Competencias digitales en el Currículo de PeriodismoAnálisis de caso de una universidad Centroamericana

  1. Agudelo González, Luz Elena 1
  2. Marta-Lazo, Carmen
  3. Aguaded, Ignacio
  1. 1 Universidad Autónoma de Occidente
    info

    Universidad Autónoma de Occidente

    Santiago de Cali, Colombia

    ROR https://ror.org/02drkkh02

Revue:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Année de publication: 2022

Número: 155

Type: Article

DOI: 10.15178/VA.2022.155.E1393 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Vivat Academia

Résumé

This case analysis is a study proposal on digital competences in the journalist training curriculum, a model proposed from the intersection of Ferrés and Piscitelli's proposal on the dimensions of Media Competence and DigComp developed by the European Commission. The object of study was the Bachelor of Social Communication at the José Simeón Cañas del Salvador Central American University due to its tradition of studies in journalism and its curricular adjustment in 2019 proposing a double presence and assuming the virtual before the pandemic. As a method, content analysis was used from the dimensions of digital competences in their study plan. The results show that there is no deepening of the concept of competence is equivalent to skill and there is no description of what is understood as image and digital competence, limited spaces where students can generate elements of assessment and criticism of the use of the fourth screens , no topics were found that address content related to copyright, collective intelligence and especially Internet security as forms of protection of identity and personal information on the web and social networks, abuses and / or dependencies created by technology and personal care about the abuse of technologies.

Références bibliographiques

  • Antón-Bravo, A. y Serrano Tellería, A. (2021). Innovación en la docencia del periodismo a través de la ciencia de datos. European Public & Social Innovation Review, 6(1), 70-84. http://78.47.86.236/esir/article/view/150
  • Comisión Europea (2020). Digital Education action Plan 2021-2027. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=SWD:2020:209:FIN&rid=3
  • Crusafón, C. (2012). El EEES en los estudios de periodismo: análisis de caso en la Universidad Autónoma de Barcelona. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 117E, 1226-1238. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1226-1238
  • Diario Oficial de la Unión Europea. (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. https://bit.ly/2JTJLDr
  • Díaz-Barriga, Á. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Iberoamericana de Educación Superior, II(5), 3-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299123992001
  • Esteve, F. M., Gisbert, M. y Lázaro, J. L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿Cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva Educacional, 55(2). https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.412
  • Fernández-Márquez, E., Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E., & Sirignano, F. (2020). La competencia digital del alumnado universitario de diferentes universidades europeas. Espacios, 41(13), 1-15. https://www.revistaespacios.com/a20v41n13/20411315.html
  • Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
  • Ilomäki, L., Paavola, S. y Lakkala, M. (2016) Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research. Educ Inf Technol, 655-679. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4
  • López-Meneses, E. y Vázquez-Cano, E. (2013). WEB 2.0 Tools for social Educator training in Higher Education. International Journal of Research in Social Sciences, 3(2), 1-13.
  • Marín-Sanchiz, C. y González-Esteban, J. (2021). Análisis de la formación universitaria en periodismo freelance: la perspectiva de los profesionales españoles. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 569-578. https://doi.org/10.5209/esmp.70532
  • Marta-Lazo, C. (2018). El marco teórico de la alfabetización mediática: orígenes, fundamentos y evolución conceptual. En Fuente-Cobo, Carmen; García-Galera, María-del-Carmen; Camilli-Trujillo, Celia-Rosa (eds.). La educación mediática en España. (pp. 47-54) Universitas Editorial.
  • Marta-Lazo, C., Grandío Pérez, M. del M., & Gabelas Barroso, J. A. (2014). La educación mediática en las titulaciones de Educación y Comunicación de las universidades españolas. Análisis de los recursos recomendados en las guías docentes. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 126, 63-78. https://doi.org/10.15178/va.2014.126.63-78
  • Martínez-Bravo, M. C., Sádaba-Chalezquer, C. y Serrano-Puche, J. (2021). Meta-marco de la alfabetización digital: análisis comparado de marcos de competencias del Siglo XXI. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 76-110. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1508
  • Napal, M., Peñalva-Vélez, A. y Mendióroz, A. (2018). Development of digital competence in secondary education teachers’ training. Education Sciences, 8, 104. https://doi.org/10.3390/educsci8030104
  • Ordóñez-Olmedo, E., Vázquez-Cano, E., Arias-Sánchez, S., & López-Meneses, E. (2021). Las Competencias en el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en el alumnado universitario. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 60, 153-167. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74860
  • Organización de las Naciones Unidas [ONU] (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre. https://unctad.org/meetings/es/SessionalDocuments/ares70d1_es.pdf
  • Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A. y Fandos-Igado, M. (2016). Digital skills in the Z Generation: Key questions for a curricular introduction in primary school. Comunicar, 49(24), 71-79. https://doi.org/10.3916/c49-2016-07
  • Pérez-Rodríguez, A. y Delgado-Ponce, Á. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, 39, 25-34. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02
  • Ramos, G., Chiva, I. y Gómez, Ma. B. (2017). Las competencias básicas en la nueva generación de estudiantes universitarios: Una experiencia de Innovación. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), 37–55. https://doi.org/10.4995/redu.2017.5909
  • Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigComp Edu. Ideas. https://ideas.repec.org/p/ipt/iptwpa/jrc107466.html
  • Rodríguez-Sánchez, M. y Revilla-Rodríguez, P. (2016). Las competencias generales y transversales del Grado en Logopedia desde la perspectiva del alumno. Educatio Siglo XXI, 34(1), 113-136. https://doi.org/10.6018/j/253241
  • Romero, M., y Patiño, A. (2018). Usos pedagógicos de las TIC: del consumo a la co-creación participativa. Revista Referencia Pedagógica, 6(1), 2-15. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/137
  • Serrano, T. A., Biedermann, A. M. y Santolaya, S. J. (2016). Perfil, objetivos, competencias y expectativas de futuro profesional de los estudiantes del Grado en Ingeniería en Diseño Industrial y Desarrollo de Producto de la Universidad de Zaragoza. Revista de Docencia Universitaria, 14(1), 69-96. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5908
  • Soep, E. (2012). Generación y recreación de contenidos digitales por los jóvenes: implicaciones para la alfabetización mediática. Comunicar, 38(19), 93-100. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-10
  • Tejedor Calvo, S., & Cervi, L. (2017). Análisis de los estudios de Periodismo y Comunicación en las principales universidades del mundo. Competencias, objetivos y asignaturas. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1626-1647. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1238
  • Unión Europea (2018). DigComp: The European Digital Competence Framework. https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework
  • Universidad Centroamericana José Simeón Cañas-UCA (2019). Plan de Estudios de la Licenciatura en Comunicación y Periodismo. https://uca.edu.sv/carrera/licenciatura-en-comunicacion-social/
  • Van-Deursen, A. y Van-Dijk, J. (2011). Internet skills and the digital divide. New Media and Society, 13(6). https://doi.org/10.1177/1461444810386774
  • Vázquez-Cano, E. (2015). El Reto de la formación docente para el uso de dispositivos digitales móviles en la Educación Superior. Perspectiva Educacional, 54(1), 149-162. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.54-Iss.1-Art.236
  • Vázquez-Cano, E., Gómez-Galán, J., Infante-Moro, A. y López-Meneses, E. (2020). Incidence of a NonSustainability Use of Technology on Students’ Reading Performance in Pisa. Sustainability, 12(2), 749. https://doi.org/10.3390/su12020749