The Effect of Teammates Support on Player’s Free-Throws Effectiveness

  1. Pedro Sáenz- López Buñuel 1
  2. Celestina Vizcaíno Domínguez
  3. Miguel Ángel Gómez Ruano 2
  4. José Antonio Rebollo González 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universidad Politécnica de Madrid
    info

    Universidad Politécnica de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03n6nwv02

Revista:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Año de publicación: 2021

Volumen: 30

Número: 2

Páginas: 81-86

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista de psicología del deporte

Resumen

Free-throw is the only isolated and stable situation in basketball where psychological aspects can be isolated during the competition. The aim of the current study is to analyze the effectiveness of free-throws according to the number of teammates who supported (i.e., showed affection) the shooter before throwing. The study sample included 319 free-throws of men's and women's semi-finals and finals of the Spanish Under-16 and Under-14 Championship. The results showed significant differences when receiving affection in the free-throws after a foul. The significant variables are the shooter’s free-throws percentage during the game and in the first free-throw. This finding leads the author to suggest that coaches should dedicate enough time to practice the free-throw as an individual task in the training sessions, as well as encouraging teammates’ cohesion and affection when the shooter is performing a free-throw.

Referencias bibliográficas

  • Alarcón, F., Urefia, N., & Cardenas, D. (2017). La fatiga mental deteriora el rendimiento en el tiro libre en baloncesto. Revista de Psicologia del Deporte, 26(1), 33-36.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdle: Erlbaum. Conner, BE (1988). The Box in the Barn. Columbus: Highlights for ....
  • Coll, D. G.-C., Murcia, J. A. M., & Gimeno, E. M. C. (2010). El estado de flow en la practica fisico-deportiva. Paper presented at the Motivacion en la actividad fisica y el deporte.
  • Collado-Mateo, D., Villafaina, S., Fernandez-Gonzalez, E., Gozalo, M., Fuentes, J., & Gusi, N. (2019). Efectos de la tarea dual sobre el tiro libre en baloncesto. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Fisica y el Deporte, 8(2), 68-78.
  • Ferrer Maldonado, L. (2013). Procedimiento de identificaciOn de las emociones positivas adecuadas para revertir el distres asociado a los tiros libres en baloncesto. Revista iberoamericana de Psicologia del Ejercicio y el Deporte.
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics: sage.
  • García-Tormo, J. V., Manzano, D. P., Jimenez, A. V., & Rabago, J. C. M. (2015). Incidencia de los tiros libres en partidos de baloncesto profesional. E-Balonmano. com: Revista de Ciencias del Deporte, 11(1), 73-82.
  • Gutiérrez, C. L., & Torres, M. J. (2013). El tiro libre en baloncesto: aciertos en cada minuto de juego. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Fisica y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 13(50), 307-327.
  • Ibáñez, S., Garcia, J., Feu, S., Parejo, I., & Caiiadas, M. (2009). La eficacia del lanzamiento a canasta en la NBA: Analisis multifactorial.(Shot efficacy in the NBA: A multifactorial analysis). Cultura, Ciencia y deporte, 4(10), 39-47.
  • Leo Marcos, F. M., Garcia Calvo, T., Parejo, I., Sanchez-Miguel, P. A., & Sanchez-Oliva, D. (2010). InteracciOn de la cohesion en la eficacia percibida, las expectativas de exito y el rendimiento en equipos de baloncesto. Revista de Psicologia del Deporte, 19(1), 0089-0102.
  • Maglott, J. C., Chiasson, D., & Shull, P. B. (2019). Influence of skill level on predicting the success of one's own basketball free throws. PloS one, 14(3), e0214074.
  • Maher, R., Marchant, D., Morris, T., & Fazel, F. (2020). Managing pressure at the free-throw line: Perceptions of elite basketball players. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 18(4), 420-436.
  • Martinez, J., & Martinez, L. (2013). TYPOLOGY OF GAMES AND PERFORMANCE FACTORS IN BASKETBALL. REVISTA INTERNACIONAL DE MEDICINA Y CIENCIAS DE LA ACTIVIDAD FISICA Y DEL DEPORTE, 13(49), 131-148.
  • Martínez-Santos, R., Martinez-Gutierrez, E., & Mujika-Garcia, M. (2017). Logica temporal del tiro libre en ACB. Revista de Psicologia del Deporte, 26(3), 0101-0107.
  • Moradi, J. (2020). Benefits of a guided motor-mental preperformance routine on learning the basketball free throw. Perceptual and Motor Skills, 127(1), 248-262.
  • Oñoro Asenjo, M. A., Gomez Ruano, M. A., Jimenez Saiz, S. L., & Lorenzo Calvo, A. (2015). Analisis del drop en baloncesto a traves del estudio de los tiros libres.
  • Oñoro Asenjo, M. A., Jimenez Saiz, S. L., & Lorenzo Calvo, A. (2017). Choking under pressure en los tiros libres de la Liga ACB.
  • Ortega, E. C. (2005). D., Puigcerver, C. y Mendez, JJ (2005). Propuestas practicas para el entrenamiento del tiro libre en etapas de formacion, elaboradas a partir del analisis de la competicion. Cuadernos de Psicologia del Deporte, 2(1-2), 197-217.
  • Rodríguez, A., & Saez, G. (2009). Analisis de los efectos de la concentracion en el tiro libre en baloncesto. Cuadernos de Psicologia del Deporte, 9, 80-80.
  • Ruano, M. A. G., & Calvo, A. L. (2007). Analisis discriminante de las estadisticas de juego entre bases, aleros y pivots en baloncesto masculino. Apunts Educacion Fisica y Deportes(87), 86-92.
  • Toro, E. 0., Calvo, A. L., & Ruano, M. A. G. (2006). Importacia del lanzamiento de tiros libres: diferencias entre equipos ganadores y perdedores. RED: Revista de entrenamiento deportivo= Journal of Sports Training, 20(3), 5-9.
  • Tran, C. M., & Silverberg, L. M. (2008). Optimal release conditions for the free throw in men's basketball. Journal of Sports Sciences, 26(11), 1147-1155.
  • Vast, R., Young, R., & Thomas, P. R. (2011). Emotion and automaticity: Impact of positive and negative emotions on novice and experienced performance of a sensorimotor skill. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 9(3), 227-237.