Introducción histórica a la docencia de la Documentación en los estudios de Periodismo

  1. Rubén Domínguez-Delgado 1
  2. Francisco-Javier Muñoz-García 2
  3. María-Ángeles López-Hernández 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Ibersid: revista de sistemas de información y documentación = journal of information and documentation systems

ISSN: 1888-0967

Year of publication: 2021

Volume: 15

Issue: 2

Pages: 57-65

Type: Article

DOI: 10.54886/IBERSID.V15I2.4772 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

More publications in: Ibersid: revista de sistemas de información y documentación = journal of information and documentation systems

Abstract

A historical journey of almost a century is made through the studies of Journalism in Spain, since the creation of the first journalism school, that of the news-paper El Debate, in 1926, tothecurrent Bachelor ́s Degrees in Journalism which are taught in Spanish public universities for the academic year 2020-2021, in order to analyze the level of presence and importance of Library and Information Science (LIS) on these studies, given the lack of a similar work that brings together this entire historical spectrum of almost a century. Regarding the university stage, which began in 1971 and in whose analysis lies the main contribution of this work, there have been moments, mainly in the last decade of the twentieth century and in the first years of the twenty-first, followed by a progressive and still in force period of decline, especially since the end of the first decade of the current century, after the adaptation of university studies to the European Higher Education Area, which has generally brought with it a reduction in the number of subjects linked to LIS of-fered in Journalism studies and of hours of training in said discipline, especially of a basic and mandatory na-ture. Nowadays, considerable differences are ob-served at the national level among the offers of LIS subjects within the Bachelor ́s Degree in Journalism, these courses oscillating between three and one, with disparity in terms of their number of training hours, their nature and the year in which they are programmed.

