Moodle y Facebook como herramientas virtuales didácticas de mediación de aprendizajesopinión de profesores y alumnos universitarios

  1. Manuel Delgado García 1
  2. Francisco Javier García Prieto 2
  3. Inmaculada Gómez Hurtado 2
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2018

Volume: 29

Issue: 3

Pages: 807-827

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.53968 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Metrics

Cited by

  • Scopus Cited by: 10 (24-01-2024)
  • Dialnet Métricas Cited by: 9 (18-02-2024)
  • Web of Science Cited by: 7 (19-10-2023)
  • Dimensions Cited by: 8 (22-12-2023)

SCImago Journal Rank

  • Year 2018
  • SJR Journal Impact: 0.569
  • Best Quartile: Q2
  • Area: Education Quartile: Q2 Rank in area: 359/1600

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2018
  • Journal Impact: 0.920
  • Field: EDUCACIÓN Quartile: C1 Rank in field: 19/241

CIRC

  • Social Sciences: B

Scopus CiteScore

  • Year 2018
  • CiteScore of the Journal : 1.0
  • Area: Education Percentile: 44

Journal Citation Indicator (JCI)

  • Year 2018
  • Journal Citation Indicator (JCI): 0.47
  • Best Quartile: Q3
  • Area: EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH Quartile: Q3 Rank in area: 446/717

Dimensions

(Data updated as of 22-12-2023)
  • Total citations: 8
  • Recent citations (2 years): 3
  • Field Citation Ratio (FCR): 3.98

