Necesidades psicológicas, motivación e intención de ser físicamente activo del alumnado de educación física

  1. Fernández-Espínola, C. 1
  2. Jorquera-Jordán, J. 3
  3. Paramio-Pérez, G. 2
  4. Almagro, B.J. 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  3. 3 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2021

Issue Title: Septiembre-Diciembre

Volume: 13

Issue: 3

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

The objective of the research was to analysis the motivation, the satisfaction of the psychological needs and the intention of being physically active of 351 Physical Education students in Compulsory Secondary Education and first grade of Post- Compulsory Secondary Education. A questionnaire was used the Basic Psychological Needs Measurement Scale, the Perceived Locus of Causality Scale in Physical Education and the Measure of the Intentionality to be Physically Active. The results of the correlation analysis showed the relationships between the satisfaction of the basic psychological needs, the different types of motivation and the intention to be physically active in line with the theory of self-determination. The analysis based on gender and the practice of sport and physical activity showed a more self-determined motivation, greater satisfaction of psychological needs and a greater intention to be physically active associated with men and the practice of sports or physical activity. The results are discussed underlining the importance of satisfaction basic psychological needs such as the achievement of a more self-determined motivation and a greater intention to be physically active.

Funding information

La realización de este trabajo fue posible gracias al apoyo del Grupo de Educación, Motricidad e Investigación onubense (HUM643) de la Universidad de Huelva y al Proyecto de Investigación titulado: En busca del bienestar y rendimiento académico a través de la motivación y las emociones en el aula. Entidad Financiadora: Programa Operativo FEDER Andalucía 2014-2020 (proyectos I+D+i). Código: UHU1259909. Referencia PID2019-106918GB-I00