Bibliographic References

  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA) (2007). Libro blanco de los Títulos de Grado en Ciencias de la Comunicación. ANECA. https://n9.cl/62qxq (2021-02-24).
  • Baranda del Campo, C. (2012). La barrera entre el periodista y el documentalista. // Documentación De Las Ciencias De La Información. 35 (Diciembre 2012) 101-118.
  • Baranda del Campo, C. (2014). El espacio común entre dos disciplinas: Periodismo y Documentación. Cuadernos De Documentación Multimedia. 25 (Diciembre 2014) 2-17.
  • Barrera, Carlos (2002). Notas para una historia del Instituto de Periodismo de la Universidad de Navarra. // Communication & Society. 15:1 (2002) 7-38.
  • Barrera, Carlos; Vaz, Aires (2003). The Spanish Case: A Recent Academic Tradition. // Frohlich, R.; Holtz-Bacha, C. Journalism Education in Europe and North America: An International Comparison. Cresskill, NJ: Hampton Press.
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (1967). 106 (4 de mayo) 5821-5822. https://n9.cl/u7pkb (2020-12-09).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (1970). 187 (6 de agosto) 12525-12546. https://n9.cl/9zte (2020-12-10).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (1971). 220 (14 de septiembre) 14944-14945. https://n9.cl/lfwba (2020-12-10).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (1975). 252 (21 de octubre) 22122-22123. https://n9.cl/q6ztr (2020-12-11).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (1983). 10 (12 de enero) 777. https://n9.cl/zaizj (2020-12-15).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (1989). 202 (24 de agosto) 27296-27298. https://n9.cl/p4eix (2020-12-16).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (1990). 26 (30 de enero) 2910-2912. https://n9.cl/2jit9 (2020-12-17).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (1991). 243 (10 de octubre) 32902-32904. https://n9.cl/hde0 (2021-01-17).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (1993). 265 (5 de noviembre) 31281-31289. https://n9.cl/qrps (2020-12-18).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (1995). Suplemento 239 (6 de octubre) 3-15. https://n9.cl/4542c (2020-12-20).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (1996). 244 (9 de octubre) 30276-30289. https://n9.cl/ey19l (2020-12-21).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (2000a). 215 (7 de septiembre) 31239-31247. https://n9.cl/kaje5 (2021-01-12).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (2000b). 246 (13 de octubre) 35166-35177. https://n9.cl/ejni5 (2021-01-18).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (2002). 169 (16 de julio) 26033-26048. https://n9.cl/1afk6 (2021-01-20).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (2003a). 27 (31 de enero) 4265-4272. https://n9.cl/jvt0u (2021-01-23).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (2003b). 281 (24 de noviembre) 41599-41604. https://n9.cl/litfg (2021-01-25).
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (2005). 119 (19 de mayo) 16957-16962. https://n9.cl/bj9pq (2021-02-07)
  • Boletín Oficial del Estado (BOE) (2007). 260 (30 de octubre) 44037-44048. https://n9.cl/uwary (2021-02-13).
  • Cantavella, Juan (2017). La Escuela de Periodismo de El Debate. Madrid: CEU y Ediciones APM.
  • Gordón Pérez, Mercedes (1991). La Enseñanza del Periodismo en el Mundo Occidental. Estudio Histórico y Comparado de tres Escuelas. Madrid: Editorial de la Universidad Complutense. Colección Tesis Doctorales. Nº 387/91.
  • Graña González, Manuel (1930). La Escuela de Periodismo: programas y métodos. Madrid: Compañía Ibero-Americana de Publicaciones.
  • López Yepes, José (1978). Teoría de la Documentación. Pamplona: Eunsa.
  • López Yepes, José (1981). El estudio de la Documentación. Madrid: Tecnos.
  • López Yepes, José; Ros García, Juan (1993). ¿Qué es Documentación? Teoría e historia del concepto en España. Madrid: Síntesis.
  • López Yepes, J. (2002). La Documentación en la empresa informativa. Notas para el estudio de sus fundamentos. // Cuadernos De Documentación Multimedia. 12 (Julio 2002).
  • Marcos Recio, Juan Carlos; Concha Edo (2015). Análisis de la nueva perspectiva de la documentación periodística en los medios de comunicación españoles. // Revista General de Información y Documentación. 25:2 (Diciembre 2015) 389-423.
  • Meléndez-Malavé, Natalia; Hirschfeld-Suárez, Rocío (2016). Situación de los centros de documentación en los medios escritos andaluces. // El profesional de la información. 25:4 (Julio-Agosto 2016) 606-615.
  • Real, Elena (2012). Los estudios de periodismo en España, competencias y destrezas. // Marta Lazo, C.; Agustín Lacruz, M.C. y Ubieto Artur, M.I. (coord.). Competencias interdisciplinares para la comunicación y la información en la sociedad digital. Icono 14 editorial. 115-144.
  • Rojas González, X. (2015). La formación del documentalista y archivista en documentación audiovisual en Costa Rica. // Cuadernos De Documentación Multimedia. 26 (Noviembre 2015) 97-112.
  • Ronco López, María Milagros (2001). Aportaciones a la historia de la Facultad de Ciencias de la Información en la Universidad del País Vasco. La asignatura Documentación. // Cuadernos de Documentación Multimedia. 10 (2001) 749-755.
  • Sánchez-García, Pilar (2016). Los efectos de la primera fase del EEES en la enseñanza del periodismo en España: mayor especialización y formación práctica. // Communication & Society. 29:1 (2016) 125-143.
  • Tapia López, Alicia (1995). Antecedentes de la documentación periodística en España. // Documentación de las Ciencias de la Información. 18 (Enero 1995) 233-244.
  • Tapia López, Alicia (2001). Las primeras enseñanzas de documentación en periodismo. // Documentación de las Ciencias de la Información. 24 (Enero 2001) 231-251.
  • Vigil y Vázquez, Manuel (1987). El periodismo enseñado. De la Escuela de “El Debate” a Ciencias de la Información. Barcelona: Mitre.