Influence of Coach’s Anger on Team’s Performance in Basketball

  1. Víctor Hugo Duque Ramos
  2. Álvaro Correa Martín 1
  3. Miguel Ángel Gómez Ruano 2
  4. Pedro Sáenz-López Buñuel
  1. 1 Universidad de Huelva, Spain
  2. 2 Universidad Politécnica de Madrid, Spain
Revista:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Año de publicación: 2021

Volumen: 30

Número: 3

Páginas: 37-44

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista de psicología del deporte

Resumen

Coaches exert a significant influence on team enviroment as well as on the collective performance in team sports. Based on these premises, this study aims to analyze the effects of the coaches’ anger on the basketball teams’ performance in youth players. The study sample was composed by 24 basketball matches of the semifinals and finals of the Spanish Championship of Autonomous Teams for Under-16 (U16) and under-14 (U14) male and female players during the years 2019 and 2020. Every game was video observed using an ad hoc observational instrument. A total of n=544 anger events from the coaches of all 32 teams were analysed. The results showed a higher frequency of anger in the U14 category, in female players, in teams that were losing and when the result was close. Most anger actions seem to have a negative or neutral effect on team’s performance. It is particularly negative when it is focused on the referee, who is the main cause and object of the anger. When coaches showed low intensity anger, they obtained slight improvements. The results suggest that coaches need to manage and control their emotions according to the game context.

Referencias bibliográficas

  • Arens, A. K., & Morin, A. J. (2016). Relations between teachers' emotional exhaustion and students' educational outcomes. Journal of Educational Psychology, 108(6), 800.
  • Bisquerra, A. (2007). EducaciOn emocional y bienestar, Barcelona. Praxis.
  • Bisquerra, R. (2018). Universo de emociones. Valencia: PalauGea comunicaciOn.
  • Buceta, J. M. (2004). Estrategias psicologicas para entrenadores de deportistas jovenes: Libreria-Editorial Dykinson.
  • Builuel, P. S.-L., Ramos, V. H. D., Torres, B. J. A., & Garcia, C. C. (2020). BALONCESTO Y EMOCIONES: UNA REVISION SISTEMATICA [Basketball and Emotions: A systematic review]. E-Balonmano. corn: Revista de Ciencias del Deporte, 16(1), 73-84.
  • Cordoba, E. P. (2008). Palabras e imagenes positivas en la respuesta de ansiedad en deportistas de competicion. Cuadernos de Psicologia del Deporte, 8(1), 31-46.
  • Damasio, A. R. (2001). El error de Descartes. Barcelona: Critica.
  • Ferrer Maldonado, L. (2013). Procedimiento de identificacion de las emociones positivas adecuadas para revertir el distres asociado a los tiros libres en baloncesto. Revista iberoamericana de Psicologla del Ejercicio y el Deporte.
  • Fredrickson, B. L., & Joiner, T. (2002). Positive emotions trigger upward spirals toward emotional well-being. Psychological science, 13(2), 172-175.
  • Frenzel, A. C., Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Durksen, T. L., Becker-Kurz, B., & Klassen, R. M. (2016). Measuring teachers' enjoyment, anger, and anxiety: The Teacher Emotions Scales (TES). Contemporary Educational Psychology, 46, 148-163.
  • Goleman, D. (1996). Emotional intelligence. Why it can matter more than IQ. Learning, 24(6), 49-50.
  • Gomez, M.-A., Toro, E. 0., & Furley, P. (2016). The influence of unsportsmanlike fouls on basketball teams' performance according to context-related variables. International journal of sports physiology and performance, 11(5), 664-670.
  • Isen, A. M., & Means, B. (1983). The influence of positive affect on decision-making strategy. Social cognition, 2(1), 18-31.
  • Lavega i Burgues, P., March Llanes, J., & Filella Guiu, G. (2013). Juegos deportivos y emociones. Propiedades psicometricas de la escala GES para ser aplicada en la EducaciOn Fisica y el Deporte. Revista de investigaciOn educativa, 2013, vol. 31, /Am. 1, p. 151-165.
  • Mercadet-Portillo, 0. E., & Inufio-Diaz, R. (2015). INTELIGENCIA EMOCIONAL Y EL ENFADO EN EL BALONCESTO. Revista cientifica especializada en Ciencias de la Cultura Fisica y del Deporte, 12(26), 111-122.
  • Mora Teruel, F. (2013). i Que es una emocion? ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 189(759), 10.3989/arbor. 2013.3759 n1003.
  • Oliva Mendoza, F. J., & Calleja Bello, N. (2010). Medición de la ira en el deporte de combate: validación del STAXI-2 en deportistas mexicanos. Liberabit, 16(1), 51-59.
  • Oñoro Asenjo, M. A., Jimenez Saiz, S. L., & Lorenzo Calvo, A. (2017). Choking under pressure en los tiros libres de la Liga ACB.
  • Oriol Granado, X., Gomila Andreu, M., & Filella Guiu, G. (2014). Regulacion emocional de los resultados adversos en competicion: estrategias funcionales en deportes colectivos. Cuadernos de Psicologia del Deporte, 14(1), 63-72.
  • Petkanopoulou, A. (2016). Los efectos emocionales del poder social. Universidad de Granada.
  • Saenz-LOpez, P. (2020). Educar Emocionando (Vol. 29). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva.
  • Vazquez, A. V., & Gayo, A. A. (2000). Dimensiones de la figura del entrenador profesional en los deportes de equipo. Apunts. Educacion pica y deportes, 4(62), 58-66.