Funders

Bibliographic References

  • Abarca-Sos, A., Zaragoza, J., Generelo, E., y Julián, J. A. (2010). Comportamientos sedentarios y patrones de actividad física en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 40, 410-427.
  • Aspano, M. I., Lobato. S., Leyton. M., y Jiménez. R. (2015). La motivación y los estilos de vida saludables en adolescentes pacenses en función del género. En Ruiz-Juan, F., Sánchez, J., Sánchez, M., y Castro, J., Libro de actas del XI Congreso internacional sobre la enseñanza de la Educación Física y el deporte escolar. (pp. 39-46). Cádiz: Altorendimiento.com
  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J. A., y Martínez-Molina, M. (2013). Apoyo a la autonomía en Educación Física: antecedentes, diseño, metodología y análisis de la relación con la motivación en estudiantes adolescentes. Retos, 24, 46-49.
  • Bollen, K., y Long, J. S. (1993). Testing structural equation models. New-bury Park, CA: Sage.
  • Cantera‐Garde, M. A., y Devís‐Devís, J. (2000). Physical activity levels of secondary school Spanish adolescents. European Journal of Physical Education, 5, 28-44.
  • Carazo-Vargas, P., y Moncada-Jiménez, J. (2015). A meta-analysis on the effects of exercise training on the VO2 max in children and adolescents. Retos, 27, 184-187.
  • Castillo, I., y Moncada, J. (2012). El efecto de la frecuencia de participación en un programa de ejercicios contra resistencia sobre la estima y la satisfacción corporal de mujeres universitarias costarricenses. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 5(2), 195-212.
  • Cox, A., y Williams L. (2008). The roles of perceived teacher support, motivational climate, and psychological need satisfaction in students’ physical education motivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30, 222-239.
  • Deci, E. L., y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behaviour. New York: Plenum. Recuperado de https://bit.ly/2vlXVr0
  • Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
  • ENSE (2017). Encuesta Nacional de Salud de España 2017. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de https://bit.ly/3bAey21
  • Erturan-Ilker, G., Yu, C., Alemdaroğlu, U., Köklü, Y. (2018). Basic psychological needs and self- determined motivation in PE to predict health-related fitness level. Journal of Sport and Health Research. 10(1), 91-100.
  • Fernández-Espínola, C., Almagro, B. J, TamayoFajardo, J. A., y Sáenz-López, P. (2020). Complementing the Self-Determination Theory with the Need for Novelty: Motivation and Intention to Be Physically Active in Physical Education Students. Frontiers in Psychology, 11, 1535. doi: 10.3389 / fpsyg.2020.01535
  • Fernández-Ozcorta, E. J., Almagro, B. J., y Sáenz-López, P. (2017). Motivación, inteligencia emocional y actividad física en universitarios. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva.
  • Ferriz, R., González-Cutre, D., Sicilia, Á., y Hagger, M. S. (2016). Predicting healthy and unhealthy behaviors through physical education: A self-determination theory-based longitudinal approach. Scandinavian Journal of Medicine &. Science in Sports, 26, 579-592. doi:10.1111/sms.12470.
  • Franco, E., Coterón, J., Gómez, V., Brito, J., y Martínez, H. A. (2017). Influencia de la motivación y del flow disposicional sobre la intención de realizar actividad físico-deportiva en adolescentes de cuatro países. Retos, 31, 46-51.
  • Gomes, L. P., Tadeu, M., Cordeiro, W., Stabelini, A., Chacón-Araya, Y., y de Campos, W. (2015). Aerobic power in prepubescent children with different levels of physical activity. Retos, 27, 203-205.
  • Gómez, A., Hernández, J., Martínez, I., y Gámez, S., (2014). Necesidades Psicológicas Básicas en Educación Física según el género y el ciclo educativo del estudiante durante la escolaridad obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 159-167.
  • González-Cutre, D. (2017a). Estrategias didácticas y motivacionales en las clases de Educación Física desde la teoría de la autodeterminación. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 8, 44-62. doi: 10.33776/remo.v0i8.3268
  • González-Cutre, D. (2017b). ¿Qué papel juega la satisfacción de la necesidad de novedad en la motivación humana y cuál es su aplicación al ámbito de la actividad física y el deporte? eMotion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 9, 1-2. doi: 10.33776/remo.v0i9.3284
  • González-Cutre, D., Romero-Elías, M., JiménezLoaisa, A., Beltrán-Carrillo, V. J., y Hagger, M. S. (2020). Testing the need for novelty as a candidate need in basic psychological needs theory. Motivation and Emotion, 44, 295–314. doi: 10.1007 / s11031-019-09812-7
  • González-Cutre, D., y Sicilia, Á. (2019). The importance of novelty satisfaction for multiple positive outcomes in physical education. European Physical Education Review, 25, 859- 875. doi: 10.1177/1356336X18783980
  • González-Cutre, D., Sicilia, Á., Sierra, A. C., Ferriz, R., y Hagger, M. S. (2016). Understanding the need for novelty from the perspective of selfdetermination theory. Personality and Individual Differences, 102, 159-169.
  • González, J., y Portolés, A. (2014). Actividad física extraescolar: relaciones con la motivación educativa, rendimiento académico y conductas asociadas a la salud. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 9(1), 51-56.
  • Goudas, M., Biddle, S. J. H., y Fox, K. (1994). Perceived locus of causality, goal orientations and perceived competence in school physical education classes. British Journal of Educational Psychology, 64, 453-463.
  • Granero-Gallegos, A., y Gómez-López, M. (2020). La motivación y la inteligencia emocional en secundaria. Diferencias por género. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental andEducational Psychology., 1(1), 101-110.
  • Grao-Cruces, A., Fernández-Martínez, A.,TevaVillén, M. R., y Nuviala, A. (2017). Autoconcepto físico e intencionalidad para ser físicamente activo en los participantes del programa Escuelas. Journal of Sport and Health Research. 9(1), 15-26.
  • Hagger, M. S., y Chatzisarantis, N. L. D. (2012). Transferring motivation from educational to extramural contexts: A review of the transcontextual model. European Journal of Psychology of Education, 27, 195-212.
  • Hein, V., Müür, M., y Koka, A. (2004). Intention to be physically active after school graduation and its relationship to three types of intrinsic motivation. European Physical Education Review, 10(1), 5-19.
