Los medios audiovisuales como difusores del patrimonio geológico-minero en los museos y centros de interpretación

  1. Daniel Ponce Guardiola
  2. Emilio Manuel Romero Macías
Revista:
Gestión turística

ISSN: 0717-1811

Ano de publicación: 2012

Número: 17

Páxinas: 9-22

Tipo: Artigo

DOI: 10.4206/GEST.TUR.2012.N17-01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Gestión turística

Resumo

The use of New Technologies of Information and Communication and the use of such networks using web 2.0 applications open up a vast range of possibilities for the dissemination and projection of geological and mining in the current information society, thus creating new models of presentation and accessibility to museums and science communication. Today, audiovisual media, based on the incorporation of the audio image in its static or mobile mode, are creating a new social and technological revolution in which society is increasingly involved, and it, on the other hand, tries to adapt to new management and integration systems, in order to expand them to teaching and learning needs. With this work we try to describe how the interpretive centers and geologicalmining museums through the instructional video as the best option within the extensive audiovisual world, can create new teaching-learning scenarios to encourage dissemination of mineralogical heritage, transcending the physical and temporal limitations that frames the traditional museum, facilitating its use through different perspectives, levels and dimensions on information on the science of minerals.

Referencias bibliográficas

  • Adell, J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 7.
  • Bartolomé, A. (2003). Vídeo digital. Comunicar, 21; 39-47.
  • Bosco, J. (1995). Schooling and Learning in an Information Society, en U.S. Congress, Oficce of Technology Assesment, Education and Technology: Future Versions, OTA-BP-HER-169. Washington DC: Government Printing Office.
  • Cebrian, M. (2005). Vídeo y educación (I): Los vídeos educativos versus vídeos didácticos, en CEBRIAN, M. (Coord.). Tecnología de la información y comunicación para la formación de docentes. Madrid: Pirámide; 83-91.
  • García Areito, L. (2009). ¿Por qué va ganando la educación a distancia? Madrid: UNED.
  • Gargallo, G. y Suárez, J. (2003). La integración de las nuevas tecnologías en los centros. Una aproximación multivariada. Madrid: MEC CIDE.
  • Harnad, S. (1991). Post-Guttemberg Galaxy: The Fourth Revolution in the Means of production of Knowledge. En The Public-Access Computer System Review, 2(1); 39-53.
  • Joyanes, L. (1997). Cibersociedad, los retos sociales ante un nuevo mundo digital. Madrid, McGraw-Hill.
  • Levinson, P. (1990). Computer Conferencing in the Context of the Evolutions of Media, en HARASIM, L.M.: Online Education. Perspectives on a New Environment. New York: Praeger Press; 3-14.
  • López Rodríguez, F. (Dir.) (2006). Las tecnologías de la información y de la comunicación en la escuela. Barcelona: Editorial Laboratorio Educativo. Museo Virtual de Mineralogía.
  • Ponce, D. (2010). Nuevos entornos didácticos: integración de las TICs en los centros de interpretación y museos geológico-minero, en ROMERO, E.M. (Coord.) Patrimonio Geológico y Minero: Una apuesta por el desarrollo local sostenible. Huelva: Servicio de Publicaciones, Universidad de Huelva; 957-961.
  • Winn, W. (1993). A conceptual basis for educational applications of virtual reality. Washington: Human Interface Technology Laboratory