Factores influyentes en la mejora escolar. Un estudio de casos en las escuelas Freinet

  1. Ortega-Rodríguez, Pablo Javier 1
  2. Pozuelos Estrada, Francisco José 2
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid (España)
  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Zeitschrift:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Datum der Publikation: 2022

Ausgabe: 33

Nummer: 2

Seiten: 181-189

Art: Artikel

DOI: 10.5209/RCED.70415 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista complutense de educación

Zusammenfassung

Research has shown that distributed leadership, collaborative culture, educational innovation and formative assessment are essential factors to drive improvement processes in schools. Therefore, this paper aims to describe and understand how the factors associated with school improvement influence student learning and teacher professional development. Given the qualitative nature of the research, a descriptive-interpretive case study is carried out in four Freinet schools in Liège (Belgium) that are analyzed in depth. These schools have developed a bottom-up educational improvement process to create a school network. Data were collected through in-depth interviews, document analysis, participant and non-participant observations of teaching practices. Results show that the four factors have influenced the design of a common Educational Project in the school network, the implementation of personalized training seminars in schools, the decrease in the ratios and the integration of ICT in the teaching process-learning. Research on the bottom-up improvement process is essential to deepen the knowledge about the creation of school networks.

Bibliographische Referenzen

  • Aderet-German, T. y Ben-Peretz, M. (2020). Using data on school strengths and weaknesses for school improvement. Studies in Educational Evaluation, 64(100831), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2019.100831
  • Bolívar, A. (2012). Políticas actuales de mejora y liderazgo educativo. Aljibe.
  • Bolívar, A. (2013). La lógica del compromiso del profesorado y la responsabilidad del centro escolar. Una nueva mirada. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 59-86.
  • Bridwell-Mitchel, E.N. y Cooc, N. (2016). The ties that bind: How social capital is forged and forfeited in teacher communities. Educational Researcher, 45(1), 7-17. https://doi.org.10.3102/0013189X16632191
  • Carlin, M. y Clendenin, N. (2019). Celestin Freinet’s printing press: Lessons of a ‘bourgeois’ educator. Educational Philosophy and Theory, 51(6), 628-639. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1498334
  • Daniëls, E., Hondeghem, A. y Dochy, F. (2019). A review on leadership and leadership development in educational settings. Educational Research Review, 27(1), 110-125. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.02.003
  • Dimmock, C. (2016). Conceptualising the research–practice–professional development nexus: mobilising schools as ‘research-engaged’ professional learning communities. Professional Development in Education, 42(1), 36-53. https://doi.org/10.1080/19415257.2014.963884
  • École Naniot TV. (10 de noviembre de 2021). Blog de l´École Naniot. https://naniotv.weebly.com/
  • Ehren, M. y Godfrey, D. (2017). External accountability of collaborative arrangements: a case study of a multiacademy trust in England. Educational Assessment Evaluation and Accountability, 29(2), 339-362. https://doi.org/10.1007/s11092-017-9267-z
  • Ehren, M. y Perryman, J. (2018). Accountability of school networks: Who is accountable to whom and for what? Educational Management Administration & Leadership, 46(6), 942-959. https://doi.org/10.1177/1741143217717272
  • Fernández-Cruz, F.J., Fernández-Díaz, M.J. y Rodríguez-Mantilla, J. M. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educación XX1, 21(2), 395-416. https://doi.org/10.5944/educxx1.17907
  • Freinet, C. (2005). Técnicas Freinet de la escuela moderna. Siglo XXI Editores.
  • Fullan, M. (2019). El matiz. Por qué unos líderes triunfan y otros fracasan. Morata.
  • García-Garnica, M. y Caballero, K. (2019). ¿La formación de los equipos directivos es suficiente para desempeñar prácticas eficaces de liderazgo pedagógico? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(2), 83-106. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9576
  • García-Martínez, I., Higueras-Rodríguez, I. y Martínez-Valdivia, E. (2018). Hacia la implantación de Comunidades Profesionales de Aprendizaje mediante un liderazgo distribuido. Una revisión sistemática. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(2), 117-132. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.2.007
  • Gertrúdix, S. (2017). Construyendo escuela: Las técnicas Freinet 50 años después. Octaedro.
  • González-González, H., Gil del Pino, M.C., Fernández, G., Del Espino, L. e Hidalgo, M.D. (2021). Fundamentos teóricos e históricos de la educación. Síntesis.
  • González-Monteagudo, J. (1988). La pedagogía de Célestin Freinet: Contexto, bases teóricas, influencia. Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Hairon, S. y Goh, J. W. (2015). Pursuing the elusive construct of distributed leadership: Is the search over? Educational Management Administration & Leadership, 43(5), 693-718. https://doi.org/10.1177/1741143214535745
  • Hallinger, P. (2003). Leading Educational Change: reflections on the practice of instructional y transformational leadership. Cambridge Journal of Education, 33(3), 329-352. https://doi.org/10.1080/0305764032000122005
