La educación en clave audiovisual y multipantalla

  1. Ignacio Aguaded 1
  2. Miguel-Angel Ortiz-Sobrino 2
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Year of publication: 2022

Issue Title: La educación en clave audiovisual y multipantalla

Volume: 25

Issue: 1

Pages: 31-39

Type: Article

DOI: 10.5944/RIED.25.1.31454 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Abstract

The educational potential of audiovisual media has been the object of study, especially since the birth of television in the middle of the last century. Researchers have noticed the convenience of its use as an educational tool, given its ability to facilitate students’ understanding of educational content through the images, sounds and graphics that they incorporate as language. For many years the focus of research on this topic was on conventional social media: cinema, radio and, above all, television. However, the definitive implementation of ICTs in educational processes, the emergence of the so-called multiscreen society and the new content distribution platforms have created a new media framework where traditional media are losing prominence in favor of new devices. mobile phones, the social web and social media. This new scenario has led to a substantial change in teaching methodologies and a profound transformation of the role of teachers and students. The prominence of educational audiovisual content, its formats adapted for mobile devices and the consolidation of the web as a formal or non-formal learning system are realities that have been reinforced by the COVID-19 pandemic. This monograph incorporates the perspectives of various researchers on the educational possibilities of sound, video and image in the current digital framework.

Bibliographic References

  • Aguaded, I., y Contin, S. (2002). Jóvenes, aulas y medios de comunicación. La Crujía.
  • Aguaded, I., y Tirado, R. (2010). Ordenadores en los pupitres: Informática y telemática en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los centros TIC de Andalucía. Pixel-Bit, 36, 5-28.
  • Aguaded, I., Marín-Gutiérrez, I., y Díaz-Pareja, E. (2015). La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 18(2), 275-298. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13407
  • Cabero, J. (2007). La televisión educativa: aspectos a contemplar para su integración curricular. Anales de la Universidad Metropolitana, 7(1).
  • García-Marín, D., y Aparici, R. (2020). Voces domesticadas y falsa participación: Anatomía de la interacción en el podcasting transmedia. Comunicar, 63, 97-107. https://doi.org/10.3916/C63-2020-09
  • García-Martín, J., y García-Martín, S. (2021). Uso de herramientas digitales para la docencia en España durante la pandemia por COVID-19. Revista Española de Educación Comparada, 38 (extra 2021), 151-173.
  • Hidalgo Navarrete, J. y Aliaga Zegarra, S. E. (2020). Análisis de las estrategias didácticas para el diseño, selección, producción, utilización y validación de recursos educativos audiovisuales interactivos en una institución educativa. estudio inicial. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID). 23 (feb. 2020), 79–98. https://doi.org/10.17561/10.17561/reid.n23.5.
  • Jiménez-Morales, M., Montaña, M., y Medina -Bravo. P. (2020). Uso infantil de dispositivos móviles: Influencia del nivel socioeducativo materno. Comunicar, 64, https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.27816
  • Marta-Lazo, C., Ortiz-Sobrino, M. A., Gómez-Patiño, M., y González, J.C. (2020). COVID-19 y medios de comunicación: Voces para un análisis crítico. Sindéresis.
  • Ortega-Mohedano, F., y Pinto-Hernández, F. (2021). Predicción del bienestar sobre el uso de pantallas inteligentes de los niños. Comunicar, 66, 119-128. https://doi.org/10.3916/C66-2021-10
  • Ortiz-Sobrino, M. Ángel, Marta-Lazo, C, y Contreras-Pulido, P. (2021). Competencias profesionales para la gestión de emisoras universitarias en España. Cuadernos.Info, 48, 189-214. https://doi.org/10.7764/cdi.48.27667
  • Peralta-Ferreyra, I. (2005). El televisor: la pantalla estrella. Comunicar, 25, 1, 193-195. https://doi.org/10.3916/C25-2005-026
  • Prendes-Espinosa, M. P., y Cerdán-Cartagena, F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 35-53. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28415
  • Vital-Rumebe, G., Ontiveros-Moreno; Guerra-Rojas, C., y Gutiérrez-Rocha, A. (2021). Videolearning: aprendizaje y educación a través de medios audiovisuales, desde una perspectiva histórica y contemporánea. Revista Panamericana de Pedagogía, 32, 216-227.