Abstract

Introduction of tools as virtual platforms or social network to the university means a new construction of learning-teaching process. This research analyzes the educational and didactic utility of Moodle platform and Facebook to identify its potentialities and controversies. It is presented a descriptive and interpretative study which combines qualitative and quantitative design, in order to know the opinion of the professors and students in degrees in the Faculty of Educational Sciences of the University of Huelva (Spain). The results stress the importance of the previous training, the positive assessment of its didactic use, the increase of the collaboration due to its accessibility. In conclusion, the information we collected shows the relevance of using these tools in student learning and as the need for a change in both as much educational structures and teaching training in order to improve the quality of the teaching.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Adell, J. (2007). Wikis En Educación. En J. Cabero Y J. Barroso (Eds.), Posibilidades De La Teleformación En El Espacio Europeo De Educación Superior (Pp. 323-333). Granada: Editorial Octaedro Andalucía,
  • Alonso, S. Y Alonso, M.M. (2014). Las Redes Sociales En Las Universidades Españolas. Vivat Academia, 17(126), 54-62. Recuperado De Http://Www.Vivatacademia.Net/Index.Php/Vivat/Article/Download/553/78
  • Álvarez, G. Y López, M. (2013). Análisis Del Uso De Facebook En El Ámbito Universitario Desde La Perspectiva Del Aprendizaje Colaborativo A Través De La Computadora. Edutec, 43. Recuperado El 14 De Febrero De 2016, De Http://Edutec.Rediris.Es/Revelec2/Revelec43/Analisis_Facebook_Ambito_Universitario_Aprendizaje_Colaborativo.Html
  • Ballesteros, C., Cabero, J., Llorente, M.C. Y Morales, J.A. (2010). Usos Del E-Learning En Las Universidades Andaluzas: Estado De La Situación Y Análisis De Buenas Prácticas. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 37, 7-18.
  • Becerra, M.T. Y Martín, F. (2015). Visión De Las Plataformas Virtuales De Enseñanza Y Las Redes Sociales Por Los Usuarios Estudiantes Universitarios. Un Estudio Descriptivo. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 47, 223-230.
  • Betts, K., Kramer, R. Y Gaines, L. (2011). Online Faculty And Adjuncts: Strategies For Meeting Current And Future Demands Of Online Education Through Online Human Touch Training And Support. International Journal Of Online Pedagogy And Course Design, 1(4), 20-38.
  • Budiman, A. (2008). Virtual Online Communities: A Study Of Internet Based Community Interactions. Unpublished Doctoral Dissertation. Scripps College Of Communication Of Ohio University, Ohio.
  • Busón, C. (2013). La Importancia De La Formación De Los Nativos E Inmigrantes En Entornos Digitales En La Era De La Conectividad. Commons: Revista De Comunicación Y Ciudadanía Digital, 2(2), 129-152.
  • Cabero, J. Y Marín, V. (2014). Posibilidades Educativas De Las Redes Sociales Y El Trabajo En Grupo. Percepciones De Los Alumnos Universitarios. Comunicar, 42(21), 165-172. Doi: Http://Dx.Doi.Org/10.3916/C42-2014-16
  • Caldeiro, M.C. Y Aguaded, J.I. (2015). "«Estoy Aprendiendo, No Me Molestes» La Competencia Mediática Como Forma De Expresión Crítica De Nativos E Inmigrantes Digitales". Redes. Revista Hispana Para El Análisis De Redes Sociales, 12, 27-45.
  • Cañada, M. D. (2012). Enfoque Docente De La Enseñanza Y El Aprendizaje De Los Profesores Universitarios Y Usos Educativos De Las Tic. Revista De Educación, 359, 388-412. Doi 10.4438/1988-592x-Re-2011-359-099
  • Castro, P. J. Y González-Palta, I. N. (2016). Percepción De Estudiantes De Psicología Sobre El Uso De Facebook Para Desarrollar Pensamiento Crítico. Formación Universitaria, 9(1), 45-56. Doi Https://Dx.Doi.Org/10.4067/S0718-50062016000100006
  • De Haro, J.J. (2010). Redes Sociales Para La Educación. Madrid: Anaya.
  • Espuny, C., González, J., Lleixà, M. Y Gisbert, M. (2011). Actitudes Y Expectativas Del Uso Educativo De Las Redes Sociales En Los Alumnos Universitarios. Revista De Universidad Y Sociedad Del Conocimiento (Rusc), 8(1), 171-185. Recuperado De Http://Rusc.Uoc.Edu/Ojs/Index.Php/Rusc/Article/View/V8n1-Espuny-Gonzalez-Lleixa-Gisbert/V8n1-Espuny-Gonzalez-Lleixa-Gisbert
  • Fariña, E., González, C.S. Y Area, M. (2013). ¿Qué Uso Hacen De Las Aulas Virtuales Los Docentes Universitarios? Red. Revista De Educación A Distancia, 35, 1-13. Recuperado De Http://Www.Um.Es/Ead/Red/35
  • Flores, O. Y Del Arco, I. (2013). Nativos Digitales, Inmigrantes Digitales: Rompiendo Mitos. Un Estudio Sobre El Dominio De Las Tic En Profesorado Y Estudiantado De La Universidad De Lleida. Bordón. Revista De Pedagogía, 65(2), 59-74.
  • Galeano, E. (2006). Enseñanza Y Aprendizaje Universitario En Entornos Virtuales. En G. Bautista, F. Borges Y A. Forés (Coords.). Didáctica Universitaria En Entornos Virtuales De Enseñanza-Aprendizaje (21-32). Madrid: Ediciones Nancea.
  • Gómez, M., Roses, S. Y Farias, P. (2012). El Uso Académico De Las Redes Sociales En Universitarios. Comunicar, 38(19), 131-138. Doi: Http://Dx.Doi.Org/10.3916/C38-2012-03-04
  • Gray, K. Y Carter, M. (2012). “If Many Were Involved”: University Student Self-Interest And Engagement In A Social Bookmarking Activity. International Journal Of Online Pedagogy And Course Design, 2(4), 20-31.
