Discurso de odio en la prensa digitalalfabetización mediática en alumnado de Secundaria

  1. Zorrilla Luque, José Luis 1
  2. García Ruiz, Carmen Rosa
  3. Hernando Gómez, Ángel
  1. 1 Profesor Secundaria
Journal:
Didácticas Específicas

ISSN: 1989-5240

Year of publication: 2021

Issue: 25

Pages: 128-149

Type: Article

DOI: 10.15366/DIDACTICAS2021.25.007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Didácticas Específicas

Abstract

The objective of this research is to know how teaching practice can contribute to the media literacy of secondary school students from critical literacy. The action research methodology is used to understand the educational context and transform it. From a socio-critical conception, students are required to comment and value news, read the opinions of readers, detect hate comments, analyze them and prepare a counter-narrative that allows them to build a citizenship committed to civic and ethical values. The results obtained show that media literacy initiates students in the exercise of an active, reflective citizenship that questions hate speech; empowers him in the classroom, being able to understand and comment on current information

Bibliographic References

  • AGUADED, IGNACIO Y ROMERO-RODRÍGUEZ, LUIS. (2015). Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. Education in the Knowledge Society, 16 (1), 44-57.
  • APARICI, ROBERTO & GARCÍA-MARÍN, DAVID. (2018). Prosumers and emirecs: Análysis of two confronted theories. Comunicar, 55, 71-79. doi.org/10.3916/C55-2018-07
  • BISHOP, JONATHAN. (2014). Representations of “trolls” in mass media communication: a review of media-texts and moral panics relating to “internet trolling”. International Journal of Web Based Communities, 10 (1), 7-24.
  • BOYD, DANAH & ELLISON, NICOLE. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1), 210-230. doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
  • BUCKELS, ERIN; TRAPNELL, PAUL & PAULHUS, DELROY. (2014). Trolls just want to have fun. Personality and Individual Differences, 67, 97-102. doi.org/10.1016/j.paid.2014.01.016
  • CABO, ALEX Y GARCÍA, ANA. (2016). El discurso del odio en las redes sociales: un estado de la cuestión. Universidad Autónoma de Barcelona.
  • CABRERA, JOSÉ. (2009). Convergencias: tecnologías del contacto. En M. AGUILAR (Eds.), Pensar lo contemporáneo: de la cultura situada a la convergencia tecnológica (pp. 263-276). Anthropos-UAM.
  • CALVO, ERNESTO Y ARUGUETE, NATALIA. (2020). Fake news, trolls y otros encantos: cómo funcionan (para bien y para mal). Siglo XXI.
  • CASADO, MANUEL. (2011). El poder de las palabras: lenguaje y manipulación. Nueva Revista de Política, Cultura y Arte, 134, 162-174.
  • CASTELLS, MANUEL. (2003). La era de la información: el poder de la identidad. Alianza.
  • CASTELLVÍ, JORDI; MASSIP, MARIONA Y PAGÉS, JOAN. (2019). Emociones y pensamiento crítico en la era digital: un estudio con alumnado de formación inicial. REIDICS, 5, 23-41. doi.org/10.17398/2531-0968.05.23
  • CHOI, MOONSUN. (2016). A concept analysis of digital citizenship for democratic citizenship education in the internet age. Theory & Research in Social Education, 44 (4), 565-607. doi.org/10.1080/00933104.2016.1210549
  • CISTERNA, FRANCISCO. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14 (1), 61-71.
  • DOMINGO, DAVID; QUANDT, THORSTEN; HEINONEN, ARI; PAULUSSEN, STEVE; SINGER, JANE & VUJNOVIC, MARINA. (2008). Participatory Journalism Practices in the Media and Beyond. Journalism Practice, 2 (3), 326-342. doi.org/10.1080/17512780802281065
  • ELLIOTT, JOHN. (1990). La investigación-acción en educación. Morata.
  • ELLIOT, JOHN. (2010). El estudio de la enseñanza y del aprendizaje: una forma globalizadora de investigación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68, 223-242.
  • FERNÁNDEZ-BEAUMONT, JOSÉ. (2010). Medios de comunicación, difusión de valores y alfabetización. En J. M. PÉREZ-TORNERO (Coord.), Alfabetización mediática y culturas digitales (pp. 1-20). Universidad de Sevilla.
  • FERNÁNDEZ-SMITH, GÉRARD. (2017). Instrumentos lingüísticos de los Discursos de Odio en la prensa digital. Fragmentum, 50, 99-122.
