges imposed by the current communication ecosystem, therefore which must continue to insist on the need to form active, critical and reflective citizenships. This article presents the results of a study on the level of media competence in a group of teachers from seven university education institutions in five regions of Colombia. The methodology used was quantitative, not experimental, with the application of a questionnaire and the data were subjected to a multiple variance analysis that allowed identifying a medium level of media competence in teachers, with some differences between the dimensions of the competence analyzed. The results indicate that the best evaluated competencies are ideology and values, interaction processes, aesthetics and language. It is concluded that there are significant gaps between teachers, affecting their relationship and interaction with the media and affecting the important role that they can play before their students to exercise a more active role as citizens of the 21st century.

Bibliographic References

  • Aguaded, I., Sandoval-Romero, Y., y Rodríguez-Rosell, M-M. (2016). Media literacy from international organizations in Europe and Latin America. The Journal of Media Literacy, 63(1/2), 10-17.
  • Arenas-Fernández, A. (2010). Comunicación y educación: Un campo para pensar la recepción crítica. En Y. Sandoval y A. Arenas-Fernández, (Eds.), Mirando como miramos: Una propuesta desde la comunicación y la educación para multiplicar miradas (pp.17-37). Universidad Santiago de Cali.
  • Ashley, S., Maksl, A., y Craft, S. (2013). Developing a news media literacy scale. Journalism & Mass Communication Educator, 68(1), 7-21. https://doi.org/10.1177%2F1077695812469802
  • Bernate, J. A., y Vargas, J. A. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(E-2), 141-154. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34119
  • Briceño, M., Correa, S., Valdés, M., y Hadweh, M. (2020). Modelo de gestión educativa para programas en modalidad virtual de aprendizaje. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(2), 286-298. http://dx.doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32442
  • Consejo de la Unión Europea (2020). Conclusiones del Consejo sobre la alfabetización mediática en un mundo en constante transformación (2020/C 193/06). https://bit.ly/2Z32N3N
  • Delgado, G., Gutiérrez, R. A., y Ochoa, C. A. (2020). Competencias en uso de Tecnologías de Información y Comunicación: Estudiantes de postgrados a distancia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(E-2), 314-327. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34130
  • Dezuanni, M. (2016). National educational policy for media literacy education: Media arts in the Australian curriculum. The Journal of Media Literacy, (1/2), 28-33. https://eprints.qut.edu.au/106022/2/106022%28article%29.pdf
  • European Audiovisual Observatory - EAO (2016). Mapping of media literacy practices and actions in EU-28. EAO. https://rm.coe.int/media-literacy-mapping-report-en-final-pdf/1680783500
  • Fedorov, A. V. (2011). Alfabetización mediática en el mundo: Breve repaso histórico. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, (5), 7-23.
  • Ferrés, J., y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Revista Comunicar, XIX(38), 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
  • Fonseca, J., y Bettencourt, H. (2020). Cyber-Citizenship: A challenge of the twenty-first century education. In A. Kavoura, E. Kefallonitis y P. Theodoridis (Eds.), Strategic Innovative Marketing and Tourism. Springer Proceedings in Business and Economics (pp. 467-474). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-36126-6_52
  • García, A., Luke, A. y Seglem, R. (2018). Looking at the next 20 years of multiliteracies: A discussion with Allan Luke. Theory Into Practice, 57(1), 72-78. https://doi.org/10.1080/00405841.2017.1390330
  • García-Valcárcel, A., Casillas, S. y Basilotta, V. M. (2020). Validation of an indicator model (INCODIES) for assessing student digital competence in Basic Education. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 110-125. https://doi.org/10.7821/naer.2020.1.459
  • Garro-Rojas, L. (2020). Alfabetización mediática en América Latina. Revisión de literatura: temas y experiencias. Revista Educación, 44(1), 520-532. https://doi.org/10.15517/REVEDU.V44I1.37708
  • González, E. (2019). La alfabetización mediática e informacional como parte importante del Desarrollo Humano y Educativo. Revista en Ciencias Sociales y Humanidades Apoyadas por Tecnologías, 8(15), 33-40.