  • Igartua, J.J. Y Rodríguez-De-Dios, I. (2016). Correlatos Motivacionales Del Uso Y La Satisfacción Con Facebook En Jóvenes Españoles. Cuadernos.Info, 38, 107-119. Doi: 10.7764/Cdi.38.848
  • Infante, A. Y Aguaded, J.I. (2012). Las Redes Sociales Como Herramientas Educativas. En Y. Sandoval, A. Arenas, E. López, J. Cabero Y J.I. Aguaded (Coords.). Las Tecnologías De La Información En Contextos Educativos: Nuevos Escenarios De Aprendizaje (163-176). Santiago De Cali: Universidad Santiago De Cali.
  • Interactive Adversating Bureau (2008). Libro Blanco De Iab. La Comunicación En Los Medios Sociales. Madrid: Edipo.
  • Kim, Y., Sohn, D. Y Choi, S. M. (2011). Cultural Difference In Motivations For Using Social Network Sites: A Comparative Study Of American And Korean College Students. Computers In Human Behavior, 27(1), 365-372. Doi: Http://Doi.Org/10.1016/J.Chb.2010.08.015
  • López, J.M., Romero, E. Y Ropero, E. (2010). Utilización De Moodle Para El Desarrollo Y Evaluación De Competencias En Los Alumnos. Formación Universitaria, 3(3), 45-52. Doi: Https://Dx.Doi.Org/10.4067/S0718-50062010000300006
  • Marín, V., Ramírez, A. Y Sampedro, B. (2011). Moodle Y Estudiantes Universitarios. Dos Nuevas Realidades Del Eees. Profesorado. Revista De Curriculum Y Formación Del Profesorado, 15(1), 109-120. Recuperado De Http://Hdl.Handle.Net/10481/15362
  • Meléndez Tamayo, C.F. (2013). Plataformas Virtuales Como Recurso Para La Enseñanza En La Universidad: Análisis, Evaluación Y Propuesta De Integración De Moodle Con Herramientas De La Web 2.0. Tesis Doctoral. Universidad Complutense De Madrid. Recuperado De Http://Eprints.Sim.Ucm.Es/20466/
  • Meso, K., Pérez, J.A. Y Mendiguren, T. (2011). La Implementación De Las Redes Sociales En La Enseñanza Superior Universitaria Tejuelo, 12, 137-155.
  • Moorman, J. Y Bowker, A. (2011). The University Facebook Experience: The Role Of Social Networking On The Quality Of Interpersonal Relationships. American Association Of Behavioral And Social Sciences Journal,15, 1-23. Recuperado De Https://Www.Researchgate.Net/Publication/267856845_The_University_Facebook_Experience_The_Role_Of_Social_Networking_On_The_Quality_Of_Interpersonal_Relationship
  • Nadkarni, A. Y Hofmann, S. G. (2012). Why Do People Use Facebook?. Personality And Individual Differences, 52(3), 243-249. Doi: Http://Doi.Org/10.1016/J.Paid.2011.11.007
  • Ontsi (2011). Las Redes Sociales En Internet. Recuperado El 21 De Febrero De 2016, De Http://Www.Ontsi.Red.Es/Ontsi/Sites/Default/Files/Redes_Sociales-Documento_0.Pdf
  • Padilla, A., Águila, A.R. Y Garrido, A. (2015). Empleo De Moodle En Los Procesos De Enseñanza-Aprendizaje De Dirección De Empresas: Nuevo Perfil Del Estudiante En El Eees. Educación Xx1, 18(1), 125-146.
  • Paniagua, F.J. Y Gómez, B.J. (2012). Hacia La Comunicación 2.0. El Uso De Las Redes Sociales Por Parte De Las Universidades Españolas. Icono 14(3), 346-364. Doi: 10.7195/Ri14.V10i3.473
  • Prendes, Mª.P., Gutiérrez, I. Y Castañeda, L. (2015). Perfiles De Uso De Redes Sociales: Estudio Descriptivo Con Alumnado De La Universidad De Murcia. Revista Complutense De Educación, 26 Núm. Especial, 175-195. Recuperado De Http://Dx.Doi.Org/10.5209/Rev_Rced.2015.V26.46439
  • Reina, J., Fernández, I. Y Noguer, A. (2012). El Uso De Las Redes Sociales En Las Universidades Andaluzas: El Caso De Facebook Y Twitter. Revista Internacional De Relaciones Públicas, 4(2), 123-144. Recuperado De Http://Hdl.Handle.Net/10630/5225
  • Romero, J.J., Sola, T. Y Trujillo, J.M. (2015). Posibilidades Didácticas De Las Herramientas Moodle Para Producción De Cursos Y Materiales Educativos. Digital Education Review, 28. Recuperado De Http://Revistes.Ub.Edu/Index.Php/Der/Article/View/14092
  • Sánchez, J., Sánchez, P. Y Ramos, F.J. (2012). Usos Pedagógicos De Moodle En La Docencia Universitaria Desde La Perspectiva De Los Estudiantes. Revista Iberoamericana De Educación, 60, 15-38.
  • Serrat, N. (2015). Metodologías Participativas Y Facebook En El Ámbito Universitario. Innoeduca. International Journal Of Technology And Educational Innovation, 1(1), 25-32. Doi: Http://Dx.Doi.Org/10.20548/Innoeduca.2015.V1i1.104
  • Shaw, A. M., Timpano K.R., Tran, T. B. Y Joormann, J. (2015). Correlates Of Facebook Usage Patterns: The Relationship Between Passive Facebook Use, Social Anxiety Symptoms, And Brooding. Computers In Human Behavior, 48, 575-580. Doi: Http://Dx.Doi.Org/10.1016/J.Chb.2015.02.003
  • Siemens, G. Y Weller, M. (2011). El Impacto De Las Redes Sociales En La Enseñanza Y El Aprendizaje. Revista De Universidad Y Sociedad Del Conocimiento (Rusc), 8(1), 157-163. Recuperado De Http://Rusc.Uoc.Edu/Ojs/Index.Php/Rusc/Article/View/V8n1-Siemens-Weller/V8n1-Siemens-Weller
  • Silva, J. (2011). Diseño Y Moderación De Entornos Virtuales De Aprendizaje (Eva). Barcelona: Uoc.
  • Tapscott, D. Y Williams, A. D. (2010) .Wikinomics. How Mass Collaboration Changes Everythings, Portfolio. Canada: Penguin Group.
  • Túñez, M. Y Sixto, J. (2012). Las Redes Sociales Como Entorno Docente: Análisis Del Uso De Facebook En La Docencia Universitaria. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 41, 77-92. Recuperado De Http://Www.Redalyc.Org/Articulo.Oa?Id=36828247006
  • Wodzicki, K., Schwämmlein, E. Y Moskaliuk, J. (2012). “Actually, I Wanted To Learn”: Study-Related Knowledge Exchange On Social Networking Sites. Internet And Higher Education, 15, 9–14. Doi: Http://Dx.Doi.Org/10.1016/J.Iheduc.2011.05.008