  • FERRÉ-PAVIA, CARME. (2014). El uso de las redes sociales: ciudadanía, política y comunicación: la investigación en España y Brasil. Institut de la Comunicació de Bellaterra.
  • FUENTES, CATALINA Y ALCAIDE, ESPERANZA. (2008). (Des)cortesía, agresividad y violencia verbal en la sociedad actual. Universidad Internacional de Andalucía.
  • GAGLIARDONE, IGINIO; GAL, DANIT; ALVES, THIAGO & MARTÍNEZ, GABRIELA. (2015). Countering Online Hate Speech. Programme in Comparative Media Law and Policy. University of Oxford.
  • GARCÍA, ELVIRA. (2012). Cartografía del periodismo participativo. Estudio de las herramientas de participación en la prensa digital de Argentina, Colombia, España, Estados Unidos, Israel, México, Perú, Portugal y Venezuela. Tirant lo Blanch.
  • GARCÍA-JUANATEY, ANA Y TARRAGONA, LAIA (2020). El Observatorio PROXI: un proyecto pionero en la respuesta ciudadana al discurso de odio en línea. En R. Carniel (Coord.), La comunicación com a eina per a la cohesió social contra el racismo i la intolerancia (pp. 30-35). Observatori Mediterrani de la Comunicació. Universitat Autònoma de Barcelona.
  • GARCÍA-RUIZ, ROSA; RAMÍREZ, ANTONIA Y RODRÍGUEZ-ROSELL, MARÍA DEL MAR. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 22 (43), 15-23. doi: 10.3916/C43-2014-01.
  • GUNTHER, ALBERT & STOREY, J. DOUGLAS. (2003). The influence of presumed influence. Journal of Communication, 53 (2), 199-215.doi.org/10.1093/joc/53.2.199.
  • HESS, DIANA. (2004). Controversies about Controversial Issues in Democratic Education. PS: Political Science & Politics, 37 (2), 257-261.
  • HSUEH, MARK; YOGEESWARAN, KUMAR & MALINEN, SANNA. (2015). Leave Your Comment Below: Can Biased Online Comments Influence Our Own Prejudicial Attitudes and Behaviors? Human Communication Research, 41, 557-576.
  • IZQUIERDO, ALBERT. (2019). Literacidad crítica y discurso del odio: una investigación en Educación Secundaria. REIDICS, 5, 42-55. doi.org/10.17398/2531-0968.05.42
  • JUBANY, OLGA Y ROIHA, MALIN. (2018). Las palabras son armas: discurso de odio en la red. Universidad de Barcelona.
  • KELLNER, DOUGLAS & SHARE, JEFF. (2007). Critical media literacy, democracy, and the reconstruction of education. In D. MACEDO & S.R. STEINBERG (Eds.), Media literacy: A reader (pp. 3-23). Peter Lang Publishing.
  • KOLTAY, TIBOR. (2011). The media and the literacies: media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33 (2), 211-221. doi.org/10.1177/0163443710393382
  • LEE, HANGWOO. (2005). Behaviourial Strategies for Dealing with Flaming in an Online Forum. The Sociological Quarterly, 46 (2), 385-403. doi.org/10.1111/j.1533-8525.2005.00017.x
  • LEE, ALICE. (2012). Online news media in the Web 2.0 era: from boundary dissolution to journalistic transformation. Chinese Journal of Communication, 5 (2), 210-226. doi.org/10.1080/17544750.2012.664442.
  • LEWIN, KURT. (1946). Action Research and Minority Problems. Journal of Social Issues, 2, 34-46.
  • LLUSÀ, JOAN Y SANTISTEBAN, ANTONI. (2017). Una investigación sobre literacidad crítica en estudiantes de grado en educación primaria. En R. MARTÍNEZ, R. GARCÍA-MORIS Y C. R. GARCÍA-RUIZ (Eds.), Investigación en didáctica de las Ciencias Sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación (196-203). Universidad de Córdoba.
  • MANCERA, ANA. (2009). Manifestaciones de descortesía y violencia verbal en los foros de opinión digitales de los diarios españoles. Discurso & Sociedad, 3 (3), 437-466.
  • MELERO, NOELIA. (2011). El paradigma crítico y los aportes de la investigación acción participativa en la transformación de la realidad social: un análisis desde las ciencias sociales. Cuestiones Pedagógicas, 21, 339-355.
  • MITCHELSTEIN. EUGENIA & BOCZKOWSKI, PABLO. (2018). Youth, Status and Connections. Explanation of the Incidental Consumption of News in Social Networks. Revista mexicana de opinión pública, 24, 131-145. doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2018.24.61647
  • MORENO, PASTORA. (2017). Periodismo digital, paradigma del nuevo panorama interactivo. Estudios sobre Mensaje Periodístico, 23 (2), 1299-1317.
  • NAUROTH, PETER; GOLLWITZER, MARIO; BENDER, JENS & ROTHMUND, TOBIAS. (2015). Social Identity Threat Motivates Science-Discrediting Online Comments. PLOS ONE, 10 (2), 1-26. doi.org/10.1371/journal.pone.0117476