  • Hallaq, T. (2016). Evaluating online media literacy in higher education: Validity and reliability of the Digital Online Media Literacy Assessment (DOMLA). Journal of Media Literacy Education, 8(1), 62-84. https://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol8/iss1/5
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill/ Interamericana Editores.
  • Kalantzis, M., Cope, B., y Zapata, G. C. (2020). Las alfabetizaciones múltiples: Teoría y práctica. Ediciones Octaedro.
  • Lee, J., Choi, B. H., Oh, E., Sohn, E. H., y Lee, A. Y. (2016). Treatment of Alzheimer’s disease with repetitive transcranial magnetic stimulation combined with cognitive training: A prospective, randomized, double-blind, placebo-controlled study. Journal of Clinical Neurology, 12(1), 57-64. https://doi.org/10.3988/jcn.2016.12.1.57
  • Lozano-Díaz, A., y Fernández-Prados, J. S. (2019). Hacia una educación para la ciudadanía digital crítica y activa en la universidad. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 18(1), 175-187. https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.1.175
  • Manrique-Grisales, J., Sandoval, Y., y Arenas, A. (2017). Competencia mediática en Colombia: Marcos de referencia para un diagnóstico. Nexus Comunicación, (21), 6-33. https://doi.org/10.25100/nc.v0i21.5904
  • McDougall, J., Brites, M-J., Couto, M-J. y Lucas, C. (2019). Digital literacy, fake news and education. Culture and Education, 31(2), 203-212. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603632
  • Nos Aldás, E., Farné, A., y Al-Najjar, T. (2019). Justicia social, culturas de paz y competencias digitales: Comunicación para una ciudadanía crítica global en la educación superior. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 8(1), 43-62. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.003
  • Ortiz-Colón, A. M., Ortega-Tudela, J. M., y Román, S. (2019). Percepciones del profesorado ante la alfabetización mediática. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXV(1), 11-20.
  • Paredes-Chacín, A. J., Inciarte, A., y Walles-Peñaloza, D. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(3), 98-117. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33236
  • Pirela, J., Paredes, A., Portillo, L., y Caldera, E. (2015). Desarrollo de competencias informativas en la formación general de la Universidad del Zulia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXI(2), 347-360.
  • Sandoval, Y., Manrique, J., Arenas-Fernández, A., Martínez, M., Hernández, M., y Serna, A. (2016). Los jóvenes y la competencia mediática. Editorial Universidad Santiago de Cali.
  • Schirmer, J. M., Mauksch, L. B., Lang, F., Marvel, M. K., Zoppi, K., Epstein, R. M., Brock, D., y Pryzbylski, M. (2005). Assessing communication competence: A review of current tools. Family Medicine, 37(3), 184-192.
  • Scolari, C. A. (2018). Alfabetismo transmedia en la nueva ecología de los medios: Libro blanco. Transmedia Literacy
  • Scolari, C. A., Winocur, R., Pereira, S., y Barreneche, C. (2018). Alfabetismo transmedia. Una introducción. Comunicación y Sociedad, (33), 7-13. http://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/7227
  • Simons, M., Meeus, W., y T’Sas, J. (2017). Measuring media literacy for media education: Development of a questionnaire for teachers’ competencies. Journal of Media Literacy Education, 9(1), 99-115. https://doi.org/10.23860/JMLE-2017-9-1-7
  • Soldatova, G. V. y Rasskazova, E. I. (2014). Assessment of the digital competence in Russian adolescents and parents: Digital competence index. Psychology in Russia, 7(4), 65-74. https://doi.org/10.11621/pir.2014.0406
  • Stordy, P. (2015). Taxonomy of literacies. Journal of Documentation, 71(3), 456-476. https://doi.org/10.1108/JD-10-2013-0128
  • Varguillas, C. S., y Bravo, P. C. (2020). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(1), 219-232. http://dx.doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31321
  • Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K. y Cheung, C. K. (2011). Alfabetización mediática e informacional: Curriculum para profesores. UNESCO Publishing. http://www.unesco.org/new/es/communication-and-information/resources/publications-and-communication-materials/publications/full-list/media-and-information-literacy-curriculum-for-teachers/