  • Hallinger, P. (2018). Bringing context out of the shadow of leadership. Educational Management Administration & Leadership, 46(1), 5-24. https://doi.org/10.1177/1741143216670652
  • Hargreaves, A. (2005). Profesorado, cultura y postmodernidad. Morata.
  • Harris, A. (2008). Distributed leadership: developing tomorrow’s leaders. Routledge.
  • Harris, A. y DeFlaminis, J. (2016). Distributed leadership in practice: Evidence, misconceptions and possibilities. Management in Education, 30(4), 141-146.https://doi.org/10.1177/0892020616656734
  • Hopkins, D. (2013). School improvement for real. Routledge.
  • Hopkins, D., Stringfield, S., Harris, A., Stoll, L. y Mackay, T. (2014). School and system improvement: a narrative state-of-the-art review. School Effectiveness and School Improvement, 25(2), 257-281. https://doi.org/10.1080/09243453.2014.885452
  • Imbernón, F. (2010). Las invariantes pedagógicas de Célestine Freinet cincuenta años después. Graó.
  • Janssens, F. y Ehren, M. (2016). Toward a model of school inspections in a polycentric system. Evaluation and Program Planning, (56), 88–98. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2016.03.012
  • Kárpava, A. y Juárez, V. (2020). Educación para la paz: Un espacio de innovación e intercambio de buenas prácticas docentes. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2), 285–307. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.014
  • Krichesky, G. J. y Murillo F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XX1, 21(1), 135-156. https://doi.org/10.5944/edu-cXX1.20181
  • Martínez-Valdivia, E., García-Martínez, I. e Higueras-Rodríguez, M. L. (2018). El liderazgo para la mejora escolar y la justicia social. Un estudio de caso sobre un centro de educación secundaria obligatoria. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 35-51. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.003
  • Martins, M.F. y Fortunato, I. (2019). The school in Gramsci and Freinet: proximities and distances to rethink educational policies. Policy Futures in Education, 18(2), 261-274. https://doi.org/10.1177/1478210319845507
  • Mifsud, D. (2017). Distribution dilemmas: Exploring the presence of a tension between democracy and autocracy within a distributed leadership scenario. Educational Management Administration & Leadership, 45(6), 978-1001. https://doi.org/10.1177/1741143216653974
  • Muijs, D. (2010). A fourth phase of school improvement? Introduction to the special issue on networking and collaboration for school improvement. School Effectiveness and School Improvement, 21(1), 1-3. https://doi.org/10.1080/09243450903569676
  • Murillo, F. J. y Krichesky, G. J. (2015). Mejora de la escuela: Medio siglo de lecciones aprendidas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 69-102.
  • OECD (2019). Education policy outlook 2019: Working together to help students achieve their potential. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/2b8ad56e-en
  • Peurach, D.J., Glazer, J.L. y Winchell, S. (2014). The developmental evaluation of school improvement networks. Educational Policy, 30(4), 606-648. https://doi.org/10.1177/0895904814557592
  • Prenger, R., Poortman, C.L. y Handelzalts, A. (2021). Professional learning networks: From teacher learning to school improvement? Journal of Educational Change, 22(1), 13-52. https://doi.org/10.1007/s10833-020-09383-2
  • Rikkerink, M., Verbeteen, H., Simons, R. y Ritzen, H. (2016). A new model of educational innovation: Exploring the nexus of organizational learning, distributed leadership, and digital technologies. Journal of Education change, 17(2), 223-249. https://doi.org/10.1007/s10833-015-9253-5
  • Rincón-Gallardo, S. y Fullan, M. (2016). Essential features of effective networks in education. Journal of Professional Capital and Community, 1(1), 5-22. https://doi.org/10.1108/JPCC-09-2015-0007
  • Robinson, G., Gallagher, T., Duffy, G. y McAneney, H. (2020). At the boundaries: school networks in divided societies. Journal of Professional Capital and Community, 5(2), 183-197. https://doi.org/10.1108/jpcc-11-2019-0033
  • Rodríguez-Mantilla, J.M., Fernández-Cruz, F.J y Fernández-Díaz, M.J. (2020). Evaluación para la innovación y mejora de centros educativos. Síntesis.
  • Santaella, E. y Martínez, N. (2017). La pedagogía Freinet como alternativa al método tradicional de la enseñanza de las ciencias. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(4), 359-379. https://doi.org/10.30827/PROFESORADO.V21I4.10060
  • Santaella, E. y Martínez, N. (2020). La imprenta y el periódico escolar. Adaptación de las técnicas Freinet a la realidad del siglo XXI. Estudios Sobre Educación, (38), 217-232. https://doi.org/10.15581/004.38.217-23
  • Sepúlveda, C. y Murillo, F. J. (2012). El origen de los procesos de mejora de la escuela. Un estudio cualitativo en 5 escuelas chilenas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(3), 7-24.
  • Stevenson, M., Hedberg, J. G., O’Sullivan, K. A. y Howe, C. (2016). Leading learning: The role of school leaders in supporting continuous professional development. Professional Development in Education, 42(5), 818-835. https://doi.org/10.1080/19415257.2015.1114507
  • Stake, R.E. (2007). Investigación con estudio de casos. Morata.
  • Stoll, L. y Kools, M. (2017). The school as a learning organization: a review revisiting and extending a timely concept. Journal of Professional Capital and Community, 2(1), 2-17. https://doi.org/10.1108/JPCC-09-2016-0022