  • OTS, MART & KARLSSON, MICHAEL. (2012). Out of control? How online papers are both shaping and being shaped by user generated content. Romanian Journal. Journalism and Communication, 7 (1), 51-58.
  • PAULUSSEN, STEVE; HEINONEN, ARI; DOMINGO, DAVID & QUANDT, THORSTEN. (2007). Doing It Together: Citizen Participation in the Professional News Making Process. Observatorio, 1 (3), 131-154.
  • PÉREZ, JOSÉ; SIMELIO, NÚRIA; TEJEDOR, SANTIAGO Y MARÍN, BEATRIZ. (2015). Estudiantes universitarios ante los retos formativos de las redes sociales: el caso de Colombia. Estudios Sobre el Mensaje Periodístico, 21 (1), 509-521.
  • REAGLE, JOSEPH M. (2015). Reading the comments. Likers, haters and manipulators at the bottom of the web. Mit Press.
  • ROSS, E. WAYNE. (2004). Social Studies and Critical Thinking. Kincheloe. En J. KINCHELOE & D. WEIL (Eds.), Critical Thinking and Learning: an Encyclopedia for Parents and Teachers (pp. 383-388). Greenwood Press.
  • ROSS, E. WAYNE (2013). Spectacle, critical pedagogy and critical social studes education. En J. J. DÍAZ; A. SANTISTEBAN Y A. CASCAJERO (Eds.), Medios de comunicación y pensamiento crítico. Nuevas formas de interacción social (pp. 19-43). Universidad de Alcalá de Henares.
  • RUIZ, CARLOS; MASIP, PERE Y MICÓ, JOSEP. (2010). Conversación 2.0 y democracia. Análisis de los comentarios de los lectores en la prensa digital catalana. Comunicación y Sociedad, 23 (2), 7-39.
  • RUIZ, CARLOS; DOMINGO, DAVID; MICÓ, JOSEP; DÍAZ-NOCI, JAVIER; MESO, KOLDO & MASIP, PERE. (2011). Public Sphere 2.0? The Democratic Qualities of Citizen Debates in Online Newspapers. The International Journal of Press and Politics, 16 (4), 463-487. doi.org/10.1177/1940161211415849
  • SÁEZ, FERRAN. (2003). Comunicació i argumentació. Blanquerna.
  • SANT, EDDA; CASAS, TERESA Y PAGÈS, JOAN. (2011). Participar para aprender la democracia. Las representaciones sociales de jóvenes catalanes sobre la participación democrática. Uni-Pluri/versidad, 11 (2), 35-56.
  • SANTANA, ARTHUR. (2015). Incivility Dominates Online Comments on Immigration. Newspaper Research Journal, 36 (1), 92-107. doi.org/10.1177/0739532915580317
  • SANTIAGO, JAVIER. (2005). Principios de comunicación persuasiva. Arco/Libros.
  • SANTISTEBAN, ANTONI Y GONZÁLEZ, GUSTAVO. (2013). Sociedad de la información, democracia y formación del profesorado: ¿qué lugar debe ocupar el pensamiento crítico? En J. J. DÍAZ, A. SANTISTEBAN Y A. CASCAJERO (Eds.), Medios de comunicación y pensamiento crítico. Nuevas formas de interacción social (pp. 761-770). Universidad de Alcalá de Henares.
  • SANTISTEBAN, ANTONI. (2017). Educació política i mitjans de comunicación. Perspectiva Escolar, 395, 12-16.
  • SHEPARD, ALICE. (2011). Online Comments: Dialogue or Diatribe? Nieman Reports, 65 (2), 52-53.
  • THURMAN, NEIL. (2008). Forums for citizen journalists? Adoption of user-generated content initiatives by online news media. New Media & Society, 1 (10), 139-157. doi.org/10.1177/1461444807085325
  • THURMAN, NEIL. & HERMIDA, ALFRED. (2010). Gotcha: How Newsroom Norms are Shaping Participatory Journalism Online. Web Journalism: A New Form of Citizenship. Eastbourne: Sussex Academic Press, 46-62.
  • TOSAR, BREO Y SANTISTEBAN, ANTONI. (2016). Literacidad crítica para una ciudadanía global: una investigación en educación primaria. En C. R. García-Ruiz; A. Arroyo y B. Andreu (Eds.), Deconstruir la alteridad desde la didáctica de las ciencias sociales: educar para una ciudadanía global (pp. 674-683). Entinema.
  • TUCK, HENRY Y SILVERMAN, TANYA. (2016). The Counter-Narrative Handbook. Institute for Strategic Dialogue of London.
  • VAN DIJK, TEUN. (2002). El análisis crítico del discurso y el pensamiento social. Athenea digital, 1, 18-24, (enlace).
  • VERON, ELISEO. (2012). La mediatización, ayer y hoy. En M. Carlon y A. Fausto (Eds.), Las políticas de los internautas. Nuevas formas de participación (pp. 9-15). La Crujía.
  • ZORRILLA-LUQUE, JOSÉ. (2019). Discurso de odio en la prensa digital. Educación mediática en alumnado de Secundaria. En Seminario CIVES: Construyendo Ciudadanía Social: desafíos del siglo XXI (pp. 109-117). Fundación Educativa y Asistencial CIVES.