  • Jiménez-Castuera, R., Cervelló-Gimeno, E., García-Calvo, T., Santos-Rosa, F. J., e IglesiasGallego, D. (2007). Estudio de las relaciones entre motivación, práctica deportiva extraescolar y hábitos alimenticios y de descanso en estudiantes de Educación Física. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(2), 385-401.
  • Koestner, R., Losier, G. F., Vallerand, R. J., y mCarducci, D. (1996). Identified and introjected forms of political internalization: Extending selfdetermination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1025-1036.
  • Leyton-Román, M., Núñez, J. L., y JiménezCastuera, R. (2020). The Importance of mSupporting Student Autonomy in Physical Education Classes to Improve Intention to Be Physically Active. Sustainability, 12(10), 4251. doi: 10.3390/su12104251
  • Martínez-Baena, A. C., Chillón, P., MartínMatillas, M., Pérez López, I., Castillo, R., Zapatera, B., ... y Tercedor, P. (2012). Motivos de abandono y no práctica de actividad físicodeportiva en adolescentes españoles: estudio Avena. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 45-54.
  • Méndez-Giménez, A., Cecchini, J. A., Fernández-Río, J., y González, C. (2012). Autodeterminación y metas sociales: un modelo estructural para comprender la intención de práctica, el esfuerzo y el aburrimiento en educación física. Aula Abierta, 40, 51-62.
  • Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., y Cecchini-Estrada, J. A. (2013). Climas motivacionales, necesidades, motivación y resultados en Educación Física. Aula Abierta, 41(1), 63-72.
  • Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., y Cecchini, J. A. (2013). Papel importante del alumnado, necesidades psicológicas básicas, regulaciones motivacionales y autoconcepto físico en Educación Física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 71-82.
  • Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social (2017). Encuesta Nacional de Salud de España 2017. Recuperado de https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/encuestaNacional/encuesta2017.htm
  • Moreno-Murcia, J. A., Cervelló, E., Montero, C., Vera, J. A., y García, T. (2012). Metas sociales, necesidades psicológicas básicas y motivación intrínseca como predictores de la percepción del esfuerzo en las clases de Educación Física. Revista de Psicología del Deporte, 21 (2), 215-221.
  • Moreno, J. A., González-Cutre, D., Chillón, M., y Parra, N. (2008). Adaptación a la educación física de la escala de las necesidades psicológicas básicas en el ejercicio. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 295-303.
  • Moreno, J. A., González-Cutre, D., y Chillón, M. (2009). Preliminary validation in Spanish of a scale designed to measure motivation in physical education classes: The Perceived Locus of Causality (PLOC) Scale. The Spanish Journal of Psychology, 12, 327-337.
  • Moreno, J. A., Moreno, R., y Cervelló, E. (2007). El autoconcepto físico como predictor de la intención de ser físicamente activo. Psicología y Salud, 17, 261-267.
  • Moreno, J. A., y Martínez, A. (2006). Importancia de la Teoría de la Autodeterminación en la práctica físico-deportiva: Fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2).
  • Moreno, J. A., Zomeño, T., Marín, L. M., Cervelló, E., y Ruiz, L. M. (2009). Variables motivacionales relacionadas con la práctica deportiva extraescolar en estudiantes adolescentes de educación física. Apunts. Educación Física y Deporte, 95, 38-43.
  • Ntoumanis, N. (2001). A self-determination approach to the under-standing of motivation in physical education. British Journal of Educational Psychology, 71, 225-242.
  • Ntoumanis, N. (2005). A prospective study of participation in optional school physical education using a self-determination theory framework. Journal of Educational Psychology, 97, 444-453.
  • Oviedo, G., Sánchez, J., Castro, R., Calvo, M., Sevilla, J. C., Iglesias, A., y Guerra, M. (2013). Niveles de actividad física en población adolescente: estudio de caso. Retos, 23, 43-47.
  • Pulido, J. J., Sánchez-Oliva, D., Amado, D., González-Ponce, I., y Sánchez-Miguel, P.A. (2014). Influence of motivational processes on enjoyment, boredom and intention to persist in young sportspersons. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 36(3), 135-149.
  • Robles, J., Giménez, F., y Abad, M. (2010). Motivos que llevan a los profesores de Educación Física a elegir los contenidos deportivos en la E.S.O. Retos, 18, 5-8.
  • Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2000). Selfdetermination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
  • Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2017). Selfdetermination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: Guilford Press.
  • Ryan, R. M., and Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 101860. doi: 10.1016/j.cedpsych.2020. 101860
  • Sánchez-Oliva, D., Leo, F. M., Sánchez-Miguel, P. A., Amado, D., y García-Calvo, T. (2013). Desarrollo de un modelo causal para explicar los comportamientos positivos en las clases de Educación Física. Revista Acción Motriz, 10, 48-58.
  • Standage, M., Duda, J. L., y Ntoumanis, N. (2003). A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from selfdetermination and achievement goal theories to predict physical activity intentions. Journal of Educational Psychology, 95, 97-110.
  • Taylor, I. M., Ntoumanis, N., Standage, M., y Spray, C. M. (2010). Motivational predictors of physical education students’ effort, exercise intentions, and leisure-time physical activity: a multilevel linear growth analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 32, 99-120.
  • Trigueros-Ramos, R., Navarro-Gómez, N., Aguilar-Parra, J.M., y León-Estrada, I. (2019). Influencia del docente de Educación Física sobre la confianza, diversión, la motivación y la intención de ser físicamente activo en la adolescencia. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(1), 222-232.
  • Vallerand, R. J. (1997). Toward a Hierarchical Model of Intrinsic and Extrinsic Motivation. En M. P. Zanna (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (vol. 29, pp. 271-360). Nueva York: Academic Press.
  • Vasconcellos, D., Parker, PD, Hilland, T., Cinelli, R., Owen, KB, Kapsal, N., Lee, J., Antczak, D., Ntoumanis, N., Ryan, RM y Lonsdale, C. (2019). Teoría de la autodeterminación aplicada a la educación física: una revisión sistemática y metaanálisis. Revista de Psicología Educativa. Publicación anticipada en línea. https://doi.org/10.1037/edu0000420
  • Vlachopoulos, S. P., y Michailidou, S. (2006). Development and initial validation of a measure of autonomy, competence, and relatedness in exercise: The Basic Psychological Needs in Exercise Scale. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 10(3), 179-201.