Deporte e inclusión social en personas con trastorno mental grave (TMG)

  1. Diego Galán Casado 1
  2. Bruno García Tardón 2
  3. Joaquina Castillo Algarra
  1. 1 Universidad Camilo José Cela; Facultad de Educación de la UCJC
  2. 2 Universidad Camilo José Cela; Facultad de Educación de la
Journal:
Psychology, Society & Education

ISSN: 1989-709X 2171-2085

Year of publication: 2020

Volume: 12

Issue: 1

Pages: 71-83

Type: Article

DOI: 10.25115/PSYE.V0I0.2343 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Psychology, Society & Education

Abstract

People with Severe Mental Disorder (SMD) may have unhealthy lifestyles (Huizing et al., 2011), which negatively impacts their physical health and the disease itself. Knowing that regular physical exercise improves both physical health and emotional state and personal well-being (Mullor et al., 2017), we plan to investigate the consequences of a sports program in people with SMD. To this aim, we selected a league called Ligasame, focused on people with SMD integrated in different psychosocial rehabilitation resources of the Network of Attention to People with Mental Illness of the Community of Madrid and Family Associations, as it is a consolidated experience that integrates 15 football teams. The aim of this work is to find out what consequences this football programme has on the people with SMD who participate in it, through the perception of 26 professionals from Ligasame who work for the associations or resources integrated in it. In this research, with an emerging qualitative design (Hernández, Fernández y Baptista, 2006), 26 open-ended questionnaires were analyzed, designed ad-hoc for the study, aimed at these professionals. The results obtained show that a sports programme for people with SMD improves their physical condition, favours their social relationships, improves their self-esteem, reduces their levels of stress and anxiety and strengthens transversal aspects such as the use of new technologies or gender equality. It also helps to reduce the stigma suffered by these people, both socially and at a personal and family level.

Bibliographic References

  • Acero González, A.R., Cano-Prous, A., y Canga, A. (2016). Experiencias de la familia que convive con la enfermedad mental grave: un estudio cualitativo en navarra. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 39(2), 203-212.
  • AEDIR. (2014). AEDIR. Memoria de actividades 2014. Extraído el 31 de Enero de 2019 desde http://www.aedir.es/descargas/category/8-memorias_anuales.html
  • Ben-Zeev, D., Frounfelker, R., Morris, S.B., y Corrigan, P.W. (2012). Predictors of Self-Stigma in Schizophrenia: New Insights Using Mobile Technologies. Journal of Dual Diagnosis, 8(4), 305-314.
  • Ceballos, I., y Casanovas, R. (2017). La función y el valor del deporte en AVIFES. Educació Social. Revista dìntervenció Socioeducativa, 65, 124-140.
  • Galán Casado, D., García-Tardón, B., y Castillo-Algarra, J. (2018). Voluntariado, actividad física y enfermedad mental. Una experiencia desde Ligasame. En Llopis Goig, R. y Sola Espinosa, I. (Comps.). Integración social y deporte. Investigación y estudio de casos (pp. 47-55). Valencia: Nau LLibres.
  • García-Pérez, O., Peña-Calvo, J.V., y Torío-López, S. (2016). Atención socioeducativa y trastorno mental severo: la vivienda como base de intervención. Convergencia, 23(72), 171-197.
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
  • Holley J., Crone D., Tyson P., y Lovell G. (2011). The effects of physical activity on psychological well-being for those with schizophrenia: a systematic review. British Journal of Clinical Psychology, 50(1), 84-105.
  • Huizing E., Padilla Obrero L., Fernández Portes L., Jimeno Luque V., Zurita Márquez I., Muñoz Bellerín J., y de la Fuente, R. (2011). Promoción de la salud en personas con trastorno mental grave: análisis de situación y recomendaciones sobre alimentación equilibrada y actividad física. Sevilla. Consejería de Salud.
  • IMSERSO. (2007). Modelo de centro de rehabilitación psicosocial. Madrid: Ministerios de Educación, Política Social y Deporte.
  • Insportproject (2018). Insport +. Promoting social inclusion of persons with mental disabilities through sport. Extraído el 20 de Febrero de 2019 desde http://insportproject.eu/project1/
  • Ley 14/1986, de 25 de abril, General de Sanidad.
  • López-Pardo, A. (2014). Deporte en personas con trastornos mentales graves: buenas prácticas en Europa. En Cangas, A.J. Gallego, J. y Navarro, N (Coords). Libro de actas del II Congreso nacional de sensibilización al estigma social en salud mental y III Congreso Internacional de Actividad Física y Deporte Adaptado. Vol I. Estigma, Deporte y Salud Mental (pp. 1-11). Granada: Alborán Editores.
  • Magliano, L., Read, J., Patalano, M., Sagliocchi, A., Oliviero, N., D’Ambrosio, D., Campitiello, F., Guizzaro, L., y Cerrato, F. (2012). Contrarrestar el estigma hacia las personas con esquizofrenia en el ámbito sanitario: una experiencia piloto en una muestra de estudiantes italianos de medicina. Psychology, Society & Education, 4, 169-181.
  • Martínez de Haro, V. (1986). Un programa de Educación Física para pacientes psiquiátricos agudos. Apunts Educació Física, 3, 37-43.
  • Mullor, D., Gallego, J., Cangas, A.J., Aguilar-Parra, J.M., Valenzuela, L., Mateu, J.M., y López-Pardo, A. (2017). Efectividad de un programa de actividad física en personas con trastorno mental grave. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(67), 507-521.
  • Muñoz López, M, Panadero Herrero, S., Rodríguez González, A., y Pérez Santos, E. (2009). Evaluación de la Atención a las Personas con Enfermedad Mental Grave y Persistente: la Experiencia de Madrid. Clínica y Salud, 20(1), 44-55.
  • Ochoa, S., Martínez, F., Ribas, M., García-Franco, M., López, E., Villellas, R., Arenas, O., Álvarez, I., Cunyat, C., Vilamal, S., Autonell, J., Lobo, E., y Haro, J.M. (2011). Estudio cualitativo sobre la autopercepción del estigma social en personas con esquizofrenia. Revista Asociación Española Neuropsiquiatría, 31, 477-489.
  • Sobrino, T., y Rodríguez, A. (2008). Intervención social en personas con enfermedad mental grave y crónica. Madrid: Síntesis.
  • Soundy, A., Roskell,C., Stubbs, B., Probst, M., y Vancampfort, D. (2015). Investigating the benefits of sport participation for individuals with schizophrenia: A systematic review. Psychiatria Danubina, 27(1), 2-13.
  • Ussher, M., Stanbury, L., Cheeseman, V., y Faulkner, G. (2007). Physical Activity Preferences and Perceived Barriers to Activity Among Persons With Severe Mental Illness in the United Kingdom Services. Arlington, 58, 405.
  • Villegas, I., López, J., Martínez A.B., Luque A., & Villegas J.A. (2004). Actividad física en la enfermedad mental. Revista Digital, 76. Extraído el 25 de 2019 desde http://www.efdeportes.com/
  • Zaninotto, L., Qian J., Sun Y., Bassi G., Solmi M., y Salcuni S. (2018). Gender, Personality Traits and Experience With Psychiatric Patients as Predictors of Stigma in Italian Psychology Students. Frontiers in Public Health, 6(362), 1-10