Patrimonios controversiales y educación ciudadana a través del museo en Educación Infantil

  1. Arroyo Mora, Elisa 1
  2. Cuenca López, José María 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revista:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Any de publicació: 2021

Títol de l'exemplar: “Emergencias del patrimonio” formación clave de futuro = “Heritage emergencies” key training for the future

Volum: 35

Número: 96

Pàgines: 109-128

Tipus: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V96I35.3.91433 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

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Resum

Heritage education is configured in Early Childhood Education stage as the ideal framework to develop educational experiences that integrate the controversial heritage from the museum to promote knowledge and valuation of environment and to promote early forms of critical thinking. Therefore, this work aims to describe the hall of archaeology in the Museum of Huelva and infer its didactic role for teaching controversial heritage and to recommend several teaching activities for Early Childhood Education. To investigate heritage elements in the museum and the way they are presented, we have made a qualitative analysis using the technique of systematic observation of contexts, using as an instrument a system of categories that allows us to classify the data obtained in a progression hypothesis from a simple perspective of heritage education to the desirable one. As first results, we have found that the Museum of Huelva presents this heritage from an academic approach and it has passive resources and activities, thus it is necessary to design teaching units in which museum can be an educational resource and a place where it can be generated debates and interaction.

Informació de finançament

Agradecimientos Esta publicaci?n es parte del proyecto de I+D+i ?Patrimonios controversiales para la formaci?n ecosocial de la ciudadan?a. Una investigaci?n de educaci?n patrimonial en la ense?anza reglada (EPITEC2)?, referencia PID2020-116662GB-100, financiado por MCIN/AEI/10.13039/501100011033 y se enmarca en el Centro de Investigaci?n en Pensamiento Contempor?neo e Innovaci?n para el Desarrollo Social (COIDESO) de la Universidad de Huelva y en la RED-14: Red de Investigaci?n en Ense?anza de las Ciencias Sociales, referencia RED2018/102336/T, financiada por MCIN/AEI/10.13039/501100011033.

Finançadors

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